Podnikový informačný systém sa stáva komoditou
 

Kým ešte pred dvadsiatimi rokmi vrcholoví manažéri podnikov pri práci zriedka zavadili o počítačovú klávesnicu, v minulom desaťročí začala väčšina z nich uvažovať o informačných technológiách ako o strategických zdrojoch.

V pozadí tohto myslenia stál predpoklad, že s rastúcou potenciou a rozšírením IT rastie aj ich strategická hodnota. Ide o rozumnú a intuitívnu úvahu, ktorá je však podľa konzultanta a redaktora magazínu Harvard Business Review Nicholasa Carra mylná.

Strategické je vzácne

„Nie všadeprítomnosť, ale zriedkavosť robí zdroje skutočne strategickými a umožňuje im stať sa základom pre získanie konkurenčnej výhody,“ tvrdí. Čiže podnik získa pred rivalmi výhodu iba vtedy, ak má alebo robí niečo, čo konkurencia nemá alebo nedokáže.

Základné funkcie IT, ako sú uskladnenie dát, spracovanie a prenos údajov, sa však stali pre organizácie bežne dostupné. Väčšina produktov od rôznych dodávateľov neposkytuje mimoriadnu funkcionalitu, ktorá by zvýhodňovala zákazníka v konkurenčnom boji. Informačné technológie sa preto menia z potenciálne strategického zdroja na komoditu.

Podobné konštatovanie začína platiť aj v oblasti podnikových informačných systémov. Popredné ERP aplikácie ponúkajú v súčasnosti veľmi podobnú funkčnosť. „Pokiaľ nejakému balíku určitá funkcia chýba, tak to výrobca odkopíruje od konkurencie a v ďalšej verzii hendikep vyrovná,“ tvrdí senior manažér a riaditeľ outsourcingového centra Accenture, s.r.o., Bratislava Tomáš Volek.

Tým, že podniky volia najčastejšie používané aplikácie, zjednocujú podľa neho v určitej miere aj obchodné procesy. Podobný názor má aj vedúci oddelenia správy aplikácii informačných systémov skupiny MOL Karol Morár. „Ak má konkurent na druhej strane ulice podobný či dokonca rovnaký systém ako ja, neposkytuje mi to žiadnu konkurenčnú výhodu,“ konštatuje.

Sčasti áno – sčasti nie

Pohľad výrobcu nie je taký jednoznačný. Riaditeľ SAP Slovensko, s.r.o., Bratislava pre obchod a marketing Peter Manda pripúšťa rastúce vnímanie podnikových systémov ako komodity. V slovenských podmienkach sa však podľa neho oblasť pokrývaná ERP balíkmi vníma v zúženom význame: „Ak hovoríme o ERP v oblasti finančných procesov, ako sú účtovníctvo či majetok, a základných logistických procesov, kam patrí nákup a skladové hospodárstvo, potom môžeme hovoriť o istej komodizácii.“ Súhlasí, že v tomto smere naozaj nie sú medzi poprednými dodávateľmi ERP produktov výrazné rozdiely vo funkcionalite ani cene.

Slovenský trh dodávateľov ERP
( v roku 2002, %)

Podnikový informačný systém sa stáva komoditou


PRAMEŇ: International Data Corporation

Odlišne však vníma situáciu v ďalších oblastiach, ktoré sú tiež súčasťou ERP. Ide najmä o komplexné plánovanie zdrojov v rámci organizácie, plánovanie a riadenie výroby, ľudských zdrojov, manažment dodávateľských a odberateľských vzťahov či nástroje pre biznis inteligenciu.

 
 

„V týchto moduloch je funkcionalita konkurenčných produktov veľmi rozdielna a takisto zákazníci definujú svoje priority veľmi rozdielne,“ tvrdí P. Manda. Z pohľadu týchto rozšírených možností je preto podľa neho ERP riešenie naďalej predpokladom na zvýšenie konkurencieschopnosti zákazníka.

Viac peňazí – menej efektu

Podnikový informačný systém sa stáva komoditou

Vzhľadom na diskutabilnú možnosť poskytnutia strategickej výhody a zároveň kritický význam ERP balíkov pre fungovanie firmy by mali zákazníci podľa T. Voleka zmeniť prístup k investíciám. „Mali by míňať menej a iba na to, čo im prinesie nejakú hodnotu a čo skutočne potrebujú,“ myslí si.

Podľa prieskumu Accenture množstvo prostriedkov vložených do informačných technológií vôbec nemá vplyv na to, akú hodnotu IT podniku dodávajú. „Pretože veľa peňazí je investovaných neefektívne a akoby tá korelácia vo vzťahu neexistovala alebo je skôr negatívna,“ tvrdí T. Volek. Čiže čím viac podnik na IT utráca, tým môže byť menej efektívny.

Ak sa ERP naozaj stáva komoditou, ktorej výpadok môže byť pre firmu mimoriadne nebezpečný, potom by mali v súčasnosti organizácie logicky sústrediť investície do zvýšenia bezpečnosti a dostupnosti informačného systému. „Treba sa sústrediť na riziká a ich elimináciu,“ súhlasí T. Volek.

Treba počkať

Dodávatelia, pochopiteľne, povzbudzujú zákazníkov k ďalším investíciám a rýchlejšiemu prijímaniu nových technológií. N. Carr naopak radí zaujať v oblasti IT skôr defenzívny postoj, pretože inovačný prístup sa podľa neho nevypláca. Treba počkať, kým najnovšie technológie dozrejú, a nechať konkurenciu zaplatiť vyššiu začiatočnú cenu, ktorá väčšinu noviniek sprevádza.

Aj T. Volek „obdivuje“ podniky, ktoré sa ako prvé púšťajú do upgradu podnikového systému. „Väčšinou firmám odporúčam, aby počkali, pokiaľ to prvý, druhý a tretí vyskúša a doladí. Potom bude stáť nasadenie možno o polovicu peňazí aj času menej,“ uzatvára.


Slovenský trh bude na rozdiel od európskeho rásť Technologické nadšenie, internetový boom a potenciálne problémy prechodu na rok 2000 prispeli k tomu, že výdavky amerických podnikov na informačné technológie narástli v deväťdesiatych rokoch viac ako dvojnásobne. „Pôda na pôsobenie dodávateľských firiem bola ideálna, navyše na Slovensku znásobená skutočnosťou, že k nám technológie iba začali prenikať,“ komentuje predseda Predstavenstva a.s. Tesla Liptovský Hrádok Peter Mižík.

Zlaté časy, ktoré zažívali dodávatelia podnikových aplikácií v minulej dekáde, sú však preč. Štatistiky analytických agentúr hovoria, že takmer polovicu aplikácií podnikových informačných systémov firmy plne nevyužívajú a takmer tretinu tvoria nedokončené projekty. Ide o softvér dodaný v čase technologického boomu najmä koncom deväťdesiatych rokov, ale ktorý zostal v zásuvkách a znamenal pre organizáciu zmarenú investíciu a utopené náklady. „Zákazníci sa dnes, samozrejme, z tejto skúsenosti poučili a odmietajú bezhlavo nakupovať nový softvér,“ dodáva P. Mižík.

Nenaplnené očakávania zákazníkov a nasýtenosť trhu sa prejavujú na poklese tržieb dodávateľov ERP systémov v Európe. Podľa prognózy agentúry AMR Research klesne európsky trh základného ERP softvéru v rokoch 2002 až 2006 o viac ako desatinu na 5,5 mld. USD (176 mld. Sk). Naopak, rásť by mali časti podnikových systémov, ktoré rozširujú funkcie napríklad o riadenie zásobovania či vzťahov so zákazníkmi.

Slovenský trh podnikových balíkov zatiaľ podľa dodávateľov, zákazníkov a analytikov nasýtený nie je. V roku 2002 narástol podľa agentúry IDC o pätinu a analytik Thomas Vavra predpokladá rast aj v ďalších rokoch.

Foto – Miro Nôta