V článku sa dočítate:

  • Ako súvisia hipsteri s biznisplánom tržnice
  • Prečo má Fresh Market obmedzené otváracie hodiny
  • Príbehy prevádzok a ľudí za nimi: hotdogy V rožku, indická kuchyňa Thali, mexická kuchyňa El Gato, regionálne špeciality Halushka, Hummus and Couscous Bar

„O jedenástej by ste radšej nemuseli chodiť. Viete, vtedy sa tu začína špička,“ smeje sa spolumajiteľ prevádzky El Gato vo Fresh Markete Martin Hronský. Stretnutie veľmi rád presúva na neskoršiu hodinu. Vie prečo. V priestoroch na rohu Rožňavskej a Tomášikovej ulice v Bratislave sa v tom čase začína pravidelná dvojhodinovka, ktorá môže splniť i zničiť mnohé biznis sny. Asi tridsiatka gastroprevádzok začína boj o zákazníka, ktorý trvá sotva dve hodiny. Prevádzkovatelia nemajú veľa šancí na to, aby odčinili prípadné zlé rozhodnutia.

Nápad z dovolenky

V kalendári svieti dátum 25. apríl 2002 a na slovenskom maloobchodnom trhu dochádza k výyznamnému pohybu. Svoje brány zatvára budova prvej „veľkej“ slovenskej IKEA na Tomášikovej ulici, pretože nábytkový gigant sa sťahuje do vlastných priestorov pri letisku vedľa moderného vlastného nákupného centra.

Prenajímateľovi budovy, spoločnosti Vienna Invest zo skupiny BZ Group, zostáva opustená hala a dobrá lokalita. Všetko ostatné si známy reťazec „odniesol“. Bratislavská firma to skúšala brať ako veľkú výzvu, na mieste začala kresliť hotel, kancelárie i obchodné centrum, ktoré by sa architektúrou nestratili ani dnešných časoch.

Čo by sa dialo ďalej, keby neprišla kríza, dnes nepovie nikto. Skutočnosť bola však taká, že plány na luxusný hotel zapadávali prachom a majiteľovi opustenej budovy vznikala otázka, čo ďalej. „Skúšali sme nájsť nejakú nábytkársku firmu a vrátiť do lokality život,“ spomína s odstupom času konateľ spoločnosti Fresh Market Andrej Slezko.

Nápad prišiel nečakane. „Bol som na dovolenke v talianskom meste Mestre a ráno ma prekvapilo, ako sa celá ulica zmenila na tržnicu. Vtedy mi napadlo, čo keby sme v budove spravili trhovisko,“ spomína A. Slezko. Dnes priznáva, že prvotné reakcie okolia neboli dvakrát pozitívne.

Ako vznikol fenomén Fresh Market

Zdroj: Maňo Štrauch

Ťažké začiatky

Ak ste prvý Fresh Market navštívili v novembri 2010, nadšení ste asi neodchádzali. Prevádzok bolo málo, atmosféra chýbala. „Začiatky boli ťažké, mnoho prevádzok bolo zatvorených a rozbeh bol pomalý,“ spomína dnes Zuzana Pásztorová, ktorá sa venuje predaju včelích produktov a bola pri rozbehu farmárskej tržnice. Vrátiť v čase by sa však nechcela.

To, že spočiatku to nebolo žiadne terno, pripúšťa aj A. Slezko. „Projektu som od začiatku veril, ale prvý rok a pol to bol ekonomický nezmysel. Ak by sme 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa