Väčšina veľkých internetových obchodov s hudbou a videami v nehmotnom formáte poskytuje služby len pre používateľov v Severnej Amerike, prípadne pre vybrané západoeurópske krajiny.
Do predaja sťahovateľného multimediálneho obsahu cez web sa na Slovensku pustil ešte vlani napríklad Slovak Telekom. Pesničky v štandarde WMA začal ponúkať na serveri T-Station.sk v máji minulého roka.
Merať sily z pohľadu ponuky albumov si s gigantmi ako iTunes či Zune Marketplace firmy Microsoft ani po pol druha roka od spustenia zďaleka nemôže. Kým iTunes ponúka viac než šesť miliónov skladieb a Zune Marketplace polovicu, v databáze T-Station je v súčasnosti približne 85-tisíc pesničiek.
Jedna skladba stojí 39 korún, celý album deväť- až desaťnásobok, čo je mierne viac, ako si pýtajú zahraničné hudobné obchody. Na druhej strane, o polovicu menej, ako stoja CD nosiče v slovenských kamenných obchodoch. Medzi najpredávanejšími interpretmi dominujú nedávno koncertujúca Rihanna a Marika Gombitová. Slovenskí interpreti sú oproti zahraničným hviezdam, samozrejme, lacnejší.

Hudbu na stiahnutie predáva aj mobilný operátor Orange, ktorý sa môže pochváliť archívom obsahujúcim pol milióna skladieb, ale aj vyššími cenami. Jedna pesnička stojí 70 korún.
Orange chce zákazníkov v čase rozmachu multimediálnych telefónov motivovať k sťahovaniu priamo na mobily, čo zákazníkov stojí ďalšie peniaze – okrem platenia paušálu za mobilný internet musia počítať aj s tým, že už pri tretej stiahnutej skladbe prekročia základný dátový limit.
Ani jedna z telekomunikačných spoločností sa nechcela pochváliť tým, ako sa online predaju hudby darí. Tvrdia, že „má rastúci trend“ alebo že „sa vyvíja v súlade s očakávaniami“. Čo môže znamenať aj to, že čísla sú veľmi nízke.
Hudba sa na internete dá zohnať aj zadarmo. Kapela Lavagance dala nový album koncom novembra, v duchu známej akcie skupiny Radiohead, na internet na voľné stiahnutie. Pre perspektívnych, aj keď zatiaľ nie veľmi známych hudobníkov to bol najmä marketingový ťah, ako dať o sebe vedieť a zároveň zistiť, kto sú ich poslucháči.
Návštevníci webstránky majú pred stiahnutím vyplniť stručný dotazník s údajmi o veku a pohlaví. Podľa manažéra skupiny Mária Holíka si album krátko po zavesení na web koncom novembra stiahlo tisíc ľudí, v súčasnosti sa číslo blíži trom tisíckam.
Album sa dá za 150 korún stiahnuť aj v lepšej kvalite, pričom kupujúci dostane stokorunový bonus na CD. Skupina sa do rozdávania hudby mohla pustiť, pretože si namiesto vydavateľstva našla sponzora, ktorý vydanie albumu zafinancoval.
Foto - MySpace/Lavagance