Need for Speed oslavuje 20. výročie – ako sa hrá dvadsiata hra série?

Need for Speed Zdroj: EA

Potreba rýchlosti je medzi hráčmi i fanúšikmi eminentná – a Need for Speed sa okamžite stal synonymom pre zábavné jazdy na PC a neskôr i na ďalších platformách. Mal prakticky všetko, čo si hráči mohli želať. Nedostupné autá, nad ktorými sa dalo slintať či fotiť sa z rôznych uhlov. Známe i vzdialené trate na preskúmanie. Dobrú paletu herných módov. A nezabudnuteľné soundtracky, ktoré sa postupne zapísali hráčom do pamäti a niektoré diely majú jednoznačne identifikovateľné hymny.

Za 20 rokov vyskúšal Need for Speed viaceré alternatívy, podnázvy i reštarty. V zozname častí nájdete určité koncepty, ktoré sa po čase opakujú, resp. prerazili výraznejšie ako ostatné. Prvé roky stačil štýl jazdenia s luxusnými autami, ktorý obohatil napríklad jednostranný výber v piatom dieli (2000). Jeden z najväčších prínosov do série bol prechod na nočné jazdenie, tuning áut, pridanie driftingu či nitra, všetko v štýle inšpirácie filmu Rýchlo a zbesilo. Need for Speed: Underground (2003) pridal príbeh, silných súperov a výrazne oživil sériu. Štýl nočného jazdenia sa obohatil o väčší svet a zopakoval pri Underground 2 (2004) či Carbon (2006).

Tretím štýlom, ktorý rozšíril element súťaživého a rýchlosti naháňajúceho štýlu bolo väčšie pridanie polišov. Tí síce vystupovali aj v prvých dieloch, ale Most Wanted (2005 i 2012), Undercover (2008) i Rivals (2013) ho výrazne vylepšili, najmä posledne menovaný efektne rozdelil hru na dve časti podľa strán zákona. V snahe zasiahnuť hráča hlbšie do diania nasadila séria aj príbeh a hrdinov v šlamastike: nielen v Undercover (2008), ale aj v The Run (2011).

A sú tu odbočky v minulej generácii. Shift boli dva diely (2009, 2011), ktoré sa snažili pretlačiť skôr realistickejší model jazdy po vzore Gran Turisma či Forzy, ale nezaznamenali veľký komerčný zásah. Nitro (2009) na Wii a DS bola skôr milá arkáda s lepšou grafikou a najvzdialenejšia hra od základu.

Need for Speed po 20 rokoch – nová hra, stará hrateľnosť?

Za dve dekády vyskúšal Need for Speed takmer všetko: arkádu, simuláciu, príbehy, tuning, polišov. Keď sa EA rozhodla pre úplný reštart série, bolo otázne, či si zvolí jeden z existujúcich smerov alebo dá prednosť úplne novému? Pri prieskume trhu uvideli rekordné tržby i popularitu Rýchlo a zbesilo a usúdili, že je čas vrátiť sa k Underground. Nočné jazdy, tuning, nablýskaný štýl v otvorenom svete.

Need for Speed oslavuje 20. výročie – ako sa hrá dvadsiata hra série?

Need for Speed Zdroj: EA

Ani tentokrát nechýba príbeh s animáciami; jeho obohatením má byť rozdelenie na päť hrdinov a ich snaženie vo svete rýchlych áut. Lenže scény sú veľmi krátke a rýchlo nasekané, zväčša príde hrdina na pľac, pokecá s kamošmi a uteká pretekať. Príbeh skáče medzi päticou postáv, čo je síce fajn nápad, ale chýba tu tmel a výborný koncept fungoval asi na papieri, no na obrazovke vás toľko nevtiahne. Mód príbehu je navyše relatívne krátky (79 pretekov vs. viac ako 100 v Underground), nestačíte si pestovať vzťah ku Spikovi či Robyn a už je koniec. Určite vypálil lepšie ako v Undercover, no je čo zlepšiť.

Každý zastupuje iný štýl jazdy a chce na niekoho zapôsobiť, čo pre vás znamená postupné štúdium. Speed je o rýchlosti, Style vás učí na vozovke bláznivé kúsky, Outlaw pošle do akcie polišov. Drifty sú späť, ale nebudete to mať s nimi ľahké, podobne ako vo Forze sekáte silné kombá, ale jemný náraz do zvodidla či iného auta vás pripraví o všetky body. Módy sa striedajú, ich zastúpenie a stúpajúca obtiažnosť sa starajú o postup. Ovládanie jednotlivých módov si žiada pár hodín, rýchlo ho pochopíte a zistíte, kedy brzdiť, driftovať na mokrej vozovke alebo šliapnuť na pedál naplno.

Samostatnou kapitolou je rozsiahle mesto Ventura Bay, čo je fiktívna verzia Los Angeles a viacerých štvrtí. Kopcovité trate sú vítaným spestrením a aj naháňačky v centre majú svoje čaro. Noc skrýva isté čaro, ale prekvapivo aj menšiu premávku. Systém objavovania jednotlivých častí, sledovanie príbehu a plnenie vedľajších misií výborne využíva ponúknuté prostredie. Šípky vás vedú k cieľu, doplňujú tu spleť ukazovateľov a núkajú sa vedľajšie úlohy s väčšou variabilitou. Vždy sa nájde nabrúsený sok, čo vás chce poraziť v časovke, ale zábavnejšie je pretekanie v skupinách, či už o najvyšší počet bodov alebo driftovanie v peletóne.

Lásku k autám si možno pestovať a pobyt v garáži ľubovoľne predĺžiť. Meniť budete vizuál auta o pár vylepšení, ale už neprináša také kúzlo ako kedysi. Oveľa viac sa sústredíte na nové súčiastky, ktoré zvyšujú výkon, maximálnu rýchlosť či ovládanie. Garáž sa postupne plní ďalšími modelmi a rýchlo si vytipujete pár favoritov na každú disciplínu.

Need for Speed oslavuje 20. výročie – ako sa hrá dvadsiata hra série?

Need for Speed Zdroj: EA

Jednu vec musíte na Need for Speed obdivovať bez výhrad: audiovizuálne spracovanie. Grafika je od začiatku prispôsobená novým konzolám a nočné mesto vyzerá úžasne. Nielen v statických záberoch, ale najmä v pohybe, keď sa preháňate neonovými zákutiami alebo vám na kapotu neustále prší. Je tu žijúci ekosystém a do toho buráca skvelý soundtrack i séria zvukových efektov. Na jesenné večery si ťažko nájdete atmosférickejšiu hru v porovnaní s tým, čo sa deje za oknami. Pomáha tomu tzv. akčná kamera, ktorú si môžete zvoliť ako jednu z piatich možností – a jej snímanie je oveľa dynamickejšie.

EA sa dušovala, že toto nebude NFS: Underground 3, ale v jadre je inšpirácia jasná a vôbec nevadí. Že veteráni budú porovnávať jednotlivé časti, to je zrejmé. A Need for Speed 2015 je stále o rýchlosti, jej dosahovaní v rozličných módoch v nočnom meste s výbornou grafikou. Keď motor reve v obývačke, je úplne jedno, či sa ponoríte do preteku v príbehu alebo nepovinnom záťahu. Vtiahne vás, nepustí a je to stále živá séria s výbornými arkádovými pretekmi. Žiadna revolúcia žánru, no stále relevantný diel.

Need for Speed vyšiel 6. novembra 2015 na PS4 a Xbox One.