Európska komisia sa rôznymi spôsobmi usiluje o zníženie emisií oxidu uhličitého, ale vo viacerých krajinách, najmä v Číne, takáto snaha nie je a emisií pribúda. Má politika EK napriek tomu zmysel? Môže vyriešiť problém bez snahy iných krajín?

Nie. Ak tento problém nezačne riešiť nikto, o desať-pätnásť rokov budeme mať nezvratnú zmenu klímy a budeme trpieť viac ako iní. Európa je zraniteľnejšia ako iné kontinenty. Má krehkú rovnováhu. Skúste si predstaviť, čo sa stane, ak zmena klímy zmení smer Golfského prúdu a ten prestane otepľovať západnú Európu. Dnes vďaka Golfskému prúdu máme miernu klímu, bez neho by tu bol ľad, tak ako je to v podobných zemepisných šírkach inde na svete.

Ako môže európska klimatická politika zabrať, keď objem emisií globálne rastie?

Chceme zmeniť spôsob fungovania našej ekonomiky tak, aby sa stala klimaticky neutrálnou, ale stále modernou a priemyselnou. Chceme, aby sa stala modelom pre ostatných. Spomínali ste Čínu. Tá uvažuje veľmi podobne ako my, ale je ďaleko za nami. Je najväčším emitentom oxidu uhličitého, až 75 percent elektriny vyrába z fosílnych palív.

Zároveň však investuje do obnoviteľných zdrojov viac ako všetky ostatné krajiny dokopy. Od Číny nemôžeme očakávať, že sa stane lídrom, ale môžeme očakávať, že nás bude nasledovať, ak jej ponúkneme fungujúci model. Prečo by nás ostatné krajiny nemohli napodobňovať?

Kedy nás Čína začne napodobňovať a zníži emisie oxidu uhličitého?

Čína v súčasnosti rozbieha systém obchodovania s emisnými kvótami (ETS). Je to len v začiatkoch. Ale keď systém začne fungovať podľa pôvodných predstáv, emisie CO2 zníži výraznejšie ako európsky systém obchodovania s povolenkami, lebo problém Číny je obrovský. Táto krajina sa snaží, ale má stále pol miliardy ľudí, ktorí žijú v chudobe.

Podľa Inštitútu environmentálnej politiky na Slovensku emisie klesajú vďaka sektorom, ktoré pokrýva systém obchodovania s emisiami, najmä výrobe elektriny či ťažkému priemyslu. Súhlasíte?

Má to významný vplyv. Bez obchodovania by sme nemohli mať serióznu klimatickú politiku. Musíme však konať aj v odvetviach, ktoré systém obchodovania nepokrýva. Najvýznamnejším z týchto odvetví je doprava.

Čo chystá Európska komisia?

Minulý rok sme schválili nové štandardy oxidu uhličitého pre autá, dodávky a ťažké nákladné autá. Napríklad do roku 2030 budú musieť autá vypúšťať o 37,5 percenta menej emisií CO2. To je veľký krok vpred a nie je uskutočniteľný bez obrovských investícií do bezemisných vozidiel.

Ide o postupný proces. Automobilový priemysel môžeme tlačiť do modernizácie, ale musíme mu dať čas, aby mohol investovať, prispôsobiť sa a postupne preškoliť pracovnú silu. Ak by sme postupovali príliš rýchlo, poškodili by sme automobilový priemysel, ktorý je najväčším zamestnávateľom v Európe.

Na Slovensku zatiaľ chýba nabíjacia infraštruktúra a elektrické autá sú stále oveľa drahšie ako klasické. Myslíte si, že krajina má v elektromobilite podobný potenciál ako bohaté krajiny Únie?

Nie je dôvod, prečo by mali

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa