Hybridné a elektrické autá – je pre vás správny čas na prechod?

Hybridy a elektromobily prinášajú omnoho viac výhod než iba nižšie (resp. žiadne priame) emisie. Porovnali sme pre vás hybridné a elektrické autá z viacerých hľadísk, aby ste mohli zhodnotiť, či má pre vás zmysel prejsť na takýto alternatívny druh pohonu.

Nie je hybrid ako hybrid

Na začiatok si musíme ujasniť niektoré pojmy. Skratkou hybrid sa totiž označujú až 3 typy pohonu. Klasický hybrid má okrem spaľovacieho motora aj elektromotor a veľmi malú batériu (obvykle kapacita vyše 1 kWh). Elektromotor pomáha spaľovaciemu s rozjazdom či keď treba „zabrať“, napríklad do kopca alebo pri predbiehaní. Pri brzdení sa mení na generátor, ktorý dobíja batériu (tzv. rekuperácia) – celková spotreba je tak nižšia. Bežný hybrid zvládne pár km čisto na elektrinu, ale batériu nemôžete dobíjať cez kábel, iba jazdou.

Plug-in hybrid má väčšiu batériu (10 kWh a viac) a môžete ho nabíjať aj cez kábel. Čisto na elektrinu prejde desiatky kilometrov, kvôli väčšej batérii je však o niečo ťažší. Vďaka vyššej kapacite môže elektromotor pomáhať spaľovaciemu po dlhšiu dobu, takže dokáže znížiť spotrebu výraznejšie než klasický hybrid.

Posledným variantom je tzv. mild hybrid. Elektromotor používa iba na rozjazdy a na rekuperáciu, čisto na elektrinu jazdiť nedokáže a batériu cez kábel nenabijete. Hlavným prínosom mild hybridu oproti spaľovaciemu autu sú nižšie emisie a lepšia pružnosť pri rozjazdoch.

Hybrid vs. elektromobil: dojazd

Dojazd elektromobilov sa za posledné roky výrazne predĺžil a niektoré elektrické autá pokojne prejdú aj 500 či 600 km na jedno nabitie (po diaľnici je to o niečo menej). Napriek tomu sú skupiny ľudí, ktorým to nemusí stačiť – napríklad takí, ktorí najazdia denne stovky kilometrov služobným autom či takí, ktorí veľa jazdia a nemajú možnosť výhodného nabíjania doma či v práci.

V týchto a ďalších prípadoch môže byť vhodnou alternatívou práve spomenutý plug-in hybrid. Dokážete s ním výrazne znížiť emisie, dojazd si môžete predĺžiť aj natankovaním – a to aj v oblastiach, kde nabíjacie stanice chýbajú a nemusíte sa zdržiavať zastávkami na nabíjanie ani pri dlhých jazdách po diaľnici, kedy má elektromobil najvyššiu spotrebu a najkratší dojazd.

Spotreba je najnižšia s elektromobilom

Hybridné autá sú väčšinou vybavené benzínovými motormi, až na zopár výnimiek. Spotreby sa však obávať nemusíte, vďaka pomoci od elektromotorov sú čísla omnoho nižšie než pri autách so spaľovacím motorom.

Samozrejme, záleží na konkrétnom modeli, pre ilustráciu si však môžeme porovnať spotreby Kia Niro HEV (klasický hybrid), Kia Niro PHEV (plug-in hybrid) a Kia Niro EV (elektromobil). Ide totiž o jeden z mála modelov na trhu, ktorý sa vyrába v takýchto troch verziách. Hodnoty však berte ako orientačné – záleží, kde budete jazdiť, ako budete jazdiť, ako bude auto zaťažené atď.

Najvyššiu, hoci stále pomerne malú spotrebu má Kia Niro HEV. Novinárske testy ukázali, že pri kombinovanej spotrebe sa dá dostať niekde okolo 5 l/100 km. S Kia Niro PHEV je to bežne pod 4 l/100 km a elektrický model zožerie 17,7 kWh elektriny na 100 km.

Znamená to, že s Kia Niro HEV zaplatíte za 100 km jazdy 7,75 €, s Kia Niro PHEV 6,20 € a s čisto elektrickou Kia Niro EV 3,54 € – počítame s cenou benzínu 1,55 €/l a cenou elektriny v prípade domáceho nabíjania 0,20 €/kWh (apríl 2025).

Náklady na kúpu, servis a dotácie

Uvedené typy pohonu sa líšia aj nákladmi na servis. Najvyššou položkou sú opravy benzínového motora, ktorý je oproti elektromotoru konštrukčne zložitejší a má kratšiu životnosť. Elektromobil má tiež omnoho jednoduchšiu prevodovku bez spojok a množstva ozubených kolies.

Možno by ste namietali, že vysokou položkou je prípadná výmena batérie. Tej sa však nemusíte obávať, snáď všetci výrobcovia na ňu dávajú záruku 7 rokov a aj pri prípadnej poruche po záruke je malá pravdepodobnosť, že ju budete musieť vymeniť celú. Väčšinou stačí vymeniť iba chybné články.

No a do hry vstupuje aj obstarávacia cena za nové autá. Opäť vám ukážeme rozdiely na uvedených modeloch, aby sme neporovnávali odlišné typy či triedy áut. Cena Kia Niro HEV začína na 27 690 €. Za elektromobil si pár tisíc priplatíte – kúpite ho od 35 490 €. Plug-in hybrid je v tomto prípade najdrahší, vyjde vás na minimálne 39 690 € (ide o ceny platné k aprílu 2025). 

Vyššia cena plug-in hybridu je daňou za zložitejšiu technológiu a väčšiu slobodu čo sa týka dojazdu. Na druhej strane, najrýchlejšiu návratnosť dosiahnete s elektrickou verziou Kia Niro, ak teda počítame, že budete nabíjať prevažne doma.

Čo sa týka dotácií, sklameme vás. Na rozdiel od iných krajín sa Slovensko podporiť nové elektrické autá na predaj nechystá ani v roku 2025 – a to ani odpustením diaľničných poplatkov, ako je to napríklad v susednom Česku.