Najväčšia svetová sociálna sieť Facebook predviedla novú vyhľadávaciu službu. Používatelia vďaka nej budú môcť prehľadávať obsah zdieľaný ich kontaktmi v tejto sieti. Podľa šéfa Facebooku Marka Zuckerberga je nová služba odlišná od bežného vyhľadávania na internete. Ľuďom by vraj mala ponúknuť odpovede, a nie odkazy na odpovede. Sociálna sieť má okolo miliardy používateľov, medzi ktorými je zhruba bilión väzieb.

Služba ľuďom umožní prehľadávať „graf“ ich väzieb v sociálnej sieti. Facebook ju preto nazval „grafové vyhľadávanie“. V súčasnosti je dostupná v obmedzenej skúšobnej verzii len pre po anglicky hovoriacich používateľov. Ľudia, ktorí by sa do nej chceli zapojiť, sa môžu na tomto odkaze zapísať do poradovníka. „Grafové vyhľadávanie je úplne novým spôsobom získavania informácií na Facebooku,“ uviedol dnes M. Zuckerberg.

Používatelia si vďaka službe budú môcť filtrovať obsah podľa všemožných kritérií. Budú si napríklad môcť nájsť, aké filmy či hudbu majú ich priatelia na Facebooku radi. Alebo ktorí z ich priateľov žijú v akom meste.

Ľudia si s jej pomocou budú môcť prehľadávať fotografie, ktorých je na sieti okolo 240 miliárd. Budú si napríklad môcť nájsť snímky vyrobené pred rokom 1900 či iným dátumom.

M. Zuckerberg zdôraznil, že firma plánuje maximálne chrániť súkromie ľudí. Bude tak vraj len na nich, aké informácie na prehľadávanie budú zdieľať.

Veľké možnosti nové vyhľadávanie podľa šéfa Facebooku ponúka potenciálnym zamestnávateľom, ktorí budú môcť napríklad začať hľadať medzi priateľmi ich aktuálnych pracovníkov.

Facebook má riešenie aj pre používateľov, ktorí by na ňom chceli hľadať aj iné než zdieľané informácie. Popri výsledkoch „grafového vyhľadávania“ im preto ponúkne aj doplňujúce údaje z internetu. Bude sa pritom spoliehať na vyhľadávač Bing spoločnosti Microsoft.

Dôraz na vyhľadávanie, ktoré je teraz prevažne doménou Googlu, by Facebooku mohlo pomôcť zvýšiť tržby a následne hodnotu na burze, na ktorú firma vlani rozpačito vstúpila. „Vyhľadávanie je podľa mňa pre Facebook vysoká priorita,“ uviedol Colin Sebastian z firmy Robert W. Baird & Company. „Facebook má na svojej stránke neuveriteľný poklad neštruktúrovaných dát,“ dodal.

Firma vlani v máji uviedla svoje akcie na trh s počiatočnou cenou 38 dolárov za akciu. Jej cenné papiere sa krátko po tom výrazne prepadli, v poslednom čase však straty zmazávajú. Facebook sa snaží hľadať nové spôsoby, ako zarábať peniaze, aby skeptický Wall Street presvedčil. Používateľom napríklad na mobilných zariadeniach zobrazuje viac reklám. Nová vyhľadávacia služba mu okrem iného pomôže reklamy ešte lepšie cieliť.

Facebook vznikol v roku 2004. Sociálna sieť sa stala postupne fenoménom, ktorého počiatkami sa zaoberal celovečerný hraný film. V treťom štvrťroku vlaňajška mu narástli tržby na 1,26 miliardy dolárov z 954 miliónov o rok predtým.

Facebook predstavil svoje vyhľadávanie

Zdroj: SITA / AP

Foto - SITA / AP