Finstat vznikol v čase, keď už boli na trhu etablované spoločnosti ako Sims, Bisnode a Crif, ktoré ponúkali a dosiaľ ponúkajú informácie o firmách za poplatok. Prečo ste ponúkli rovnakú službu zadarmo?

Neuvažoval som nad tým, koľko to vynesie. Videl som, že štát zverejnil zaujímavé dáta, a hovoril som si, poďme z toho urobiť zaujímavý web pre ľudí. Sadli sme si k tomu traja kamaráti, Janka Exelová, Jakub Mažgut a ja, a riešili sme to ako zaujímavú verejnú službu, z ktorej časom môže byť niečo veľké. Nápadov na monetizáciu prichádzalo, samozrejme, veľa, ale nechcel som im venovať čas, kým sa neukáže návštevnosť.

Vyzerá to ako typický freemium model. Časť dám zadarmo, virálne sa to rozšíri, čo pomáha získavať platiacich zákazníkov.

Freemium využíva registráciu či obmedzenia po istom počte prístupov. Finstat je verejný bez obmedzení, teda jeho základná verzia, ktorá obsahuje takmer všetky údaje od štátu, ktoré spracúvame. Pozrite, nám by finančne viac vyhovovalo, keby sme mohli projekt zamknúť, najmä po GDPR, a venovať sa len platiacim zákazníkom. Pri tomto rozsahu návštevnosti musíte mať výkonné servery, IT podporu, riešiť stovky žiadostí a sťažností. Je to technicky a finančne náročné, len servery stoja tritisíc eur mesačne. Ale mne sa páči, že Finstat je zadarmo, od začiatku som to chcel mať takto. Napokon, štát dal tie dáta zadarmo, prečo by sme ich mali zatvárať?

Preto, aby ste viac zarobili.

No áno, naši obchodníci ma tlačia do zamykania, pretože potom by sa im produkty lepšie predávali. Ja im zase vysvetľujem, že v tom nevidím zmysel. To je nízko rastúce ovocie, my sa musíme sústrediť na zložitejšie spoplatnené funkcie, ktoré majú pridanú hodnotu. Obchodníci si musia dať tú námahu a vysvetliť ich užitočnosť. Samozrejme, tento prístup nemôže byť samovražedný. Nie sme neziskovka a prevádzka portálu, každodenné importy či opravy dát sú dnes veľmi rozsiahle a nákladné. Základ mojej práce je vlastne nájsť rovnováhu, ako nastaviť platené služby tak, aby sme zachovali voľný prístup k dátam a súčasne zabezpečili dostatok financií na chod portálu.

Dátový revolucionár Filip Glasa: Páči sa mi, že dáta o firmách dávame zadarmo

Filip Glasa Zdroj: Maňo Štrauch

Čo sa udialo po účinnosti nariadenia o ochrane osobných údajov – GDPR?

Počet sťažností ostal rovnaký, zhruba 50 – 100 mesačne. Len sa v mnohých ľudia začali odvolávať na GDPR. Aj tak všetky podnety preverujeme, kontrolujeme, či nemáme v databáze chybu, či nezlyhala aktualizácia. Ak niekto žiada stiahnutie údajov, trpezlivo vysvetľujeme, že ide o verejné údaje a zostanú v registroch či na inom portáli, aj keby sme Finstat zavreli.

V čom je teda problém?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa