Pred siedmimi rokmi spoluzakladateľ a riaditeľ softvérovej firmy Datalock Peter Lang v rozhovore pre TREND predpovedal, že pod tlakom zahraničných dodávateľov „dôjde k integrácii silnejších firiem, či už na Slovensku alebo v širšom meradle“. Odhadol, že jeho spoločnosť by mala byť súčasťou väčšieho celku najneskôr do štyroch, piatich rokov.
Druhá časť prognózy mu nevyšla presne. Datalock napokon zmenil majiteľa a začlenil sa do nadnárodnej skupiny až tento rok. Minulý mesiac Protimonopolný úrad SR odklepol prevod 51-percentného podielu firmy do spoločnosti Asseco Slovakia.
Záujem bol
Majitelia jedného z najvýznamnejších slovenských výrobcov podnikového softvéru nerozhodovali o predaji pod tlakom. V posledných rokoch Datalocku rástli tržby, vlani vykázal najvyšší zisk vo svojej 17-ročnej histórii. No manažment vedel, že ak sa majú perspektívy spoločnosti rozširovať, je strategický partner nevyhnutný.
Nájsť takého, ktorý by vyhovoval, nebolo jednoduché. O Datalock sa obtreli rizikoví investori, ale tých majitelia nechceli. Cítili, že by prípadnú finančnú injekciu nevedeli využiť, pretože nemali ľudí ani know-how na expanziu do zahraničia.

„Okrem toho, očakávania rizikových investorov neboli vždy realistické,“ spomína P. Lang. Nemyslí tým cenu, ktorú ponúkali, ale ich predstavu, čo sa bude s firmou ďalej diať.
Niektorých investorov, hoci sa prezentovali ako strategickí, odmietli majitelia preto, lebo cítili, že by takýto krok znamenal likvidáciu ich vlastného produktu. „Chceli v zásade získať zákaznícku bázu a zvýšiť podiel na trhu,“ tvrdí P. Lang. Nekonkretizoval ich, ale malo ísť o nemeckú a českú firmu.
Skepsa
Vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti bola opatrnosť majiteľov Datalocku pri nových záujemcoch prirodzená. A to napriek tomu, že nadnárodná skupina slovenskému výrobcovi softvéru nekonkuruje (majú iba jediného spoločného zákazníka) a jasne prezentovala záujem o ďalší rozvoj biznisu.
P. Langa nebolo treba presviedčať dlho, možno aj preto, že generálneho riaditeľa slovenského Asseca Jozefa Kleina dlhodobo pozná. No získať si dôveru jeho spoločníkov, to bolo na celom obchode najťažšie, spomína J. Klein.
Vlani sa menil vlastník aj v druhom veľkom slovenskom výrobcovi firemného softvéru, v Softipe. Ten ako akvizičný cieľ Asseca takisto prichádzal do úvahy a J. Klein dostal echo o možnom záujme vtedajších majiteľov podiely odpredať.
Diskusie sa začali, ale majitelia Softipu sa napokon rozhodli inak. „Nezdôvodnili nám prečo, ale keďže firma mala viacero vlastníkov, predpokladám, že každý mal inú predstavu,“ dodáva.
Ekonomická realita
Banskobystrický Softip napokon skončil v rukách českého finančného investora Karla Klubala a Jána Kubáta, ktorý do firmy priniesol know-how z predchádzajúcich pôsobení v manažmente spoločností SAP, Logica a Accenture. Nové vedenie slovenskej softvérovej firmy 94459>zmenilo stratégiu a okrem vlastných produktov chce vo veľkom nasadzovať aj softvér od SAP.
Zmeny na slovenskom trhu riešení pre riadenie podnikových zdrojov (ERP – Enterprise Resource Planning) kopírujú podľa agentúry IDC trendy v oblasti IT služieb, kde domáce spoločnosti hľadajú príležitosti na fúzie s miestnymi alebo zahraničnými hráčmi. Aby prežili, potrebujú rozšíriť portfólio, prípadne zvýšiť podiel v segmentoch, kde pôsobia. Inak nedokážu konkurovať nadnárodným dodávateľom.
V budúcnosti na trhu aplikačného firemného softvéru v strednej a východnej Európe zostane iba hŕstka väčších regionálnych dodávateľov. „Prežijú iba tí, ktorí dokážu získať dostatočný trhový podiel, pri ktorom bude ich prevádzka ekonomicky životaschopná,“ povedal TRENDU analytik IDC Mark Child.
Neuhasený apetít
Za majoritný podiel v Datalocku zaplatí Asseco 125 až 145 miliónov korún v závislosti od ziskov spoločnosti v rokoch 2006 a 2007. Výrobcu softvéru povedú doterajší manažéri, nový majoritný vlastník nominoval do vedenia jediného človeka, ktorý má zabezpečovať hlavne koordináciu aktivít oboch firiem.
