Štvrtý kvartál minulého roka priniesol pri AAA hrách viacero zásadných problémov s uvádzaním hier. Preťažené servery, patche hneď v prvý deň, nehrateľné sekvencie, absencia funkčného multiplayeru. Bugy sa nevyhli veľkým značkám (Call of Duty, Assassin’s Creed), ani exkluzivitám (DriveClub, Halo: TMCC).

Aby bol zoznam kompletný, aj GTA V si na next-gen konzolách v týždeň vydania užilo porciu trablov. Patch na prvý deň nemusel fungovať na PS4 všetkým (niektoré konzoly ho ani nenašli), ďalšie týždne priniesli potrebu sťahovať pár GB na oboch konzolách.

Teoreticky za neskorší čas GTA V na PC môže štart na PS4 a Xbox One. Rockstar strávil veľa času fixovaním hry a ďalšími patchmi – a skrátil sa mu čas pre vyladenie PC verzie. Preto prišiel odklad.

Dvakrát nevstúpiš do rovnakého bahna

Navyše, technické bugy kvárili už aj PC predchodcu – GTA IV pri vydaní v decembri 2008. Padajúca hra, občas chýbajúca textúra, premrštené hardvérové požiadavky – GTA IV malo problémy bežať na nových grafických kartách, nie to ešte na priemerných zostavách. Variabilita PC je síce skvelá, ale na vyladenie hry treba citeľne viac času ako na dvojicu či štvoricu aktuálnych konzol.

Repete v podobe slabšieho launchu by nebolo dobré, najmä nie po slabých konzolových štartoch. Ak na PC vyjde hra vo výbornom stave, môžu sa škodoradostne PC hráči tešiť, že síce dlhšie čakali, ale dostali kvalitnejšiu hru. Ak by dostali opäť zabugovanú hru, mohli by sa cítiť zradení: svoje si vytrpeli pri GTA IV a Rockstar sa nedokázal vymaniť problémom z PS4 a Xbox One.

Monetizácia konzolových verzií pokračuje

Konšpiračné hlasy si môžu o posune GTA V na PC myslieť niečo iné a hľadať konzolovú lobby. Fakt je, že samotní PC hráči by vývoj megatitulu GTA formátu sami nikdy neuplatili, preto sa nemožno čudovať postupu Rockstaru. Najprv vydali hru na PS3 a X360, kde predali takmer 35 miliónov kópií (podľa vgchartz.com), po 14 mesiacoch prišla na PS4 a Xbox One, kde zatiaľ predala 7,5 milióna kópií.

Na trhu je iba dva mesiace a prvý kvartál bude lákavý pre ďalšie predaje konzol. Microsoft stále drží na americkom trhu nižšiu cenu Xboxu One, Sony má výborné predajné výsledky a exkluzívne tituly na obzore (The Order: 1886 i Bloodborne), ktoré opäť pohnú predaje konzol.

To znamená väčšiu masu záujemcov aj pre kúpu GTA V na next-gen, lebo prvý kvartál na rozdiel od iných rokov nie je taký nabitý hitmi. Prečo by sa Take Two a Rockstar ponáhľali s vydaním PC verzie, keď môžu ešte dva mesiace držať konzolovú exkluzivitu?

Otázka finančného roka a rozloženia predajov

V neposlednom rade treba brať do úvahy finančné oddelenie a ich vnímanie fiškálneho roka. Take-Two má solídne predaje za tento rok i cenu akcií. S vydaním GTA V na PC sa netreba zbytočne ponáhľať, keď PS4/Xbox One verzie majú solídne predaje.

Ak analytici a distribútor Take-Two rátajú s vydaním do konca marca 2015 (čo zrejme pri posune na 24.3., týždeň pred koncom fiškálu bude – inak by GTA V PC posunuli až na apríl či máj), môžu si takto dovoliť posun o dva mesiace.

Ak sa im, na druhej strane, výborne darí za fiškálny rok 2015 vďaka konzolovým predajom GTA V, z PC im stačí akurát prvý týždeň štartu. A ostatné PC predaje si zarátajú do fiškálu 2016, čím si lepšie rozložia výnosy zo štartu PC verzie.

Hoci dátum 27. január by bol lepší pre mnohých hráčov vďaka hluchému obdobiu (v januári toho veľa nevyjde, ale v rovnaký týždeň sa črtá novinka Dying Light), 24. marec je u tvorcov i distribútora akceptovateľný termín.

PC hráči však budú škrípať zubami. Čakať 18 mesiacov namiesto 16... je to už dvojnásobok oproti časovému rozdielu vydania GTA IV na PC vs. konzolách. V marci budú mať aj iné alternatívy (Battlefield: Hardline, Resident Evil: Revelations 2), ale GTA V budú stále registrovať. Zvlášť, keď za dva mesiace extra čakania dostanú hráči zdarma peniažky do hry a ďalší bezplatný titul – čo vo finále nie je stratový výsledok.