Vlani takmer presne pred rokom prišlo ministerstvo financií veľmi prekvapivo s nápadom zaviesť nový odvod z poistenia. Popri zvýšení odvodov zo ziskov regulovaných odvetví, teda hlavne bánk a poisťovní, to mal byť nový zdroj rozpočtových príjmov. Napriek vcelku silnej protikampani od poisťovní aj viacerým kolám vysvetľovaní, prečo akurát odvod nie je dobrý nápad a ako to rozbije slovenský poistný trh. Trhové dáta za prvé mesiace tohto roka zatiaľ nie sú k dispozícii na overenie tohto tvrdenia. Vláda odvod presadila veľmi rýchlo a napriek odporu. Jediné úpravy sa týkali spôsobu, akým sa odvod rozdeľuje, a jeho výpočtu. Nie aby nezaťažil poisťovne či klientov, ale aby nebol právne napadnuteľný. Nový odvod sa tak vzťahuje na prakticky všetky neživotné poistky uzavreté od tohto roka.

Už vlani pri presadzovaní odvodu zaznievali hlasy, že ak už teda sa Slovensko rozhodlo zaťažiť poistky, nech to radšej spraví daňou, a nie odvodom. Je to technicky jednoduchšie a čistejšie. A práve nad touto možnosťou aktuálne uvažuje ministerstvo financií. Európska únia priamo zakazuje zaťažovať poistné produkty DPH, no necháva štátom priestor zaviesť osobitnú daň z poistných produktov. Prístupy krajín sa výrazne líšia, viaceré takúto daň vôbec nemajú. A vo väčšine prípadov majú sadzbu nižšiu, než je miestna DPH, prípadne sa sadzba ešte mení podľa typov produktov. Hlavne však klient platí daň a jasne na účte vidí, že časť jeho peňazí ide štátu. „Jednou z vlastností špeciálneho odvodu je, že je priamo súčasťou ceny poistenia. Klient tak má pocit, že cenu zvýšila poisťovňa. Naštve sa na ňu, nie na vládu,” hovorí šéf jednej z menších slovenských poisťovní, nechce však byť menovaný. Zavedenie dane ešte nie je isté, ministerstvo financií o nej momentálne len uvažuje.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa