Zatiaľ čo Elon Musk láka svet na humanoidných robotov, ktoré raz vraj nahradia ľudí v továrňach aj domácnostiach, Čína prešla od slov k činom. A namiesto humanoidov nasadila do ulíc robotických tučniakov. Nie ako atrakciu – ale ako súčasť reálne fungujúcej logistiky v megapolise Šen-čen.
Desiatky autonómnych robotov s LED tvárami a kompaktnou postavou sa tento týždeň začali voziť v metre medzi bežnými cestujúcimi. S jasným cieľom – doručovať zásoby do viac ako stovky predajní 7-Eleven umiestnených priamo v podzemných staniciach. Ide o prvú doručovaciu službu tohto druhu na svete. A zároveň o dôkaz, že Čína chce nielen dobiehať technologické trendy, ale rovno ich udávať.
Disrupcia po čínsky
Za projektom stojí firma VX Logistics, dcérska spoločnosť developera Vanke, ktorá je čiastočne vlastnená prevádzkovateľom metra v Šen-čene. Do testovacej prevádzky nasadili 41 robotov, ktorí sa pohybujú úplne autonómne. S pomocou lidar senzorov, umelej inteligencie a dát v reálnom čase si vypočítavajú najefektívnejšie trasy, vyhýbajú sa ľuďom a dokonca zvládnu jazdu výťahmi či nástup do vlakových vozňov bez asistencie.
Ich špeciálne podvozky im umožňujú prekonať medzery medzi nástupišťom a vlakom – detaily, ktoré sa v inováciách často prehliadajú, no rozhodujú o ich praktickom nasadení.
„Tieto stroje sa budú ďalej vyvíjať na základe dát z reálnej prevádzky,“ uviedol vedúci automatizácie spoločnosti Hou Shangjie. A všetko nasvedčuje tomu, že ide len o začiatok.
Logistika 21. storočia
Projekt má jasný cieľ – vyriešiť logistické výzvy podzemných predajní, kde je tradičné zásobovanie pomalé, náročné a počas špičky prakticky nemožné. Doteraz museli zamestnanci tovar ručne tlačiť cez preplnené stanice. Teraz sa to zmenilo.
„Pre nás je to oveľa pohodlnejšie. Roboty to zvládnu rýchlejšie, bezpečnejšie a bez zdržania cestujúcich,“ uviedla manažérka jednej z predajní 7-Eleven Li Yanyan pre portál SZNews.
Čínsky denník China Daily odhaduje, že nasadených 41 robotov postačuje na pokrytie zásobovania počas špičky pre celý podzemný reťazec. A ten obsluhuje denne okolo deväť miliónov pasažierov.
Prvé mesto budúcnosti?
Šen-čen, známy ako technologická dielňa Číny, sa netají ambíciou stať sa prototypom inteligentného mesta. V marci predstavil tzv. „Akčnú schému pre stelesnené inteligentné roboty“, podľa ktorej chce výrazne rozšíriť využitie servisných a priemyselných robotov do roku 2027. Mesto je domovom viac ako 1600 robotických firiem a stáva sa živým laboratóriom automatizácie.
„Chceme premeniť metro na flexibilnú doručovaciu tepnu,“ uviedol hovorca VX Logistics. Budúce verzie robotov majú zvládať viaceré zásielky naraz, doručovať na rôzne zastávky a prepojiť sa s inými formami dopravy.
Kým v Silicon Valley sa humanoidní roboti zatiaľ prevažne testujú v sterilných laboratóriách a prezentujú na pódiách, Čína už spúšťa masívne nasadenie strojov v reálnej infraštruktúre. Nie humanoidov, ale praktických, robustných a tichých „tučniakov“, ktorí priamo riešia každodenné výzvy veľkomiest. Elon Musk – nech si hovorí, čo chce – bude mať čo dobiehať.
