Televíznemu príjmu cez bežnú anténu a káblovú prípojku rastie konkurencia novej generácie. Digitálna televízia a optické vlákna. K tradičným značkám v biznise UPC či Digi TV pribúdajú nové, viac i menej známe, globálne i lokálne.

O priazeň zákazníkov sa od začiatku roka uchádza Magio Slovak Telekomu (ST) a od konca letných prázdnin Orange. Vo viacerých mestách s nimi súperia i menší miestni poskytovatelia, napríklad Micronet v Bratislave, Peem v Trnave či Kryha v Prešove. Ani káblovky nespia. Digitál do svojich rozvodov zavádza UPC, ktorá s ním má viacročné skúsenosti pri satelitnej službe Direct.

Digitálna televízia prichádza na trh s patričným mediálnym huriavkom. Fakt je, že digitálna technológia má skutočne potenciál zvyšovať divácke pohodlie vysoko nad rámec tradičného analógu. No nové služby sú nielen vyspelejšie, ale aj drahšie.

Riadky a duchovia

Zvyčajne sa spomína viacero dôvodov, prečo prejsť na digitálnu televíziu. Tým najčastejším je vyššia kvalita. Digitálny obraz je predsa ostrejší, farby sú žiarivejšie, detaily výraznejšie, systém podporuje pomer strán 16 : 9...

Prečo (ne)vymeniť káblovku

Je to pravda, no vidieť to skôr na plazmových a LCD televízoroch s veľkými obrazovkami. Na menších uhlopriečkach je káblový či anténový príjem vo väčšine lokalít na Slovensku uspokojivý.

Očakávania výrazne lepšej kvality obrazu často súvisia s tým, že digitálna televízia sa vedome alebo nevedome zamieňa s televíziou vo vysokom HD rozlíšení. Nejde o to isté.

Zjednodušene, digitálna televízia typu Magio – hoci nepozná „duchov“ a podobné nedostatky – pracuje s rovnakým počtom riadkov ako dožívajúci analóg. S výnimkou HD kanálov, ktoré majú riadkov 1,5- až dvojnásobne viac, no tých sa zatiaľ na Slovensku šíri minimum. Okrem toho, konkrétne UPC aj cez digitálnu službu šíri tretinu programov analógovo.

Limity balíčkov

Okrem kvality chcú operátori zákazníka na prechod na digitál motivovať lepším výberom televíznych programov. Napríklad digitálna služba UPC zahŕňa viacero kanálov, ktoré v jej analógovej ponuke nie sú – AXN, FilmBox, CS Film či Viasat History. I keď úplnou novinkou nie sú. UPC ich šíril aj doteraz, cez satelitnú platformu Direct. Čo úplnou novinkou je, sú stanice v HD kvalite. Hoci zatiaľ iba tri (Nonstop Kino, Pro7 a Sat1) a iba v Orangei.

Výber televíznych programov je pri digitálnych službách nielen väčší, ale aj pružnejší. Tým, že zákazník si dokáže kanálový raster prispôsobiť svojim požiadavkám a prioritám.

Ešte pred rokom si vyberal len medzi základným a rozšíreným balíkom, ku ktorým prípadne pridával prémiové filmové a adultové programy. Štandard, ktorého sa líder káblovkového trhu UPC a jeho menší rivali držia od nepamäti, si v pilotnej prevádzke digitálu koncom vlaňajška osvojil i Orange. Výsledkom bolo, že ponuky všetkých operátorov boli viac-menej unifikované.

Zmenu priniesol Slovak Telekom, ktorého Magio umožnilo poskladať si výsledný raster z balíčkov obsahujúcich tematicky príbuzné TV kanály. UPC a Orange ho v personalizácii televíznej zábavy rýchlo nasledovali.

Balíčky sú šikovný marketingový ťah. Operátori sa môžu konečne niečím odlíšiť, a pritom rôznymi nuansami zabezpečiť, aby neprišli o výnosy. Napríklad tak, že žánrovo podobné programy rozhádžu do viacerých balíčkov. Ako to ST spravil s hudobnými alebo dokumentárnymi kanálmi a Orange s filmovými či HD kanálmi.

Najhomogénnejšie balíčky má UPC, no uňho je evidentná snaha zaujať záujemcu maxibalíkom – digitálnym nástupcom analógového rozšíreného súboru. Očividná je už len preto, že k základnej digislužbe sa nedajú doobjednať spravodajské, detské či lifestylové programy.

K totálnej personalizácii – zostavovaniu rastra po jednotlivých programoch – provideri zatiaľ nedospeli. Argumentujúc požiadavkami menších monotematických vysielateľov, ktorí chcú byť v balíkoch, aby zvýšili šance, že na ne divák, napríklad počas reklamného brejku na inej stanici, prepne.

Do karát im hrá i v brandži všeobecne akceptovaný fakt, že zákazník chce mať v televízore zaplnených čo najviac predvolieb, hoci na niektoré prepne iba príležitostne.

Tak či onak, prvá à la carte lastovička sa už na trhu objavila. Z menu deviatich staníc, obsahujúcich napríklad Music Box, Film+ či Pro7 HD, si možno vyberať v Orangei. Hoci to nie je lacná záležitosť. Inými slovami, vo všeobecnosti sa viac oplatí celý tematický balík.

Unikátny, ale hučiaci

Kde digitál nad analógom jednoznačne víťazí, sú doplnkové služby. Prináša napríklad elektronického programového sprievodcu (EPG), ktorý poskytuje informácie o vysielaných reláciách a vysielacích časoch – aj na dva týždne vopred. Niektorým divákom tak dokáže nahradiť časopisový televízny program.

Orange a ST dáva k dispozícii aj online videopožičovňu, hoci jej atraktivitu determinuje videotéka 102979>obsahujúca iba malý počet filmových trhákov . Ďalšie vymoženosti ponúka dekodér (set-top-box), cez ktorý zákazník digitálny televízny signál prijíma.

Dekodér je popri balíčkovaní kanálov ďalší aspekt, v ktorom sa operátori viac či menej odlišujú. Napríklad zatiaľ iba Magio box má zabudovaný hardisk. A práve vďaka nemu možno sledovaný program kedykoľvek zastaviť, pretočiť späť a vrátiť nazad do reálneho času.

I keď reklamná kreatíva Slovak Telekomu, zdôrazňujúca túto funkciu, to trochu prehnala. Na lodi uprostred mora by piráti mohli Magio sledovať iba v prípade, ak by kládli podmorský telekomunikačný kábel.

Na hardisk Magio boxu sa dá televízny program nahrávať ako na DVD rekordér, 80 gigabajtov podľa telekomu pojme 60 hodín záznamu. Počas nahrávania pritom možno sledovať iný televízny kanál.

Konkurencia si zaostávanie uvedomuje. UPC sľubuje, že s hardiskovým dekodérom príde na prelome rokov. Orange sa zasa vyjadril, že pracuje na riešení, ktoré umožní program nahrať na vzdialenom serveri a potom si ho z neho kedykoľvek prehrať.

Na druhej strane, schopnosť nahrávať, zastavovať a pretáčať má jedno slabšie miesto. Hardisk sa zahrieva, treba ho chladiť a ventilátor v Magio boxe nie je najtichší. Kreatíva Orangeu či UPC by mohla lacno bodovať tým, že ich dekodér sa neprehrieva a nehučí.

Nekompatibilné ceny

Cenovo možno digitálne televízne služby porovnávať iba veľmi orientačne. Cenníky providerov čo do štruktúry nie sú kompatibilné. Napríklad ST síce predáva digitálnu televíziu aj separátne, ale iba o málo lacnejšie ako v kombinácii s internetom a telefónom, čo je vo svete telekomov a kábloviek všeobecný trend (triple play).

Dá sa teda predpokladať – a je to i zámerom ST –, že zákazníci za malý príplatok uprednostnia kompletnejšiu trojponuku. Naopak Orange a UPC umožňujú objednať si aj jej jednotlivé služby. Oranžový operátor pritom k digitálnej televízii dáva zadarmo telefónnu linku, na ktorú zasa káblovka pri kombo-objednávke poskytuje zľavu.

Isté je, že kto hľadá čo najlacnejšiu digitálnu televíziu – s nižšou, hoci väčšinou uspokojivou úrovňou servisu –, ten sa do predajní veľkej trojky unúvať nemusí. Tá za prémiové služby pýta prémiovú cenu. Napríklad UPC za digitálnu káblovku účtuje o stovku viac ako za analógovú.

Veľkí hráči, aspoň nateraz, trhovému lowcostovému benchmarku, trom stovkám za 40 programov od satelitnej a takisto digitálnej Digi TV, očividne konkurovať nemienia. Orange za porovnateľné množstvo kanálov – pravda, šírených po optickom vlákne – pýta viac ako dvojnásobok.

Kvôli úplnosti, ceny porovnateľné s Digi TV si držia niektorí menší prevádzkovatelia digitálnych bezdrôtových MMDS sietí, napríklad Satro či Kid.

Značné rozdiely medzi digitálnymi televíziami sú v úvodných poplatkoch. Digi TV a UPC nepožadujú žiadne, v Orangei a ST sa za inštaláciu platí. A v Orangei možno koncové zariadenie získať za symbolické sumy iba pri objednávke televízie s internetom. Inak stojí osemtisíc korún.

Lowcostové Digi TV sa s drahšími konkurentmi nemôže porovnávať v rozsahu služieb. Neposkytuje prístup do internetu ani telefonovanie. V tomto smere je najďalej Orange.

Jeho online pripojenie je najrýchlejšie, hoci rozprávkových 60 Mbit/s je skôr papierová rýchlosť. Pro­klamovaných dvanásť minút na stiahnutie DVD filmu je opäť produktom marketingovej kreatívy.

Najatraktívnejšia spomedzi dostupných ponúk je telefónna linka Orangeu. Nielen preto, že operátor ju k digitálnej televízii (a/alebo internetu) ponúka zadarmo – to isté robí aj ST pri Magiu.

No v Orangei služba zahŕňa sto voľných minút na mobily v jeho sieti (v slabej prevádzke a cez víkend) a do všetkých fixných sietí na Slovensku (nonstop). ST do Magia voľné minúty, na rozdiel od štandardných hlasových paušálov, nedáva, hoci všetky hovory k ostatným Magio zákazníkom sú zadarmo.

Neskopírovateľný benefit má i UPC. K digitálnemu balíku (i keď nie k najnižšiemu) poskytuje analógový rozšírený súbor. Vďaka tomu možno na káblovú prípojku zapojiť viac televízorov a sledovať na nich rozdielne programy. Čo v Magiu a Orangei nejde. Pravda, pre UPC to bola skôr snaha zachovať výhodu, na ktorú si zákazníci zvykli pri analógu. Pri ňom je zapojenie viacerých televízorov triviálne.

Len veľké mestá

Silnou stránkou Digi TV je pokrytie. Jeho satelitný signál môže chytiť 100 percent obyvateľov Slovenska. Teoreticky, pretože tento provider aj rok od štartu zápasí s dlhými čakacími lehotami na inštaláciu. Naopak, na obmedzenom území šíria vysielanie Satro (západné Slovensko) a Kid (okolie Moldavy nad Bodvou).

Aj dostupnosť digitálnej televízie veľkej trojky sa počíta v stovkách tisícoch domácností. UPC ich má zatiaľ iba v Bratislave, Orange v jedenástich a ST v päťdesiatich mestách.

Operátori pre ne budujú celkom nové prípojky, v lepšom prípade modernizujú existujúce siete, no jedno i druhé stojí nemalé peniaze. A neúprosná návratnosť investícií spôsobuje, že začínajú v husto zaľudnených oblastiach. A že – napriek sľubom – rozširovanie do ďalších regiónov závisí najmä od komerčného úspechu v pokrytých lokalitách.

K rýchlejšiemu nástupu digitálnej televízie môže prispieť projekt firmy Alef Nula. Hoci je primárne distribútorom IT, čoraz viac sa venuje službám. Pred pár mesiacmi odštartovala veľkoobchodnú online video­požičovňu Kinomania.sk, cez ktorú si filmy z webu sťahujú návštevníci websídiel televízie Markíza, denníka Pravda a alternatívneho operátora Slovanet. Najnovšou ambíciou Alefu je sprevádzkovať veľkoobchodnú IP TV službu. V susednom Česku si už jeho riešenie kúpil internetový provider Volny.cz.

A, kvôli úplnosti, na digitál (alebo analógovú káblovku) časom chtiac-nechtiac prejdú všetci diváci s bežnou televíznou anténou. S úderom poslednej sekundy roku 2011 sa súčasné analógové vysielanie definitívne vypína, nahradiť ho má digitálny štandard DVB-T. Ale to je už iný príbeh.

Digitálna

televízia na spôsob All-You-Can-Eat

(orientačné

porovnanie balíkov s najväčším rozsahom služieb, ceny s DPH)

 

UPC digital

ST Magio

Orange Doma

Digi TV

Názov

top balíka

Exclusive

Klasik

+ zvyšné tematické balíky

+ všetky prémiové balíky

Premium

Extra + MaxPak

Počet

TV kanálov

75

49

51

54

Prémiové

kanály

HBO, HBO2, HBO Comedy,

Cinemax, Cinemax 2, Hustler TV, XXX Xtreme, Nonstop

Kino

HBO, HBO2, Cinemax,

Cinemax 2, Hustler TV,

XXX Xtreme, Nonstop Kino

HBO, HBO2, HBO Comedy,

Cinemax, Cinemax 2, Hustler TV, XXX Xtreme, Nonstop

Kino

HBO, HBO2, HBO Comedy,

Cinemax

Inštalácia

1 Sk

594 Sk

1 130 Sk

0 Sk

Koncové

zariadenie

0 Sk

1 Sk

7 998 Sk

(pri súčasnom odbere stredného balíka internetu 1 Sk)

0 Sk

(800 Sk za set-top-box umožňujúci príjem dvoch TV staníc súčasne)

Dĺžka

zmluvy

24 mesiacov

24 mesiacov

36 mesiacov

12 mesiacov

Mesačný

poplatok

1 339 Sk

1 834 Sk

1 190 Sk

640 Sk

Čo

poplatok zahŕňa okrem televíznej služby

analógový rozšírený súbor TV staníc

pre ďalší televízor zákazníka

neobmedzené online

pripojenie rýchlosťou 1,5 Mbit/s, telefónna služba s bezplatnými volaniami na

iných Magio zákazníkov

telefónna služba so 100 voľnými

minútami na mobily Orangeu v slabej prevádzke a do

fixných sietí nonstop

PRAMEŇ:

cenníky operátorov

Ilustračné foto - Orange