Cloudové služby využíva odhadom iba každá tretia slovenská firma, čím krajina zaostáva za priemerom v Európe. Najčastejšie majú firmy v cloude komunikáciu, najmä e-mail a čet, a úložisko dokumentov.

Využitie cloudu im teda dáva zmysel vo veľkej miere pri komunikácii a spolupráci v rámci firmy. Nárast dopytu po týchto službách ovplyvnila aj pandémia. Väčšina firiem sa nesnaží adoptovať najnovšie technológie ihneď v čase ich dostupnosti, ale až keď sa stanú mainstreamom.

V každom prípade možno aj na základe skúseností poskytovateľov cloudových služieb konštatovať, že dnes už je povedomie o cloude a o tom, ako ho správne využívať v rámci firmy, na vysokej úrovni. V ankete sme sa pýtali mobilných operátorov a technologických firiem, aké skúsenosti majú s využívaním cloudových služieb v slovenských firmách.

Štefan Rak, manažér pre B2B segment spoločnosti Orange Slovensko

Na základe našich skúseností môžeme povedať, že hoci cloudové služby pre firmy stále nie sú úplnou samozrejmosťou, posledné roky potvrdili, že mať vzdialený, no stále bezpečný prístup k firemným dátam považujú za čoraz dôležitejšie.

Mnohé spoločnosti vzhľadom na novú situáciu našli vnútornú motiváciu modernizovať svoje nástroje a procesy a prejsť na cloudové riešenia. Tento krok im v závislosti od poskytovateľa riešení môže priniesť nielen zjednodušenie administrácie a manažmentu či vyššiu efektivitu, ale aj zvýšenie bezpečnosti vďaka umiestneniu dát v profesionálnom dátovom centre či automatickému zálohovaniu dát v cloude, ktoré firmu ochráni pred negatívnymi dôsledkami ransomvérových útokov.

Marek Engler, vedúci oddelenia inovácií a stratégie spoločnosti Slovanet

Cloudové služby v zmysle virtuálnej infraštruktúry slovenskí zákazníci dobre poznajú a mnohí aj využívajú. Napriek tomu je stále veľa firiem, ktoré si samy budujú a spravujú serverové systémy. To im najmä v čase čipovej krízy spôsobuje nové riziká, že nebudú schopné upgradovať hardvér v prípade potreby.

Výhodnosť flexibility cloudových riešení sa ukázala obzvlášť počas pandémie – mnohí zákazníci boli počas výrazných zmien technologických potrieb schopní okamžite si ich zvýšiť a, naopak, firmy s výrazným útlmom aktivít si odoberané služby alebo ich kapacitu zredukovali a tým ušetrili nemalé náklady. To pri vlastných serveroch nie je možné.

Postupne narastá aj záujem o cloud v zmysle prenájmu softvéru alebo ucelených platforiem a riešení. Trh na tento segment služieb začal viditeľnejšie reagovať až od roku 2019. Všeobecne zaznamenávame trend, že cloud sa už stáva trhovou komoditou a pri jeho výbere sa zákazníci čoraz viac rozhodujú aj podľa komfortu administračného prostredia, kvality zákazníckej podpory a dostupnosti doplnkových služieb.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa