Superdata sa zamerala na desať najpredávanejších herných titulov. Vyšlo z nej, že dvojica PS3 a PS4, čiže Sony, drží 63-percentný podiel, pričom na X360 a Xbox One, čiže Microsoft, pripadá zvyšných 37 percent.

Ak by Superdata zverejnila rebríček za celkový digitálny predaj (nie iba top desiatku hier), mohlo by rozloženie síl vyzerať inak. Na druhej strane, bolo by potrebné brať do úvahy ďalšie faktory. Napríklad že plný rebríček by mohol pomôcť Microsoftu vďaka aktívnej báze X360 hráčov. Sony by zasa kontrovala väčšou ponukou indie titulov na PS4, ktorá v súčasnosti stúpa razantným tempom.

Podiel 63 percent pre Sony je prekvapenie najmä po snahe Microsoftu dominovať v on-line oblasti a vydať Xbox One ako digitálnu konzolu. Aj Xbox Live bol dlhé roky považovaný za silnejšiu on-line platformu ako konkurenčný PlayStation Network sužovaný on-line útokmi. Lenže punc bezpečnosti stratil aj Xbox pri vianočných atakoch hackerov, tento predpoklad už dlhšie nemusí platiť.

V prospech Sony hrá starostlivosť o ekosystém. Vernostný program PlayStation Plus s hrami zdarma, agresívne zľavy na staršie aj novšie hry každý týždeň, vydávanie menších titulov iba v digitálnej podobe. Netreba sa čudovať, že si hráči na PSN zvyknú ľahšie a potom sú motivovaní kupovať nielen menšie, ale aj väčšie tituly. Občas im stačí ponúknuť bonus, možnosť hrať skôr či iný benefit.

PS4 má až 43 percent, Xbox One 27

Keď sa rozdelia výnosy za top 10 hier medzi štvoricu jednotlivých konzol, víťazne vyjde PS4 až so 43-percentným podielom, čo je silná bilancia. Nielen kvôli porovnaniu s aktuálnym rivalom Xbox One, ale aj celkovým prechodom hráčov na novú generáciu.

Xbox One má totiž ďalších 27 percent, takže duo nových konzol má dohromady sedem desatín výnosov. Je to pochopiteľné. Ako prví prešli na PS4 a Xbox One najaktívnejší hráči, ktorí aj najviac míňajú za plné hry či platené dodatky.

Prekvapením môže byť víťazstvo Sony aj v porovnaní starších konzol. PS3 má v celkovom rebríčku 20 percent, Xbox 360 len 10 percent. Pritom X360 s multiplayerovou základňou hráčov bol často považovaný za aktívnejšiu platformu. No je možné, že na PS3 ostali vernejší hráči, zatiaľ čo majitelia X360 už stihli kúpiť Xbox One či PS4 a rýchlejšie opúšťajú svoj herný systém.

Ktoré hry vedú

Neprekvapivo, najviac zarábajú najväčšie značky. GTA V za január utŕžilo globálne v digitále 31,8 milióna dolárov, FIFA 15 utŕžila 28,3 milióna dolárov, Call of Duty: Advanced Warfare 23,5 milióna a Destiny 14,2 milióna.

Dve silné prekvapenia v rebríčku obstarali premiéry. Dying Light s 12 miliónmi je najmä vizitka pre víťazné ťaženie v Európe, kde fyzické nosiče vyšli až o mesiac neskôr. Resident Evil HD Remastered vyšiel iba digitálne a za 12 dní zarobil 10,8 milióna dolárov.

Z porovnania dvoch výrobcov vychádza (prekvapivo) lepšie Sony, s nečakane väčším odstupom, ako by sa dalo čakať. Microsoft ako silný hráč v digitálnej oblasti zrejme doplatil na ťažší prechod z minulej generácie na novú. Ak sa Xbox One začne viac dariť, pomer by mohol v priebehu roku-dvoch zvrátiť.