Takmer každá slovenská firma sa stretáva s problémom čiernych jázd zamestnancov na firemných automobiloch, s tým súvisiacou rýchlejšou amortizáciou a okrádaním podniku o pohonné hmoty.

„Pokiaľ firemné auto nie je kontrolované, používateľ si s ním často robí, čo chce. Ľudia sú ešte z bývalého režimu zvyknutí, že to, čo si potiahnu, je štátne a to nikoho nebolí,“ domnieva sa marketingový riaditeľ spoločnosti Infocar, a.s., Bratislava Kamil Noskovič.

Infocar je jednou firiem, ktoré na Slovensku poskytujú telematické služby na ochranu a monitorovanie mobilných objektov. Podobne ako ďalší hráči slovenského telematického trhu – IMD International, s.r.o., Bratislava, Securiton, s.r.o., Bratislava či Skamp, s.r.o., Banská Bystrica – sa špecializuje najmä na monitorovanie automobilov.

Ochrana pred odcudzením

Telematické služby monitoringu objektov sú postavené na infraštruktúre družicového pozičného systému GPS (Global Positioning System) a mobilnej GSM siete. Pozičný systém využíva sieť 24 družíc, pomocou ktorých dokáže v ľubovoľnom okamihu s toleranciou niekoľkých metrov zamerať objekt nachádzajúci sa na ľubovoľnom mieste Zeme. Cez mobilnú GSM sieť sa následne informácia o lokalizácii objektu dostane do monitorovacej centrály, kde sa premietne na digitálnu mapu.

Telematika chráni auto pred čiernymi jazdami

Kamil Noskovič: Monitorovací a kontrolný systém môže používateľovi ušetriť až 11 percent nákladov na prevádzku motorového vozidla

Okrem polohy môže pozorovateľ v centrále zisťovať napríklad stav tachometra a palivomera. Ak sú nastavené príslušné senzory, sledovať možno aj aktuálnu hmotnosť nákladu či teplotu v chladiacom boxe. Toto sa môže hodiť napríklad dopravcovi mrazenej zeleniny. Môže sa stať, že vodič v snahe ušetriť naftu počas cesty vypne mraziaci box a tovar sa potom na pultoch predajne rýchlejšie kazí.

Okrem toho legislatíva Európskej únie vyžaduje, aby výrobcovia a dovozcovia garantovali, že počas celého distribučného reťazca je tovar zmrazený.

Telematický systém tiež chráni auto pred odcudzením. Pri krádeži vozidla systém vyšle do centrály výstražný signál. Zlodej síce prekoná všetky viditeľné prekážky, netuší však, že vozidlo zabezpečené telematickou ochranou možno vystopovať alebo že pomocou nej možno aktivovať imobilizér, ktorý auto zastaví. Väčšina poisťovní na takto zabezpečené autá poskytuje až 20-percentnú zľavu z poistného.

Kontrolné a monitorovacie systémy ďalej umožňujú automatické elektronické vyhotovovanie knihy jázd.

SMS notifikácia a on-line prístup

Zákazník Infocaru si môže telematický systém buď zakúpiť, alebo ho využívať vo forme služby. V prvom prípade je potrebné investovať takmer 60-tisíc Sk (všetky ceny bez DPH) do špeciálneho softvérového vybavenia a niekoľko desiatok tisíc korún do mapových podkladov. Elektronické zariadenie do jedného vozidla vychádza na približne 44-tisíc. Monitorovacia centrála je umiestnená priamo u zákazníka, ktorý môže svoj autopark sledovať v reálnom čase z monitora počítača.

Ak sa klient Infocaru rozhodne pre využitie služby, nekupuje ani softvér, ani komunikačné zariadenia v automobiloch. Po zaplatení aktivačného poplatku 19 900 Sk a montáži zariadenia platí na jedno vozidlo pri pohybe v rámci Slovenska mesačný poplatok 1 300 Sk.

Telematika chráni auto pred čiernymi jazdami

Monitorovací systém: okrem kontroly umožňuje aj automatizované vyhotovovanie knihy jázd

Zákazník potom s jednodňovým oneskorením dostáva záznam o príchodoch a odchodoch vozidla s uvedením lokality a časových údajoch. Aktuálny stav a polohu možno zistiť poslaním SMS správy do centrály – aktivácia služby stojí tritisíc korún, mesačný paušál vychádza na 200 Sk.

Kým Infocar vyvíja monitorovací softvér a komunikačné zariadenia vo vlastnej réžii, IMD International sa spolieha na spoluprácu s externými partnermi. Komunikačné zariadenia zabezpečuje nemecká firma Falcom, čo podľa generálneho riaditeľa IMD Ivana Ducka zaručuje ich kontinuálnu modernizáciu. Softvérovým partnerom spoločnosti je Emel Bratislava, s.r.o.

Telematická služba firmy IMD umožňuje zákazníkovi on-line prístup z ľubovoľného zariadenia s internetovým pripojením. Klient môže na webovej stránke sledovať pohyb vozidiel či vytvárať knihu jázd. Najlacnejšie koncové zariadenie stojí u IMD 19 900 Sk, internetový prístup k systému vychádza mesačne 325 Sk na jedno vozidlo bez geografického obmedzenia.

Výrazné úspory

Monitorovací a kontrolný systém dokáže používateľskej organizácii podľa K. Noskoviča ušetriť 11 percent nákladov na prevádzku motorového vozidla.

Klientovi firmy IMD podľa I. Ducka po inštalácii systému klesla pri niektorých kamiónoch spotreba pohonných hmôt o 30 percent. Ďalší zákazník, špedičná firma, ušetril na jednom aute mesačne 26-tisíc korún, tvrdí I. Ducko. Uvedená suma podľa neho zahŕňa úsporu benzínu a ďalšie prevádzkové náklady – napríklad na technické kontroly, amortizáciu vozidla a telefonáty, ktorými manažér podniku zisťuje, kde sa nachádza zákazníkom očakávaný tovar.

Cez systém Infocaru je v súčasnosti podľa K. Noskoviča monitorovaných zhruba tisíc automobilov. Do troch rokov má firma ambíciu zvýšiť tento počet na šesťtisíc, pričom väčšina z nich by mala systém využívať vo forme služby. Ešte vyššie ambície má spoločnosť IMD, ktorá chce v spolupráci s obchodnými partnermi na novú internetovú službu v rámci celej Európy do troch rokov získať 20-tisíc vozidiel.

Automobily nie sú jediným miestom využitia existujúcich telematických systémov slovenských firiem. Napríklad jedným z najvýznamnejších zákazníkov firmy Skamp je Slovenská plavba a prístavy, a.s., Bratislava, ktorá cez systém monitoruje polohu prepravných zariadení v celej Európe.

FOTO – MARTIN VALÁŠEK