Názov vznikol v USA, kde má nakupovanie s výraznými zľavami dlhú tradíciu. Black Friday alebo Čierny piatok je označenie začiatku predvianočnej nákupnej horúčky. Koná sa prvý piatok po Dni vďakyvzdania (pohyblivý americký sviatok, ktorý  sa oslavuje štvrtý novembrový štvrtok). Termín si časom osvojili aj ďalšie krajiny, pričom každá z nich k nemu pristupuje po svojom. „Black Friday vznikol v Spojených štátoch ako podpora predaja pred Vianocami v kamenných predajniach. Na Slovensko tento termín priniesli internetové obchody, ktoré ním označujú výpredaje počas celého roka,“ vysvetľuje Peter Šurín, prezident a predseda Správnej rady Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA).

Nie je výpredaj ako výpredaj

Kým na Slovensku poznáme termín Black Friday hlavne v online priestore, v Spojených štátoch využívajú internetové obchody skôr Cyber Monday, ktorým je pondelok po Dni vďakyvzdania. Čakajú naň milióny Američanov, ktorí sú zvyknutí, že v tento deň dokážu nakúpiť hlavne elektroniku za výrazne nižšie ceny. V Spojených štátoch sa postupne Black Friday dostáva do úzadia a čoraz väčší záujem je práve o Cyber Monday. „Konzum v Amerike je šialený. Väčšina Američanov nakupuje len tak z nudy, pričom tovar, ktorý kúpia, často ani nepotrebujú. Obľúbeným spôsobom obstarania tovaru je nákup cez kreditné karty, ktoré sú v Spojených štátoch veľmi využívané,“ tvrdí Simona Havranová, Slovenka dlhodobo žijúca v Spojených štátoch. Black Friday sa v Spojených štátoch fixuje na jeden deň, čo má svoje opodstatnenie. Na Slovensku sa možno s termínom Black Friday stretnúť viackrát do roka, pretože ide o synonymum zliav. Slovenské obchody si tento názov osvojili a je určite silnejší ako výpredaj, zľavobranie či iné výrazy, ktoré sa kedysi používali.

„Často hovoríme, že takéto zľavové akcie nie sú dobré pre samotnú značku, lebo ju môžu zničiť. V prípade, že produkty určitej značky sa budú často objavovať vo výpredajoch, ľudia ju časom môžu považovať za výpredajovú, a teda nekvalitnú. Niečo podobné sa deje pri niektorých značkách v oblasti automotivu,“ tvrdí Juraj Plánovský, senior stratég reklamnej agentúry Istropolitana Ogilvy.

Tým, že v Spojených štátoch sa Black Friday koná v konkrétny deň, aj známe značky si môžu dovoliť zľavy, čím si na jednej strane chránia svoju reputáciu a na druhej strane rozbiehajú predvianočný predaj. Ešte zhruba pred pätnástimi rokmi Slováci nepočuli o žiadnych predvianočných zľavách. Poznali len povianočné zľavy v Rakúsku, kam mnohí chodievali za výhodnejšími nákupmi. Neskôr sa začali povianočné zľavy aj na Slovensku, v Rakúsku sa, naopak, postupne rozbiehali aj tie predvianočné. Psychologický moment, že už pred Vianocami ľudia môžu nakupovať darčeky v zľavách bez pocitu, že utrácajú veľa peňazí, prešiel postupne aj na Slovensko.

Psychologický tlak

S predvianočným nakupovaním úzko súvisia aj rôzne praktiky predajcov, ktoré majú docieliť ešte väčší záujem spotrebiteľov. Často sa stáva, že pôvodná cena pred zľavou býva umelo nafúknutá alebo ide o cenu, s ktorou tovar prichádzal na trh pred niekoľkými mesiacmi. Týmto spôsobom dokážu predajcovia dosiahnuť zľavy, ktoré sa zdajú na prvý pohľad veľmi výhodné. „Myslím si, že to nie je len otázka fenoménu Black Friday, ale funguje to tak všeobecne. Predajcovia sa snažia vytvoriť psychologický tlak na spotrebiteľa. Existujú aj ďalšie praktiky, napríklad informácia pri tovare o tom, že za danú cenu zostáva len určitý počet kusov, alebo informácia, že produkt si práve prezerá určitý počet zákazníkov,“ približuje P. Šurín.

