Mobilný telefón sa stáva súčasťou osobného imidžu jeho používateľa. Jednou z odpovedí výrobcov mobilov a príslušenstva na tento trend sú rôzne farby predných klávesnicových panelov alebo zadných krytov batérie. Okrem toho už v súčasnosti nie je nezvyčajné, keď sa namiesto štandardného zvonenia ozve niekoľko taktov z najnovšieho hitu či notorickej desaťročnej odrhovačky – alebo dokonca národnej hymny. Minulosťou sa stali aj klasické logá na displejoch mobilných telefónov, ktoré nahradzujú motívy priateľstva, lásky, zábavy či pracovného stresu.
Audiotex, mikroplatby, SMS
Podľa spôsobu použitia sa rozlišujú dva typy log. Logo operátora sa zobrazuje namiesto názvu siete – to znamená, keď je mobil zapnutý, ale nepoužíva sa aktívne. Logo skupiny sa na displeji objaví, keď na mobil volá niekto, koho používateľ zaradil do príslušnej nadefinovanej skupiny volajúcich.
K netradičnému zvoneniu alebo logu možno prísť niekoľkými spôsobmi. V niektorých mobiloch ich možno naprogramovať priamo, do niektorých ich možno dostať prostredníctvom počítačového softvéru (napríklad freewaru Handi Melodies Maker zo serveru jirkajanak.web3.cz).
Za poplatok logá a zvonenia poskytujú internetové a audiotexové služby. Funguje to tak, že zákazník si z databázy vyberie konkrétne logo alebo zvonenie, do formulára na webstránke vloží telefónne číslo, na ktoré má melódia odísť (nemusí byť totožné s číslom kupujúceho), a vyberie si formu platby. Po ukončení transakcie logo alebo zvonenie príde na cieľový mobil prostredníctvom SMS správy a bez zásahu používateľa sa integruje do softvéru mobilu.
Väčšina internetových služieb – napríklad Krajsimobil.sk alebo Mobilfun.sk – na platbu využíva volanie na audiotexové telefónne číslo alebo systém mikroplatieb mKonto firmy Ebitech, s.r.o., Bratislava alebo Micropay Tatra banky, a.s., Bratislava. Na audiotexovom čísle sa zákazník dozvie overovací reťazec, ktorý zadá do formulára na webstránke, a až potom „tovar“ poputuje na miesto určenia. V prípade mikroplatby sa zákazníkovi hodnota nákupu odráta od výšky kreditu.
Jedno logo alebo zvonenie platené audiotexom vychádza na približne 30 Sk (všetky ceny vrátane DPH) a mikroplatbou na 5 Sk (logo skupiny) alebo 7 Sk (logo operátora).
Logá a zvonenia predávajú aj mobilní operátori – EuroTel Bratislava, a.s., od vlaňajšieho augusta a Globtel, a.s., Bratislava od novembra minulého roka. Ich systém sa od internetových služieb odlišuje tým, že platba prebieha doručením SMS potvrdzujúcej odoslanie „tovaru“ na cieľový mobil. Fakturovaných zákazníkov EuroTelu stojí jedno logo alebo zvonenie 24,60 Sk, predplatených 25 Sk. Globtel účtuje zmluvným klientom 22,10 Sk za kus, predplateným 23 Sk.
EuroTel predáva logá a zvonenia štyrmi distribučnými cestami – prostredníctvom portálu SiTy.sk, stránok mobilného internetu (WAP), krátkej textovej správy a služby EuroTel Asistent. Logá Globtelu možno získať prostredníctvom portálu MojGlobtel.sk a SMS správy. Overovací reťazec sa využíva len v prípade internetových stránok, pretože pri ostatných spôsoboch je kupujúci jednoznačne identifikovaný podľa telefónneho čísla. Kto chce logo alebo zvonenie získať odoslaním SMS správy na špeciálne číslo či zavolaním na asistentskú službu, musí poznať identifikačný kód tovaru (najlepšie z internetového portálu).
Bez reklamnej podpory
Stránky predávajúce logá a zvonenia sa do povedomia používateľov mobilných telefónov dostali veľmi rýchlo aj bez výraznejšej reklamnej podpory. Prevádzkovateľ služby Mobilfun.sk, spoločnosť Lomtec.com, s.r.o., Bratislava, eviduje mesačne približne 350-tisíc navštívených stránok. „Nie každá návšteva však znamená stiahnutie loga alebo zvonenia,“ hovorí marketingový riaditeľ spoločnosti Tomáš Kovaľ.
„Prevádzkovanie služby nie je stratové, avšak ide skôr o referenčný produkt,“ dodáva obchodný manažér Lomtecu Martin Grondžák. Vďaka týmto stránkam sa o firme dozvedela dánska televízna spoločnosť TV2, ktorá od Lomtecu kúpila pôvodný program Logoeditor na tvorbu vlastných log.
EuroTel má na portáli Sity.sk vlastný Logoeditor. Aj vďaka nemu predaj netradičných log a zvonení každý mesiac stúpa a v súčasnosti dosahuje zaujímavú hodnotu, tvrdí vedúci sekcie produktov a služieb Norbert Príhoda. Sekcia obrázkov a zvonení portálu patrí s približne 60-tisíc návštevami denne k najpopulárnejším.
Logá a zvonenia bolo spočiatku možné sťahovať z internetu zadarmo. Neskôr sa tieto služby začali spoplatňovať – ich prevádzka totiž zadarmo nie je. Treba pokrývať náklady spojené s vývojom log a zvonení, využívaním audiotexového čísla, odosielaním SMS správ a prevádzkou webstránok.
Ďalšou nákladovou položkou by mali byť licenčné poplatky za používanie melódií. EuroTel platí za autorské práva interpretov Slovenskému ochrannému zväzu autorskému. Platby za autorské práva sa však na Slovensku zatiaľ neudomácnili. V USA už v polovici minulého roka na neplatiace stránky začali hon právnici zastupujúci spoločnosti na ochranu autorských práv.
Neprijatý štandard
Logá a zvonenia možno prostredníctvom SMS správ posielať len na telefóny značky Nokia a v prípade SiTy.sk aj na Motorolu 2288. Používatelia mobilov značky Siemens či Ericsson si musia nechať zájsť chuť. „Logá a zvonenia fungujú na báze technológie Smart Messaging, ktorú vytvorila Nokia a ktorú ostatní výrobcovia mobilných telefónov neprijali,“ vysvetľuje N. Príhoda.
Určitý prelom podľa neho nastane nástupom multimediálnych správ MMS (Multimedia Messaging Service). Na poskytovanie tejto služby je potrebné, aby operátori vybudovali multimediálne SMS centrum a zaviedli vysokorýchlostný prenos dát. EuroTel od januára poskytuje príslušnú službu na báze technológie High Speed Circuit Switched Data (HSCSD), pričom obaja slovenskí operátori testujú aj technológiu General Packet Radio Service (GPRS). Multimediálne správy sa podľa N. Príhodu na slovenskom trhu objavia koncom tohto alebo začiatkom nasledujúceho roka.

Osem návykov vytvárajúcich zdravé vzťahy na pracovisku. Jeden z nich je kľúčový
Aj malé gestá môžu výrazne prispieť k dôvere, spolupráci a pohode v tíme, tiež pri komunikácii so šéfom