Asseco Slovakia patrí do medzinárodnej skupiny Asseco, ktorá pôsobí aj v Poľsku a Českej republike, kde nedávno kúpila miestneho systémového integrátora PVT. Tento rok by mala skupina preniknúť aj do Rumunska.
Vstup do Datalocku nie je prvou a pravdepodobne ani poslednou akvizíciou Asseca na Slovensku. Koncom roku 2005 spoločnosť získala 51-percentný podiel v alternatívnom telekomunikačnom providerovi Slovanet.
Vizitka Datalocku
(tis. Sk)

PRAMEŇ: Datalock
Po ovládnutí Datalocku chce doplniť portfólio jednou, dvomi menšími firmami. Mohlo by ísť napríklad o dodávateľa IT pre zdravotníctvo, ale mená kandidátov J. Klein neuviedol.
Akvizičný rast na Slovensku by malo Asseco zavŕšiť nákupom spoločnosti s podobným profilom. Peniaze na akvizície má. Vlani 77705>vstúpilo na varšavskú burzu cenných papierov, kde za 22-percentný balík získalo od investorov v prepočte zhruba 850 miliónov korún.
J. Klein však pripomína, že financie samy nestačia: „Potrebujeme aj energiu.“ Vie, o čom hovorí, keďže sám venuje akvizíciám, burze a analytikom viac času ako operatíve a stratégii.
Investorom na burze sa zatiaľ stratégia slovenského Asseca páči. Akcie firmy sa od začiatku obchodovania posilnili zhruba o 50 percent. Pozitívne reagoval trh aj na januárový podpis zmluvy s Datalockom – hodnota akcií po ohlásení týždeň prudko rástla, hoci potom prišlo ku korekcii.
Útok na najväčších
Kúpa Datalocku zapadá do nadnárodnej stratégie Asseca, ktorá počíta s prienikom na ERP trh. Poľské Asseco už vlani kúpilo dvoch miestnych výrobcov firemných aplikácií, ktoré sa v súčasnosti spájajú do jednej firmy. Rovnaký postup ako na Slovensku a v Poľsku, čiže kúpu lokálneho výrobcu ERP softvéru, chce Asseco uplatniť aj v Českej republike.
Cieľom je vyvinúť zhruba do štyroch rokov jeden ERP produkt, orientovaný na trh strednej a východnej Európy, ktorý by minimálne v segmente stredne veľkých firiem konkuroval globálnym výrobcom podnikových aplikácií SAP, Oraclu a Microsoftu.
Asseco plánuje urobiť audit všetkých ERP riešení v rámci skupiny. Ten má analyzovať, na akých technológiách sú postavené a aký majú trhový potenciál. Pôjde o prvý krok k vývoju novej generácie produktu alebo skupiny produktov, ktoré chce o niekoľko rokov ponúknuť vo všetkých krajinách, kde bude pôsobiť.
Pokiaľ prebehne v skupine audit a začnú sa črtať kontúry novej generácie produktu, bude Datalock naďalej pokračovať v tom, čo robil doteraz. Vyvíjať a aktualizovať vlastné riešenie.
P. Lang pripomína, že aplikácie Datalocku nie sú na konci životného cyklu, preto necíti časovú tieseň vyvíjať nové verzie. „Nič nás netlačí k tomu, aby sme náš súčasný produkt najbližšie dva-tri roky nahrádzali,“ dodáva.
Veľkí výrobcovia podnikového softvéru SAP a Oracle už roky tvrdia, že lokálni dodávatelia to budú mať čoraz ťažšie, pretože nedokážu držať krok s rýchlym vývojom. Navyše, trh veľkých zákazníkov je nasýtený, a ak chcú globálni hráči ďalej rásť, musia preniknúť do menších firiem, ktoré doteraz obsluhovali práve ich lokálni rivali.
Príkladom takejto iniciatívy je 94459>partnerstvo SAP so Softipom. P. Lang súhlasí: „Každý vývojový cyklus je z roka na rok náročnejší. Časovo aj ekonomicky.“ Spájanie a hľadanie synergií sú podľa neho nevyhnutné.
Nové šance
Ambiciózny plán Asseca konkurovať najväčším svetovým dodávateľom pripomína bitku Dávida s Goliášom. J. Klein priznáva, že ani on nebol touto myšlienkou spočiatku nadšený. „Každé podnikanie má riziká. Ale je to o odvahe. Ak spojíme kapitál s dobrými nápadmi, dokážeme lokálne konkurovať aj gigantom,“ dodáva.
Príležitosť vidí J. Klein aj v hľadaní nových typov zákazníkov. Napríklad vo verejnej správe, kde Datalock pôsobil už pred januárovým podpisom akvizičnej zmluvy. Alebo v hotelierstve a reštauráciách. Datalock už produkt pre tento trh má a po spojení s Assecom by ho mal začať aktívne ponúkať aj v Poľsku.
Foto – Profimedia.cz