Kto nie je spokojný s cenami a službami svojho telekomunikačného operátora, môže prejsť ku konkurencii a ponechať si pôvodné telefónne číslo. A už nielen pri mobile, na ktoré táto vymoženosť 69975>dorazila v júni, ale i na pevných linkách.

Začiatkom decembra takzvanú prenositeľnosť čísla využili prví dvaja klienti z korporátneho sektora. Aj s dvoma stovkami telefónnych kontaktov prestúpili zo Slovak Telekomu (ST) do Dial Telecomu. Ich mená operátori zverejniť nechcú.

Ponechať si telefónne číslo pri prechode k inému operátorovi zatiaľ nemôžu úplne všetci záujemcovia. Dohody, ktoré túto službu sprístupňujú, dosiaľ uzavrela len hŕstka providerov. Kľúčová je najmä zmluva medzi ST a jeho alternatívnymi vyzývateľmi, medzi ktorými sa, pochopiteľne, očakáva najväčší pohyb.

Okrem Dialu sa ju doteraz podarilo podpísať Železničným telekomunikáciám. Naopak Slovanet pre rozpory v navrhovaných podmienkach rokovať prestal a požiadal o pomoc regulátora.

Európsky unikát

Slovensko je posledným štátom z Európskej únie, kde prenositeľnosť čísla v pevnej sieti, jeden zo znakov liberalizovaného telekomunikačného trhu, ešte donedávna chýbala. Situácia sa vyhrotila natoľko, že krajine hrozil infrigment, konanie zo strany Európskej komisie pre možné porušenie európskych predpisov.

Prenášať možno už aj číslo pevnej linky

Telekomunikačný úrad (TÚ) SR síce ešte v decembri 2004 vydal nariadenie, ktorého sa majú operátori pri zavádzaní prenositeľnosti držať, no nestanovil termín, dokedy sa majú dohodnúť.

Prvé dohody prišli v auguste tohto roka. Vzájomne ich medzi sebou pouzatvárali Dial, GTS Nextra a Slovanet. Čísla sa však medzi operátormi prenášať nezačali. „Počet klientov v alternatívnych sieťach [s číslami z ich číselných množín] je zatiaľ pomerne malý,“ zdôvodňuje šéf stratégie GTS Ivan Leščák.

„Evidujeme viacero žiadostí na prenesenie čísla, avšak všetky sú od klientov ST,“ konštatuje zasa PR manažérka Slovanetu Ivica Hricová.

Pokiaľ ide o dohodu alternatívcov s ST, od ktorej sa očakával reálny nábeh prenositeľnosti, objavil sa, ako už stalo zvykom, spor. Rokovania medzi telekomom a jeho konkurentmi sa opäť vliekli, hoci tentoraz svoje problémy riešili na spoločnej platforme. Členmi Asociácie pre prenositeľnosť čísla sa stala väčšina aktívnych hlasových operátorov vrátane veľkej trojky.

Do patovej situácie vstúpili bruselskí úradníci. Teoreticky by im mohlo stačiť, že boli na svete zmluvy, ktoré prenášanie čísiel umožňujú. Ale nestačilo. Chceli vidieť, že skutočne funguje. Že sa čísla naozaj prenášajú. Pridal sa aj TÚ SR. I keď namiesto toho, aby vstúpil do rokovaní a záväzne sa vyjadril k sporným bodom, opakovane vyzýval providerov na dohodu. Pravda, minimálne v prípade Dialu a Železničných telekomunikácií bol jeho tlak efektívny.

Databáza a ceny

Debata okolo prenositeľnosti sa točila okolo niekoľkých bodov. K najdôležitejším patrí otázka databázy prenesených čísiel slúžiacej na to, aby operátori vedeli, do ktorej siete majú telefónne hovory smerovať.

Ideálne by bolo, aby databáza bola centrálna pre všetkých poskytovateľov, aby pracovala v reálnom čase a automaticky bez manuálneho zásahu človeka. Na technických princípoch takéhoto systému sa operátori zhodnúť vedeli. Rozišli sa v otázke, ako financovať jeho výstavbu a prevádzku.

ST presadzoval, aby každý prispel rovnakým dielom. Z komunity alternatívcov naopak prišiel návrh, aby sa príspevok odvodzoval podľa množstva čísiel v prevádzke. Inými slovami, aby najviac zaplatil telekom, hoci je zrejmé, že z prenositeľnosti bude profitovať najmenej.

O akú sumu išlo? ST odhadol náklady na vybudovanie centra, jeho podporu a nadviazanie všetkých účastníkov siete naň na minimálne desať miliónov korún.

Časti alternatívnych providerov sa tiež nepozdávali poplatky, ktoré od nich žiada ST za prenášané čísla. Konkrétne 1 500 korún (všetky ceny bez DPH) za prenos samostatného čísla a tritisíc korún za blok čísiel s predvoľbou.

Napríklad Slovanet navrhoval, aby sa tarifa v oboch kategóriách znížila na päťsto korún. Čo je tarifa, ktorú si podľa informácií TRENDU medzi sebou účtujú mobilní operátori. Alternatívci si pýtajú dokonca len dvesto korún.

Ako sa vyrovnajú operátori, zákazníka zaujímať nemusí. Ich vzájomné platby sa síce, teoreticky, môžu objaviť na jeho faktúre, no vzhľadom na silný konkurenčný boj je to málo pravdepodobné. No ani tak sa zákazník nevyhne priamej platbe – naúčtuje mu ju operátor, od ktorého odchádza.

Konkrétne ST za mu prenesenie jedného telefónneho čísla naúčtuje tisíc korún, blok desiatich čísiel s predvoľbou stojí dve tisícky. Na porovnanie, T-Mobile od „utečenca“ za jedno číslo pýta päťsto a Orange tisíc korún.

One-stop-shopping

Ďalším sporným bodom bola administratíva, ktorou musí záujemca o prenesenie čísla prejsť. ST požadoval, aby klient najprv vypovedal zmluvu – osobne alebo písomne, no s podpisom overeným u notára. A až potom o prenesenie čísla požiadal svojho nového operátora.

Môže ho síce na podanie výpovede splnomocniť, ale tiež až po návšteve u notára. Časť alternatívcov v tom vidí zbytočné obštrukcie, znižujúce komfort zákazníka. A obavu, že pracovníci ST môžu klienta pri osobnej návšteve presviedčať – a najmä presvedčiť –, aby operátora nemenil.

Ivan Leščák patrí k tým, ktorým sa overovanie podpisu nepozdáva. Tvrdí, že keď klient odchádza od GTS, overený podpis nevyžadujú: „Táto požiadavka je nad rámec zákona. A nevidíme na to dôvod.“ Naopak Dial, ako hovorí marketingová manažérka Karin Tomeček, so zložitejšou vypovedacou procedúrou súhlasí: „Zdá sa nám nevhodné, aby mohol operátor bez súhlasu klienta prenášať čísla.“ Práve touto obavou argumentuje aj ST.

Chýba mu záruka, že o prenos čísla, výpoveď zmluvy, naozaj požiadal zákazník a nie niekto, kto sa zaňho iba vydáva. Lebo ak zmluvu na základe takejto výpovede zruší, skutočný zákazník sa môže dožadovať náhrady škody. Nestačí mu, že v prípade pochybnosti si možno žiadosť overiť u klienta.

Na porovnanie, pri prenose čísla mobilného telefónu stačí, ak záujemca zájde na predajné miesto operátora, ku ktorému chce prejsť. Nemusí chodiť k notárovi. Obdobne formou one-stop-shoppingu fungujú aj prechody medzi zdravotnými poisťovňami. V ich prípade dokonca netreba ani nikam chodiť, všetko sa dá vybaviť cez telefón a klasickou poštou.

Druhý najčastejší

Uplynulé mesiace ukázali, že prenositeľnosť čísla – i keď zatiaľ len na mobiloch – nie je celkom márna služba. Po šiestich mesiacoch z Orangeu do T-Mobilu aj so svojím telefónnym kontaktom prešlo takmer 1 400 zákazníkov, opačným smerom ich premigrovalo vyše deväťsto. Pravda, stále je to len začiatok – dokonca i v porovnaní s neveľkými dlhodobými očakávania operátorov.

Orange a T-Mobile predpokladajú, že číslo si pri zmene providera ponechajú dve, nanajvýš tri percentá zákazníkov, čo pri súčasnej penetrácii znamená zhruba 150-tisíc klientov. Boom dopytu možno očakávať najskôr od tretieho mobilného operátora, Telefónicy O2, ktorá vstúpi na trh do konca februára budúceho roka.

Nízky záujem u Orangeu a T-Mobilu – v porovnaní s ich celkovou zákazníckou bázou – automaticky neznamená malý dopyt po prenositeľnosti čísla na fixných linkách. Už len preto, že služba oslovuje iné cieľové skupiny. Kým pri mobiloch si čísla prenášajú najmä rezidenční klienti – jednotlivci, o čom svedčia skúsenosti T-Mobilu, pri pevných prípojkách pôjde predovšetkým o firmy.

„Najmä väčšie podniky so stovkami telefónnych čísiel, začínajúcich sa rovnakou predvoľbou, ušetria administratívu spojenú s ich zmenou,“ konštatuje I. Leščák. Okrem toho, ponuky Orangeu a T-Mobilu sú veľmi podobné, čo limituje záujem zmeniť providera – a ponechať si pritom pôvodné číslo. „Na fixnom trhu sú veľké rozdiely v cenách produktov ST a jeho konkurentov,“ tvrdí I. Hricová.

Konkrétny dôkaz o životaschopnosti prenositeľnosti poskytuje Dial, ktorý avizuje, že ešte do konca roka do svojej siete z ST prenesie ďalšie bloky, počítajúce celkovo 10-tisíc čísiel. A potenciálny záujem o prenositeľnosť čísla naznačuje i tohtoročný prieskum agentúry TNS AISA Slovakia.

Na vzorke viac ako 850 firiem zistila, že nutnosť zmeniť telefónny kontakt deklaratívne považuje každá druhá firma za dôvod, ktorý odrádza od prechodu k inému operátorovi pevnej linky.

Pravda, existujú firmy, ktoré k alternatívnemu providerovi prešli – a vzali si nové číslo z jeho číselnej skupiny, ktorú mu pridelil TÚ SR. Počas niekoľkomesačnej prechodnej doby sa pritom dá dovolať aj na pôvodné číslo od telekomu, no v komunikácii s klientmi už firma používa nový kontakt.

Tento model sa však nepoužíva často, pretože zákazníka možno k obom sieťam paralelne pripojiť len veľmi zriedka, tvrdí I. Hricová. Navyše, zmena zabehaných telefónnych čísiel podľa nej vyvoláva obavy zo straty obchodných príležitostí: „Pre klientov, ktorí využívajú tlačené prospekty a materiály s dlhodobou platnosťou, je zmena kontaktných údajov veľmi drahá.“


Čo firmám bráni zmeniť operátora pevnej linky?
(%, odpoveď na otázku)

Prenášať možno už aj číslo pevnej linky


PRAMEŇ: TNS AISA Slovakia, júl - august 2006, veľkosť vzorky 864 respondentov

Príjmy z terminácie

Prenositeľnosť čísla nemá význam pre alternatívneho operátora len v tom, že poskytne komfort pre svojho klienta. Rovnako dôležité je, že profituje z telefónnej prevádzky, ktorá na prenesené čísla prichádza.

Kým boli v sieti dominantného fixného hráča, tak alternatívec za hovory na ne platil prepojovací poplatok telekomu. Po prenose je to naopak. Príjem z tejto takzvanej terminácie umožňuje operátorovi zlepšiť vlastnú ekonomiku i ceny a úroveň služieb zákazníkovi.

Veľkú prevádzku na seba viažu napríklad informačné a zákaznícke linky veľkých organizácií, napríklad zdravotných poisťovní, hoci volania na ne môžu byť pre volajúcich bezplatné.

„Doteraz sa takéto firmy neodhodlali dôležité kontaktné čísla zmeniť, lebo by to vyžadovalo relatívne vysoké komunikačné náklady,“ podčiarkuje Peter Blaas, konateľ konzultačnej spoločnosti DLM Slovakia, ktorá Slovanetu radí v otázkach strategického marketingu.

A ako sa volajúci dozvie, že telefonuje do inej siete? ST už sprevádzkoval webstránku, na ktorej si možno overiť, či sa volané číslo ešte stále nachádza v jeho sieti. O zavedení hlásky, ktorá by volajúceho informovala po vytočení čísla, neuvažujú. Ani veľmi nie je prečo.

Minimálne jeden dôvod, pre ktorý hlásku zaviedli mobilní operátori – vyššie sadzby volaní do konkurenčných sietí, na prípojkách ST nie je. Za telefonáty k iným fixným providerom sa platia rovnaké sadzby ako v sieti telekomu. A započítavajú sa aj do voľných minút.

Prenášať možno už aj číslo pevnej linky

Ilustračné foto – Profimedia.cz