Blíži sa 1. jún, keď všetci cestujúci vzduchom chtiac-nechtiac budú konfrontovaní s pojmom elektronická letenka, electronic ticket alebo len e-ticket. Tento dátum stanovila organizácia IATA (International Air Transport Association), ktorá združuje 265 leteckých spoločností, ako dátum, keď všetky letenky na svete (ročne približne 400 miliónov) budú vystavované len ako elektronické.

Pôvodný dátum 1. január 2008 sa posunul o niekoľko mesiacov najmä pre komplikovanosti a rozsah celej premeny. Niektoré spoločnosti či letiská sa nestihli včas pripraviť.

Jedným z najzložitejších problémov sú dohody medzi leteckými spoločnosťami o uznávaní dokladov, resp. elektronických leteniek. Do 16. marca 2008 ich bolo uzavretých celkovo 3 058.

Počet spoločností, ktoré ešte nie sú pripravené na elektronické letenky, je 68, z toho 35 k 1. júnu prípravu stihne. Tie ostatné budú odkázané na dohody o vydávaní leteniek s inými spoločnosťami.

Všetko elektronicky

E-tickety šetria peniaze aj cestujúcim

V roku 2004 predstavoval podiel elektronických leteniek 14 percent z celkového počtu predaných. V roku 2007 to už bolo 84 percent. K 1. februáru 2008 tvorili e-tickety 93,4 percenta z predaných leteniek.

Už teraz sa objavujú čoraz častejšie pojmy ako elektronický predaj leteniek (takzvaný online, kde si viete zarezervovať a kúpiť letenku priamo z domova či kancelárie v priebehu niekoľkých sekúnd) alebo elektronický palubný lístok (electronic boarding pass), keď cestujúci namiesto papierového palubného lístka dostane potvrdenie o lístku na svoj mobil alebo iné elektronické mobilné zariadenie.

Základný rozdiel medzi papierovou a elektronickou letenkou pre cestujúceho je na prvý pohľad len jeden – prvá je vytlačená na papieri a tá druhá nie. Papierová letenka obsahovala všetky dôležité informácie o pasažierovi a lete.

Elektronická letenka je súbor podobných informácií uložený v rezervačnom systéme aerolinky. Veľmi podobný súbor informácií je uložený v systéme leteckej spoločnosti aj pri papierových letenkách.

Pasažier cestujúci s elektronickou letenkou dostane kópiu letového plánu a zmluvu o preprave. Tieto dokumenty neslúžia ako letenka, ale ako doklad, že máte elektronickú letenku.

Výhody elektronickej letenky sú viaceré. Nikdy ju nestratíte ani vám ju neukradnú.

Jediným dôležitým „dokumentom“ pri elektronických letenkách je meno cestujúceho a jediným dôveryhodným dokumentom o mene je platný preukaz totožnosti, respektíve cestovný pas s fotografiou (prípadne inými biometrickými znakmi).

Dolár namiesto desiatich

Pre menej scestovaného našinca je najväčší psychologický problém fakt, že si kupuje niečo nehmotné a „nechytateľné“. Ešte stále sa mnohí ľakajú predstavy, že prídu na letisko a tam im niekto pri check-ine povie, že nemajú letenku a oni nebudú mať v ruke nič, čo by ich zachránilo.

Treba si však uvedomiť, že elektronická letenka nedovoľuje žiadnu chybu (resp. menej chýb ako papierová). Elektronické letenky navyše šetria obrovské finančné prostriedky leteckým spoločnostiam (celosvetovo tri miliardy USD ročne!) a tým usporia prostriedky aj cestujúcim, pretože každá letecká spoločnosť tieto prostriedky premietala do cien leteniek.

Papierová letenka stála spoločnosti, a teda aj cestujúcich, približne 10 USD. Elektronická letenka stojí spoločnosti len jeden dolár (nie je potrebná tlač, stačí ju poslať elektronicky...).

V neposlednom rade pomohli elektronické letenky výrazným spôsobom k vzniku nízkonákladových spoločností a umožnili tak lietať širokým masám ľudí. Elektronické letenky eliminujú spotrebu papiera a tým šetria aj životné prostredie.

    Pätinu leteniek predali cez internet
    Takmer každý piaty cestujúci, ktorý si kupuje na Slovensku letenku, si ju zadovážil cez internet. Samozrejme, ešte stále je to podstatne menej, ako je počet leteniek predaných v cestovných kanceláriách, ale predaj cez internet výrazne rastie.

    Rezervácia leteniek na internete šetrí čas, možno to urobiť pohodlne z domu či z práce. Navyše, veľa portálov ponúka aj dodatočné služby, rezerváciu hotelov a ubytovacích zariadení, prenájom automobilov alebo komplexné cestovné poistenie, prípadne poistenie storna letenky/zájazdu. Klient si teda môže svoju cestu naplánovať v nepomerne kratšom čase a čo je hlavné – na jednom mieste.

    Cena online zarezervovanej letenky v cestovnej kancelárii alebo agentúre sa skladá z dvoch základných položiek: z ceny, ktorú stanovila letecká spoločnosť, a letiskových poplatkov, ale aj z poplatku za vystavenie letenky.

    Cena stanovená leteckou spoločnosťou sa vo väčšine prípadov riadi základným pravidlom: čím skôr si klient letenku kúpi, tým lacnejšia je. Pravda, existujú aj výnimky, napríklad v prípade, že letecká spoločnosť podnikne promo akciu a uvoľní limitovaný počet leteniek za nižšiu akciovú cenu.

    V každom prípade ich klienti nedokážu predvídať ďaleko do budúcnosti. V zásade však skoro každý webový portál ponúka možnosť tzv. registrácie newsletteru, čo je leták, ktorý informuje o rôznych akciových letenkách. Poplatok za vystavenie letenky si cestovné kancelárie a agentúry stanovujú samy a pohybuje sa v rozmedzí 290 – 1 500 Sk, prípadne sa rozlišuje podľa cieľovej destinácie.

    Každý klient vyhľadáva služby konkrétneho portálu podľa toho, akú váhu priradí jednotlivým funkčnostiam a sortimentu služieb, ktoré existujúce portály ponúkajú. Jedno je však isté.

    Vďaka pohodliu a dynamickému rozvoju internetového predaja leteniek i vďaka novému prístupu leteckých spoločností a letísk smerom k virtuálnym službám pre cestujúcich môžeme očakávať v priebehu nasledujúcich rokov zvýšený nárast záujemcov o online rezervácie leteniek.

Autorka pracuje v spoločnosti aerodom.sk.

E-tickety šetria peniaze aj cestujúcim

Ilustračné foto - Profimedia.cz