Rozmach mesta pochopiteľne so sebou prináša aj svoje obete. Viac ľudí, viac áut, menej parkovacích miest a väčšia tlačenica na cestách. Vec, s ktorou sa pri rozvoji v zastavaných územiach v súčasnosti musí rátať.

Ak sa náhodou občania zmobilizujú a postavia sa proti novej výstavbe, úradníci ich zvyčajne odbijú s tým, že to nebude až také zlé a s istým zhoršením situácie na cestách treba počítať. Je však veľká záhada, ako presne úrady v Banskej Bystrici rozhodujú, kde sa situácia zhoršiť môže a kde nie.

Pozemok na investíciu

Tu prichádza na rad príbeh podnikateľa Miroslava Gábora a firmy Palas – BB, ktorú vlastní jeho manželka partnerka (opravené 23. mája 2019). Úrady im už dlhé roky nechcú dovoliť stavať na ich stavebnom pozemku. Na schválenie v územnom konaní poslal už niekoľko projektov, všetky úradníci zamietli. Zdôvodnenie je vždy to isté: novou stavbou by sa skomplikovala dopravnobezpečnostná situácia.

„Pozemok sme s manželkou kúpili v roku 2008 s tým, že je to v podstate hotová vec. Už v tom čase bol totiž v územnom pláne vedený ako stavebný,“ začína svoje rozprávanie M. Gábor. Stojí pri zvalenom plote, ktorý pred pár mesiacmi poškodili vandali, a ukazuje hranice jeho pôdy. Hneď vedľa stojí rodinný dom, zvrchu zasa hraničí so základnou školou.

„Podnikať sme začali ešte pár týždňov pred revolúciou v roku 1989,“ hrdo hovorí M. Gábor s tým, že odvtedy sa venuje najmä developerskej činnosti. V Banskej Bystrici postavil niekoľko budov, zrekonštruoval historickú stavbu na Ulici Janka Kráľa 7, ktorá dnes slúži ako kancelárske priestory.

Vysvetľuje, že keď sa naskytla možnosť kúpiť stavebný pozemok na sídlisku Sásová, dlho nad tým neuvažovali. Malo ísť o ďalší obyčajný projekt, s akým už mali skúsenosti.

Ohrozená bezpečnosť a plynulosť

Pôvodne na pozemku s rozlohou 1 600 štvorcových metrov plánovali vybudovať bytovku. Mnohí by povedali, že je to na takú veľkú stavbu relatívne málo priestoru, no štandardy sa dnes posúvajú a skúsenosti so zastavaním každej menšej plochy majú ľudia už zrejme v každom meste na Slovensku.

Projekt sa však nepáčil okresnému dopravnému inšpektorátu, ktorý sa obával, že toľko nových ľudí na jednom mieste by skomplikovalo situáciu na cestách.

„Už vtedy to bolo trochu 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa