Google navrhol Android tak, aby tu bol dlhú dobu. Preto ho programuje tak, aby bol čo najviac flexibilný a dosiahnuteľný. „So znižovaním cien hardvéru bude používaný ešte častejšie. A na rôznych neštandardných platformách už začína mať svoje zastúpenie, napríklad prvé fotoaparáty od Nikonu a Samsungu,“ hovorí pre eTREND.sk riaditeľ divízie Android pre región EMEA Richard Turner.
Musí byť Android špeciálne upravený tak, aby sa hodil napríklad pri použití v automobiloch?
Nie, cieľom je mať jednu verziu Androidu pre všetko. Tak ako sme to urobili pri zjednotení verzií 2.3 zo smartfónov a 3.0 Honeycomb z tabletov. Výsledkom bol jednotný Android 4.0. Ak dokážeme mať jeden Android, vývojári dokážu jednoduchšie vytvoriť aplikáciu pre viaceré platformy.
Samozrejme, televízor je iný formfactor než smartfón a nejaké úpravy sú nutné. Ale jadro systému ostáva. Výrobca tiež nemusí použiť všetky možnosti Androidu, ak to jeho produkt nepotrebuje.
Všeobecne sa Android stretáva s troma hlavnými kritikami. Prvou je energetická náročnosť. Batérie sú v podstate stále rovnaké. Spotreba sa teda musí korigovať na softvérovej úrovni. Robí Google špecifický výskum v tejto oblasti?
Veľkú pozornosť tomu venujeme od verzie 4.1 Jelly Bean, kde okrem zvýšenej plynulosti grafiky klesla aj spotreba vďaka novým ovládačom.
Konkrétni výrobcovia majú vlastné nástroje na kontrolu spotreby, napríklad Stamina od Sony. Prečo táto funkcia nie je v základe Androidu?
Výhodou tohto operačného systému je, že každý si ho môže upraviť podľa seba. Naše zariadenia Nexus slúžia na určenie štandardu spolupráce hardvéru a softvéru. Najprv musíte niečo vytvoriť, aby ste to potom mohli upravovať a optimalizovať. Android stále obrusujeme a ladíme.
Navyše, v portfóliu máme bezdrôtovú nabíjačku pre rýchle a jednoduché nabíjanie. A tiež kapacita batérií stále rastie. Štandardom je 2000 mAh a viac, prednedávnom to bola polovica.

Ako druhý neduh Androidu zvyknú používatelia označovať nekonzistentný systém updatovania. Každý výrobca si ho upravuje a vydáva, ako sa mu zachce. Môže a plánuje Google začať určovať pravidlá?
Najprv sa nová verzia Androidu dostane do Nexusov, kde je otestovaná. Potom sa poskytne partnerom ako HTC či Samsung. Skrátili sme dobu, za ktorú sa to stane.
Teraz sa už dokonca nový update dostáva k výrobcom o niečo skôr, než je verejne predstavený. Majú tak viac času prispôsobiť ho svojim smartfónom. Presné dátumy sa ale odvíjajú od roadmapy značky.
Treťou najčastejšou otázkou je bezpečnosť. Ako samotného systému, tak aj ekosystému okolo aplikácií. Bude raz Android obsahovať vlastný antivírusový program?
V prvom rade, veľa správ o vírusoch v mobiloch prichádza od firiem, ktoré antivírusové programy predávajú. Androidové aplikácie fungujú v sandboxoch: každá z nich využíva ohraničený priestor a nevplýva na iné. Samozrejme, s výnimkou súhlasu majiteľa mobilu či tabletu.
Druhým problémom je, že sa jednoducho nedá zaručiť, že každá zo sedemstotisíc aplikácií bude vždy bezpečná. Vlani sme investovali do systému, ktorý skenuje každú aplikáciu, ktorá sa chce dostať na Google Play. Počet podozrivých aplikácií sa odvtedy výrazne znížil. Pričom schvaľovanie aplikácie stále trvá najviac 48 hodín.
V poslednej dobe s nárastom kvalitných aplikácii stúpa aj miera pirátstva. Hlavne pri hrách. Plánujete zaviesť protipirátske aktivity?
V rámci Google Play pôsobí samostatný tím, ktorý sa stará o spracovanie každej sťažnosti.
Môže Google vyradiť stránky, ktoré obsahujú nelegálne kópie aplikácií zo svojho vyhľadávača?
Áno, Google komunikuje so spoločnosťami, vládami a jednotlivcami a takéto stránky z vyhľadávania vyradí.
Medzi vývojármi koluje príslovie, že ak chcú aplikáciu rozšíriť, urobia ju pre Android. Ak na nej chcú zarábať, urobia ju pre iOS.
Na nedávnej prednáške v Moskve jeden z prednášajúcich vývojárov tvrdil, že monetizácia na iOS a Androide je približne rovnaká. Historicky má ale iOS trochu naviac. Z dvoch dôvodov.
Po prvé, iPhone je vo všeobecnosti zariadenie pre viac bonitných zákazníkov. Takže sa iOS podarilo skôr „vyzbierať smotanu“ platiacich zákazníkov.
Druhým dôvodom je, že najviac sa zarába na platení v aplikáciách. Napríklad pri kupovaní rôznych predmetov do hier alebo čísiel magazínov. Túto funkciu sme do minulého roku nemali. Podľa štatistík si vlani vývojári na Google Play zarobili štvornásobne viac oproti roku 2011.
Kritici ešte spomínajú nedostatok aplikácií optimalizovaných pre veľké displeje tabletov. Pritom iPad má veľkú výhodu oproti napríklad Nexusu 10 a to aj keby nebol tak hardvérovo vybavený.
To je jedna z oblastí, kde vidíme najväčší nárast. Pribúdajú aplikácie optimalizované pre sedem- aj desaťpalcové tablety.

Foto na titulke - TREND/Marián Biel // Foto v článku - TREND/Marián Biel, SITA/AP