Predstavte si dopravu v Bratislave o desať rokov. Prídete do mesta rýchlym vlakom, prestúpite z neho na pohodlnú klimatizovanú električku alebo presadnete na mestský bicykel či kolobežku. Za niekoľko minút sa po vyhradenom cyklochodníku dostanete do práce, kde bude parkovanie pre bicykle aj kolobežky.

Na auto a dlhé hľadanie parkovania na chodníku či medzi panelákmi ani nepomyslíte. Máte totiž predplatený lístok na integrovanú dopravu, ktorý je lacnejší než benzín na mesiac. Aj takto by mohla vyzerať ideálna doprava v Bratislave v roku 2030. Realita bude možno trocha iná, ale progres v skvalitnení verejnej dopravy je už viditeľný.

Na fotkách sú ilustračné zábery z bratislavských zástavok MHD ohľadne dodržiavania nariadenia nosenia ochranných rúšok.
Neprehliadnite

Prevádzkovatelia MHD volajú po pomoci štátu, hrozí prepúšťanie a rušenie liniek

Ideálna doprava je verejná

Podobné predstavy o kvalitnej verejnej doprave má magistrát hlavného mesta. „Prvou voľbou pre obyvateľov bude vďaka dobrému usporiadaniu služieb chôdza, bicykel alebo verejná doprava. Auto bude slúžiť skôr na občasné použitie,“ opisuje námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová, ktorá je zodpovedná aj za dopravu v meste.

Ľudia, ktorí dochádzajú za prácou do Bratislavy z okolitých obcí, by o desať rokov mohli mať k dispozícii pravidelnú a častú železničnú a autobusovú dopravu v dostupnosti svojho bydliska. Do hlavného mesta by sa mohli dostať priamo alebo cez prestupné uzly, kde bude verejná doprava na seba nadväzovať.

Podstatné je, aby verejná doprava bola v budúcnosti každodennou voľbou pre viac ľudí než v súčasnosti. Dnes ju využíva menej ako polovica Bratislavčanov. „Ideálne by verejnou dopravou mali jazdiť až dve tretiny ľudí,“ odhaduje analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý sa venuje doprave.

Drahšie parkovanie

Bratislava sa už autami nasýtila, a tak musí začať pôsobiť prísnejšia parkovacia politika. Tú mesto predstavilo pred dvoma rokmi a mala byť spustená začiatkom tohto roka. Magistrát jej začiatok odsunul na jeseň tohto roka, lebo koronakríza spomalila verejné obstarávania na dôležité súčasti parkovacieho systému, ako je parkovacia aplikácia, monitorovací systém či parkomaty.

V rámci celomestskej parkovacej politiky v Bratislave majú byť spoplatnené zóny iba tam, kde je výrazný problém s parkovaním. Za parkovanie by mali platiť najmä cezpoľní dochádzajúci bez trvalého pobytu. Rezidenti budú mať parkovacie karty, ktoré však nebudú lacné.

Navyše aj oni by mali platiť za parkovanie v iných častiach Bratislavy. „Ak sa zvýši spoplatnenie parkovania a obmedzí sa rozsah, bude to motivácia pre ľudí, aby presadli do MHD,“ myslí si J. Kovalčík.

Obmedzeniu by mali pomôcť záchytné parkoviská na okraji mesta, napríklad v Boroch, na Zlatých pieskoch či v Ružinove. Musia však byť napojené na električkové trate či autobusy. Ak sa počet áut v meste neobmedzí, zápchy sa zhoršia a nepomôže ani obchvat mesta cez diaľnice D4 a R7, pretože ľudia z okolia Bratislavy sa síce dostanú do mesta skôr, ale tam zabrzdia v lieviku mestských ciest či na mostoch.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa