Sledovanie fotografií a textových správ a ich preposielanie bez vedomia majiteľa smartfónu má mať na svedomí jeden model firmy Xiaomi. Kauza vyšla najavo v dobe, keď sa tento výrobca pochválil zvýšeným predajom svojich smartfónov v Číne. Dokonca v predaji predbehol doteraz druhý Apple.

Xiaomi patrí k čínskym drakom a hoci je na trhu len tretí rok a zatiaľ oficiálne neexpandoval mimo Ázie, stáva sa čoraz obľúbenejšou značkou nielen pre tých, ktorým ide hlavne o výhodnú cenu. Posledné modely, ako napríklad pred pár dňami predstavený Xiaomi Mi4, zaujal aj technických nadšencov pre svoj lákavý pomer výbavy a ceny.

Aféra sa týka ich modelu Redmi Note, ktorý s 5,5-palcovým displejom a osemjadrovým procesorom za v prepočte len 130 dolárov zaujal tisícky používateľov. Jeden z nich ale zistil, že v telefóne je nainštalovaná nenápadná aplikácia, ktorá na pozadí posiela fotografie a SMS správy na vzdialený server. Najprv mu napadlo, že ide o službu MiCloud, ktorá automaticky zálohuje dáta na cloud. Lenže dáta z telefónu odchádzali, aj keď túto službu vypol.

Činske smartfóny Xiaomi špehujú svojich majiteľov. V predaji už predbehli Apple

Zdroj: en.ocworkbench.com

Zbaviť sa zadných vrátok sa mu nepodarilo, ani keď kompletne resetol smartfón, dokonca nepomohol ani takzvaný root a nainštalovanie odlišnej verzie operačného systému.

Podľa správy dát sa dala zistiť IP adresa, kam obrázky a správy odchádzali. Jej sledovaním sa majiteľ telefónu dopátral k agentúre CNNIC sídliacej v Pekingu, ktorá je zodpovedná za dohľad nad internetom a funguje pod čínskym Ministerstvom informačného priemyslu. Vyjadrenie vlády k tomuto zisteniu sa zatiaľ nekonalo. Nie je ani známe, či sa táto "bonusová" funkcia nachádza aj na ďalších Xiaomi modeloch. Mimochodom, model Mi3 je dostupných aj v slovenských elektronických obchodoch.

Xiaomi teraz bude musieť riešiť súčasne krízový manažment aj pozitívne PR. Za obdobie od januára do mája tohto roka totiž získal výrobca 21 percentný podiel na obrovskom a stále sa zväčšujúcom čínskom smartfónovom trhu. Predbehli tak iPhony od Applu, ktorým so 16 percentami patrí tretia priečka. Zatiaľ najviac v tejto krajine predáva Samsung. Náskok pred Xiaomi má ale len o dva percentné body.

Podľa prieskumu je Xiaomi dobrý hlavne v oslovení majiteľov smartfónov, ktorí majú záujem o novší alebo výkonnejší model. Len menej ako tretina sú zákazníci, ktorí prechádzajú z dumbfónov.