Výpadok sa od utorkového popoludnia dotkol približne 250 000 klientov operátora O2, ktorí sú v zahraničí. Nemohli telefonovať a ani sa im nikto nedovolal. Na dnešnej tlačovej konferencii to povedal člen predstavenstva firmy Cetin Michal Frankl. Po 21:30 firma O2 oznámila, že obnovila väčšinu roamingovej prevádzky.
Cetina prevádzkuje mobilné aj pevné siete, ktoré predtým patrili firme O2. Tá rovnako ako Cetin patrí do skupiny PPF a je najväčším klientom firmy Cetina. Medzinárodnú telekomunikačnú prevádzka odbavuje Cetin prostredníctvom dvoch ústrední v Prahe a v Brne, ktoré sa vzájomne zálohujú. V utorok došlo z doposiaľ nezistených príčin k preťaženiu jednej ústredne, ktoré sa potom prenieslo aj na druhú ústredňu.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Cetin Petra Slováčka ide o vážny výpadok, ktorý vo svojej kariére nezažil. „Systém pre medzinárodné volania sme nasadili pred niekoľkými mesiacmi a fungoval bez problémov. S americkým dodávateľom pracujeme nepretržite na odstránení problému,“ uviedol P. Slováček.
Podľa M. Frankla bude firma problémy zákazníkov O2 kompenzovať. Ako zákazníkov odškodní, oznámi O2 vo štvrtok, oznámila ČTK jej hovorkyňa Lucie Pecháčková. Samotné systémy podľa P. Slováčka nie sú nefunkčné, ale zablokovalo sa pripojenie k nim z jednotlivých krajín. Tých zväzkov sú pritom desiatky až stovky. Dnes popoludní tak bolo možné sa dovolať v rámci pevnej siete, v mobilnej sieti sa v medzinárodnej prevádzke darilo spojiť len 5 až 20 percent hovorov.
L. Pecháčková popoludní uviedla, že sa pracuje na alternatívnom technickom riešení, ktoré umožní problém úplne odstrániť. „V súčasnej chvíli je väčšina roamingovej prevádzky opäť funkčná, naďalej sledujeme stabilitu,“ oznámila krátko po 21:30.
Odborníci používateľom pri nefunkčnom roamingu odporúčajú zaobstarať si predplatenú SIM kartu miestneho operátora. Riešením by mohla byť aj univerzálna predplatená karta ChatSIM. Za celoročný poplatok je jej majiteľ stále on-line v 150 krajinách na chatovacích službách ako Facebook Messsenger, WhatsApp a ďalších.