Práve časová ohraničenosť môže byť významným psychologickým momentom, ktorý núti spotrebiteľov urýchlene premýšľať. Zvyčajne sa táto praktika používa pri drahšom tovare, kde býva rozhodovací proces dlhší. Pod časovým stresom ľudia menej zisťujú informácie o produkte a rýchlejšie ho kúpia.

Údaje o časovej ohraničenosti či počte zákazníkov, ktorí si prezerajú rovnaký tovar, však často nie sú skutočné. Ide o bežné praktiky, ktoré používajú predajcovia po celom svete, a netreba na ne naletieť. Aj keď sa objaví v obchode tovar s 50-percentnou a vyššou zľavou, často ide o produkty, ktoré majú za cieľ dotiahnuť zákazníka k nákupu.

Právne je to v poriadku, ľudsky nie

Niektoré praktiky predajcov sa môžu zdať zavádzajúce. Sociálne siete veľkých predajcov sa práve počas sezónnych zliav zapĺňajú negatívnymi komentármi spotrebiteľov, ktorí sa cítia podvedení. Problémom napríklad je, keď predajca uvádza ako pôvodnú cenu výrobku tú, s ktorou prišiel na trh, no v súčasnosti je už cena o niečo nižšia. Z právneho hľadiska je to síce v poriadku, no v konečnom dôsledku takéto konanie nie je férové a obchod môže prísť o časť svojich zákazníkov. „Z pohľadu zákazníka môže ísť o zavádzanie, no pri rastúcom počte e-shopov a pri tom, že sa cena pri každom produkte môže meniť denne, je takmer nemožné, aby napríklad Slovenská obchodná inšpekcia mohla reálne ustriehnuť zavádzajúce praktiky e-shopov,“ hovorí marketingový a vzťahový manažér spoločnosti ui42 Róbert Háger.

Čierny piatok
Nie je úplne jasné, za akých okolností názov Black Friday vznikol, vysvetlenia sa líšia. Jedna hypotéza hovorí, že termín vznikol vo Filadelfii pre veľký dopravný chaos, ktorý tam zvyčajne nasledoval deň po Dni vďakyvzdania. Ďalšia tvrdí, že tradične boli obchodné prevádzky väčšinu roka v strate a zisk prichádzal práve počas predvianočného obdobia. V starých účtovných knihách sa totiž straty zapisovali červeným atramentom, čierny ukazoval na pozitívne čísla. Black Friday má dlhú tradíciu, napriek tomu sa stále nájde veľa obchodníkov, ktorí majú námietky proti použitiu tohto negatívneho termínu na označenie jedného z najdôležitejších nákupných dní v roku.

Na praktiky obchodov síce dozerá Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), no tá má v podstate zviazané ruky. „Výpredaje, zľavy či akcie, ako je aj Black Friday, nie sú zákonne upravené. Súčasná legislatíva konkrétne neupravuje predaj výrobkov v zľavách, nešpecifikuje presný postup v súvislosti s uvádzaním cien výrobkov a ich zliav a neustanovuje, vo vzťahu ku ktorej cene z výrobku je povinné uvádzať zľavu. Predávajúci preto môže deklarované percento zľavy z výrobku vyčísliť jednak z ceny bezprostredne predchádzajúcej akciovej cene alebo z ďalších platných cien, vyplývajúcich z cenovej evidencie. Predávajúci však nemôže uvádzať ako pôvodné ceny výrobkov tie, ktoré nie sú evidované v jeho cenovej evidencii. V takom prípade by mohla byť obchodná praktika predávajúceho považovaná za nekalú,“ znie vyjadrenie SOI.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa