Keď predvlani predstavil prototyp, poklony mu vystrúhali aj známe technologické weby ako Gizmodo a Mashable. Lenže hoci má na konte niekoľko desiatok zaplatených predobjednávok, rozbeh výroby sa posúval, lebo start-up naň stále nemal dosť peňazí. To sa teraz ide zmeniť. Minulý mesiac Ecocapsule získal investíciu 750-tisíc eur. Pomohol mu k nej iný mladý projekt, investičná platforma Crowdberry.

Viac burza než Kickstarter

Slovo crowd – po anglicky dav – v názve Crowdberry je trochu mätúce, lebo evokuje príslušnosť ku crowdfundingovým portálom, ako sú Kickstarter alebo IndieGogo. Takisto je za ním sprostredkovanie určitej formy skupinového (davového) investovania. Avšak kým na Kickstarteri si investori kupujú prísľub dodávky budúceho produktu, cez Crowdberry za svoj finančný kapitál získavajú podiel vo firme alebo na zisku. V tomto ohľade pripomína viac burzu, na ktorej podnik raisuje peniaze predajom akcií (IPO). Finanční profesionáli v ňom zasa zrejme vidia „transaction advisory“, transakčného poradcu. Čo je pojem, ktorým Crowdberry označujú aj jeho manažéri.

Crowdberry: Ako skupinové investovanie uchopili Slováci

Viktor Mikulášek (vpravo), CEO Crowdberry, Michal Nešpor, investičný manažér Zdroj: Maňo Štrauch

2,5 mil. € Suma vyzbieraná v šiestich doterajších kampaniach na Crowdberry

Prvotná myšlienka vzišla z prostredia privátneho bankovníctva Tatra banky. Jej klienti vnímali hype okolo start-upov, vnímali ich ako možné investičné príležitosti, ale nevedeli sa k nim dostať, lebo nechodili na start-upové podujatia a neorientovali sa v start-upovom ekosystéme. Skrátka, diera na trhu. Na zrode Crowdberry pred dvoma rokmi sa podieľal vtedajší partner konzultačky PricewaterhouseCoopers Patrik Horný (dnes ekonomický riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko) a šéfka Tatra banka Private Bankingu Katarína Boleďovičová.

Nápad priniesli do start-upového štúdia Launcher, kde ho prevzal a do súčasnej podoby rozvinul tím okolo CEO Viktora Mikuláška a investičného manažéra Michala Nešpora. Tatra banka sa stala strategickým partnerom Crowdberry. Nie je síce jeho spolumajiteľom ani sa nepodieľa na jeho príjmoch, ale ako banka, „ktorá počúva na inovácie“ (slovami V. Mikuláška), mu poskytla svoju logistiku a klientske vzťahy.

Crowdberry: Ako skupinové investovanie uchopili Slováci

Viktor Mikulášek (vpravo), CEO Crowdberry, Michal Nešpor, investičný manažér Zdroj: Maňo Štrauch

Crowdberry funguje tak, že vyhľadáva perspektívne projekty. Keď v nich vidí potenciál, dáva ich do pozornosti investorom, ktorých združuje do akéhosi privátneho klubu biznis anjelov. Väčšina komunikácie prebieha online, ale Crowdberry organizuje aj (neverejné) podujatia, na ktorých sa projekty naživo prezentujú investorom.

Pre záujemcov, ktorí sú ochotní do tej-ktorej firmy vložiť peniaze, Crowdberry s jej majiteľmi a existujúcimi investormi vyjedná ekonomické a právne podmienky: reporting či účasť na riadení a dozorovaní firmy. Do niektorých podnikov vo finále vstúpi jeden investor, do iných aj päť či desať. Za svoje služby Crowdberry účtuje firme províziu, osem percent raisnutých zdrojov. Celý proces trvá tri až šesť mesiacov, čo je v investičnej brandži pomerne obvyklý časový rámec.

Krátka história Crowdberry naznačuje, že tento model môže mať budúcnosť. Dosiaľ prebehlo šesť kampaní, v ktorých pätica firiem vyzbierala bezmála 2,5 milióna eur. K najväčšiemu balíku, dohromady 800-tisíc eur v dvoch kolách, sa dostala softvérová spoločnosť Ixworx. V blízkej budúcnosti chce Crowdberry rozbehnúť ďalšie štyri kampane.

Nielen digitál a technológie

V. Mikulášek vyratúva, že doteraz posudzovali pol druha stovky projektov a „len“ dve desiatky z nich predstavili potenciálnym investorom. Analyzuje sa podstata podnikateľského nápadu, produkt, jeho trh, dosiahnuté obchodné výsledky (tržby a zákazníci), skúsenosti tímu, ktorý za ním stojí... „Vo firme musí byť vidieť trakcia. Medzi investormi to rezonuje viac než klasický start-up vo fáze konceptu,“ dodáva M. Nešpor. Hoci podotýka, že stále ide o počiatočné seed investície na rozbeh projektu.

Čím sa firma zaoberá, čo vyrába alebo vyvíja, to nie je rozhodujúce. Okrem digitálnych projektov, ako je Ixworx alebo online rezervačný systém Boataround, má Crowdberry v portfóliu aj Poctivé sirupy, producenta sirupov na prírodnej báze. Manažéri investičnej platformy síce sami vyšli z technologického prostredia, preto k projektom z tejto oblasti možno trocha inklinujú, ale Poctivé sirupy vnímajú ako odkaz, že chute investorov sú rôznorodejšie.

Crowdberry: Ako skupinové investovanie uchopili Slováci

Viktor Mikulášek (vľavo), CEO Crowdberry, Michal Nešpor, investičný manažér Zdroj: Maňo Štrauch

V skutočnosti môžu byť technologické firmy pre mnohých investorov 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa