Práve oni sú najviac aktívni v počiatočnom licitovaní ceny. Ich aktivita sa však pri prekročení hranice 66-tisíc eur končí. Utrúsia pár slov a s pobavením sledujú súboj „finalistov“. O byt v mestskej časti Bratislavy sa nakoniec bije štyridsiatnik s asi 25-ročnou záujemkyňou. Na prekvapenie všetkých si byt vydražila výrazne najmladšia účastníčka aukcie. Za garsónku bola ochotná zaplatiť 72-tisíc eur. Aj tento obraz ilustruje, že podoba dražieb sa za posledné desaťročia výrazne zmenila a je v oveľa väčšej miere otvorená aj bežným kupujúcim.

Obavy z dražby

Aj keď sú dražby v dnešnej podobe prístupné ako akýkoľvek iný druh obchodu, veľa ľudí má voči nim predsudky. „Psychologická bariéra spočíva v mylných predstavách, že dražba je niečo pokútne alebo ,zaručene‘ zmanipulované,“ vysvetľuje pre TREND Peter Babka, predseda predstavenstva spoločnosti Dupos Invest, ktorá sa zaoberá aj dražbami.

Ako hovorí, aj tento aspekt sa premieta do zloženia dražobníkov. „Podľa nášho odhadu 90 percent kupujúcich tvoria realitní obchodníci, sprostredkovatelia, realitné kancelárie a len asi desať percent sú koneční kupujúci,“ vypočítava P. Babka.

Dôvod prevahy obchodníkov je jasný. „Typickým účastníkom dražby je obchodník s nehnuteľnosťami, a to z prozaického dôvodu. Na dražbe sa kupujú štatisticky lacnejšie nehnuteľnosti, a teda rozdiel medzi kúpou na dražbe a následným predajom konečnému užívateľovi je lákadlom pre obchodníkov,“ konštatuje Michal Sedlačko, konateľ spoločnosti Dražobník. Cesta, ako sa dostať na dražbu aj pre bežného kupujúceho, nie je vôbec zložitá.

Naopak, dražobníci hovoria o prístupe bez bariér. „Proces zapojenia sa do dražby ešte nikdy nebol jednoduchší ako v súčasnosti. Bežnému kupujúcemu stačí primárne sledovať ponuku dražobnej spoločnosti,“ vysvetľuje Tomáš Šufák, riaditeľ divízie dražieb spoločnosti Licitor Group. Na trhu pritom pôsobia desiatky dražobných spoločností a tie lepšie majú pravidelne aktualizovanú ponuku na svojich internetových stránkach. Zväčša je pri nej dostupná aj fotogaléria či znalecký posudok.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa