Na prvý pohľad ju síce nevidno, no pre každý developerský projekt je kľúčová. Človek sa s ňou dostane do kontaktu, keď sa naťahuje s kolegami o to, akú teplotu v kancelárii nastaviť, alebo keď v lete sústavne zapína a vypína klímu. Nitrianska rodinná firma je totiž najväčším podnikom v oblasti dodávok a inštalácie vzduchotechniky, chladenia a kúrenia na Slovensku. Jej skupina štyroch firiem generuje tržby presahujúce tridsať miliónov eur a priamo zamestnáva 260 ľudí.

Netradičné spojenie

Rodinný aspekt je v spoločnom biznise zastúpený netradične. Zakladateľ Klimaku Ľuboš Laboš začal najskôr podnikať so strýkom Štefanom Vaškom. Neskôr sa k nim pridal jeho syn a Ľubošov bratranec Marek Vaško. Vekový rozdiel medzi nimi je vždy dvanásť až trinásť rokov, pričom toto rozpätie zostáva aj v prípade ďalšej generácie, ktorá by do firmy teoreticky mohla nastúpiť v budúcnosti. Syn Ľ. Laboša momentálne študuje a syn M. Vaška je zatiaľ ešte mladý.

V skupine sú zamestnaní aj ďalší rodinní príslušníci z oboch vetiev, no podľa M. Vaška sa snažia držať rodinné väzby bokom od biznisu a nahrádzať ich profesionalitou. Ak sa aj objavili v minulosti tendencie uprednostňovať rodinných príslušníkov, rýchlo sa ukázalo, že to nie je správny smer.

„Je pre nás extrémne dôležité vytvárať jasné pravidlá a procesy, ktoré oceňujú pracovitosť a snahu bez ohľadu na rodinné väzby. Ak je externý manažér šikovný a môj syn by sa tu zašíval, hneď by sa to ukázalo a netoleroval by som to,“ vysvetľuje M. Vaško, ktorý je obchodným riaditeľom Klimaku a na starosti má aj stratégiu celej skupiny.

Investícia do mladej krvi

Najvážnejšou chybou

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa