Čína sa potichu, no nekompromisne, dostala na čelo globálneho závodu o samojazdiace autá. Nové dáta to potvrdzujú. Minulý rok sa v Číne predalo viac ako 50 percent áut s pokročilými asistenčnými systémami pre vodiča. V USA to bolo menej než 40 percent.

A to nie je všetko. Zatiaľ čo Tesla a Waymo sa ešte len „pretláčajú“ na americkom trhu, čínski rivali ich predbehli a pridali plyn. Firmy ako BYD nasadzujú inteligentné technológie priamo do výroby – bez príplatkov. Tesla za podobné funkcie stále účtuje takmer deväťtisíc dolárov.

Zatiaľ čo v roku 2021 mali autonómne funkcie – ako samostatné riadenie, zrýchľovanie a brzdenie – zhruba štvrtina predaných áut v Číne aj USA, dnes Čína odskočila. A rozdiel sa naďalej prehlbuje, ukazujú dáta od poradenskej spoločnosti AlixPartners.

Preteky v autonómii

Čínsky trh zažíva prudký nástup technologickej konkurencie. Firmy ako Xiaomi či Huawei expandujú do elektromobility. BYD v apríli oznámil, že systém „Božie oko“ – vlastný autopilot – bude montovať zadarmo takmer do všetkých modelov vrátane najlacnejšieho hatchbacku Seagull za 7 800 dolárov.

Reakcia nenechala na seba dlho čakať. Ostatní výrobcovia v Číne spustili preteky, kto ponúkne viac autonómie za menej peňazí. Výsledok? Tesla ostala stáť na mieste. Na druhom najväčšom trhu totiž začala svoj systém Full Self-Driving predávať až vo februári – a za mastný príplatok.

„Bezplatné inteligentné riadenie sa stáva kľúčovým konkurenčným nástrojom. Čínske značky sa čoraz viac odlišujú od tých zahraničných,“ hovorí Yvette Zhangová z AlixPartners.

Jedným z dôvodov čínskeho náskoku je jej masívna základňa technologických talentov. Oproti USA má výhodu v dostupnosti AI odborníkov, blízkosti čipových centier aj efektívnejšom spracovaní dát.

Čína ročne vyprodukuje približne štyrikrát viac absolventov STEM (vedy, technológie, inžinierstva a matematiky) ako USA. Napríklad Čína každoročne absolvuje približne 4,7 milióna študentov STEM v porovnaní s približne 1,2 milióna študentov v Spojených štátoch. Táto obrovská zásoba talentov podporuje rýchly pokrok Číny v odvetviach špičkových technológií vrátane polovodičov a umelej inteligencie.

„Čínske značky využívajú tieto výhody na vývoj lacnejších a rýchlejších riešení autonómneho riadenia, ktoré sú dostatočne dobré na reálne nasadenie,“ tvrdí Stephen Dyer z AlixPartners. Podľa neho sa niektoré globálne značky už učia od Číňanov – napríklad Volkswagen, ktorý uzavrel technologické partnerstvo s čínskym startupom Xpeng.

Tragické nehody

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa