Spoločnosť sa však zároveň musela vyrovnať s odchodom kľúčového člena tímu a otca myšlienky celého projektu Štefana Kleina, ktorý si zakladá vlastnú firmu na vývoj a dizajn prototypov.

„Ako sa vám páčilo to, čo ste videli?“ pýta sa reportéra TRENDU P. Hessel, sediac vedľa výkonného riaditeľa a spoluzakladateľa AeroMobilu Juraja Vaculíka. Stretávame sa v piatkové upršané ráno v centrále spoločnosti v bratislavských Podunajských Biskupiciach. Za sebou mám krátku prehliadku nových priestorov firmy, kde som si mohol okrem kancelárií konštruktérov a inžinierov pozrieť aj doteraz prísne strážené dizajnérske štúdio s vizualizáciami pripravovaného nového modelu lietajúceho auta.

Urobilo to na mňa dojem, odpovedám s tým, že posun oproti „trojkovému“ prototypu, ktorý firma predstavila pred dva a pol rokom, je zrejmý. Zdá sa, že odpoveď P. Hessela uspokojila. Z výrazu jeho tváre a vystupovania počas rozhovoru je však ťažké vyčítať, čo si presne myslí. Tridsaťšesťročný podnikateľ slovensko-nemeckého pôvodu pôsobí dojmom, že je hlavou niekde inde.

AeroMobil má nový model a investora, no stratil kľúčového človeka

Zdroj: Profimedia.cz

Investícia za tri milióny eur

Dá sa tomu rozumieť. Má za sebou turbulentné obdobie. Koncom marca tohto roku po niekoľkomesačných rokovaniach predal nadpolovičný podiel vo svojej firme c2i kórejskému LG Hausys za štyridsať miliónov eur. Spoločnosť pritom založil na zelenej lúke v Dunajskej Strede. Za viac ako desať rokov z nej vybudoval špičkového dodávateľa komponentov z karbónu pre tie najväčšie firmy z leteckého a automobilového priemyslu.

Aktuálna investícia umožní firme dokončiť prototyp, ktorý už bude blízko produktu pre sériovú výrobu

Hneď ako uzavrel dohodu s dcérou nadnárodného koncernu LG, ohlásil AeroMobil vstup nového investora do firmy, ktorým je práve P. Hessel. Jeho c2i je pritom už dlhodobo kľúčovým partnerom lietajúceho auta. Do projektu vloží ako súkromný investor tri milióny eur. Čo je však ešte dôležitejšie, jeho investícia poslúžila predovšetkým na odkúpenie väčšiny akcií dizajnéra a otca myšlienky AeroMobilu Štefana Kleina, ktorý si tak vo firme nechal už len menšinový podiel.

AeroMobil má nový model a investora, no stratil kľúčového človeka

Juraj Vaculík a Patrick Hessel Zdroj: Maňo Štrauch

Klebety a šumy

Aj preto počas rozhovoru visí od začiatku vo vzduchu otázka, prečo s nami nesedí aj Š. Klein. Začiatkom tohto roka sa totiž začali šíriť neoficiálne informácie, podľa ktorých sa mali spory medzi oboma spoluzakladateľmi firmy vyostriť do takej miery, že Š. Klein mal ohlásiť svoj odchod.

Následne vyšla začiatkom marca na portáli Startitup.sk správa, kde sa písalo o problémoch AeroMobilu s financiami, sporoch medzi oboma konateľmi, ako aj o odchode súkromného investora LRJ Capital. Po pár hodinách portál správu stiahol. AeroMobil nechcel situáciu komentovať s tým, že bol v procese podpisu zmluvy o vstupe nového investora.

Oficiálna komunikačná línia bola, že Š. Klein zostáva vo firme ako akcionár a nezhody medzi spoločníkmi sú prirodzenou súčasťou života každého podniku. Pri rozhovore sa jej drží aj J. Vaculík. „Štefan zostáva v spoločnosti ako pasívny akcionár, ktorý už nezasahuje do riadenia firmy. Vstupom nového investora už nebude ani konateľom firmy, na tejto pozícii ho nahradí Patrick,“ vysvetľuje. Bol to podľa neho logický vývoj, keďže Š. Klein nie je podnikateľ, ale skôr pedagóg, vynálezca a dizajnér. „V tejto fáze, keď sa presúvame smerom k výrobe, to už preňho nebolo atraktívne. Viackrát naznačoval, že nechce byť súčasťou fabriky, ale mieni si zachovať svoju tvorivú slobodu,“ dodáva.

AeroMobil má nový model a investora, no stratil kľúčového človeka

Otec AeroMobilu Štefan Klein (na snímke vpravo) si plánuje založiť vlastnú firmu Zdroj: Aeromobil

Bráni sa pritom použiť výraz odchod. Lenže ako inak si vyložiť fakt, že Š. Klein nie je dokonca podpísaný ani pod dizajnom nového modelu. „Prác na novom modeli sa Štefan zúčastňoval minimálne. Dizajn exteriéru aj interiéru mal na starosti kolektív ľudí. Pochopiteľne to má jeho DNA,“ zdôrazňuje J. Vaculík.

Druhá verzia príbehu

Sám Š. Klein sa spočiatku k celej situácii vyjadrovať nechcel. Až pri osobnom stretnutí na jeho „domácej“ pôde v Ateliéri Transportdizajnu na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení naznačuje svoju verziu príbehu.

Otvorene pritom hovorí o odchode zo spoločného projektu s J. Vaculíkom, čo 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa