
Výrazný prínos pre rýchlejšie a efektívnejšie spracovanie leteniek znamená ich elektronická podoba, ktorá sa rozširuje v posledných rokoch. Elektronická letenka je totiž len digitálnym záznamom v informačnom systéme leteckej spoločnosti.
Záznam vznikne vo chvíli, keď si pasažier objedná svoj let. Na letisku potom príde k vybavovaciemu okienku a predloží doklad totožnosti.
Pracovník vyhľadá meno pasažiera v systéme a vydá palubnú vstupenku. Alebo môže letisko disponovať automatom, na ktorom celý proces vybavenia absolvuje cestujúci samoobslužne. Systém eleteniek znamená pre leteckú spoločnosť výrazné šetrenie nákladov (samozrejme, po splatení investícií spojených s jeho vybudovaním).
„Pri elektronických letenkách nepotrebujem tlačiť žiadne kupóny. Nepotrebujem letenky nikam prepravovať, skladovať, distribuovať,“ hovorí vedúci odelenia zúčtovania príjmov Austrian Airlines Kurt Plaino.
„Nemusím platiť bezpečnostné opatrenia, ak by totiž niekto ukradol bianko letecké kupóny, mohol by ich zneužiť rovnako ako bianko šeky.“ Zúčtovanie elektronických leteniek sa robí rovnako ako tých klasických, ale spoločnosť nemusí pri tom triediť papierové kupóny, čím ušetrí náklady na pracovnú silu. Odpadajú aj problémy s archivovaním.
Detské choroby systému
Kupóny z papierových leteniek sa musia dopraviť do zúčtovacieho strediska, kde sa musia spracovať a údaje z nich načítať do podnikového informačného systému. Elektronické letenky sú okamžite po ich vydaní súčasťou systému.
Napríklad Siemens Business Services, s.r.o., Bratislava, ktoré pre Austrian Airlines externe spracúvajú papierové letenky, majú 95 percent ich celkového objemu spracované do piateho dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca. Je to relatívne rýchlo, ale preprava papierových kupónov z rôznych letísk po celom svete do bratislavského strediska nejaký čas trvá. Pri elektronických letenkách sú dáta v systéme hneď po tom, ako sa zavrú dvere lietadla.
„Čiže ak celý systém funguje, spoločnosť ušetrí enormné množstvo času. Bohužiaľ, systém nefunguje vždy, tak ako by mal,“ priznáva K. Plaino. Najväčší problém spočíva v tom, že elektronické letenky nie sú neobmedzene použiteľné.
Niektoré letecké spoločnosti ich vôbec nepoužívajú. Tie, čo ich používajú, zase zvolili rôzne dátové formáty, ktoré väčšinou nie sú navzájom kompatibilné.
K. Plaino si myslí, že do dvoch rokov by sa letecký priemysel mohol dopracovať k jednotnému štandardu, tak aby cestujúci, ktorý pri svojej ceste využíva lety viacerých spoločností, mohol použiť jednu elektronickú letenku. Dnes je v takýchto prípadoch viazaný výlučne na papier.
Ďalším problémom je súčasná nedokonalosť databáz, v ktorých sú elektronické letenky zaznamenané. „Nestáva sa často, ale občas sa to prihodí,“ vysvetľuje K. Plaino.
„Cestujúci príde k vybavovacej priehradke, povie pracovníčke, že má elektronickú letenku na konkrétny let, tá sa pozrie do databázy a jednoducho ju tam nenájde. Pre cestujúceho je to nepríjemná situácia, pretože v takomto prípade nie je možné overiť, či má letieť spomínaným letom alebo nie. Ale toto sú detské choroby systému, ktoré budú časom odstránené.“
Ich význam sa zvýši
Podľa K. Plaina však papierové letenky z brandže v dohľadnom čase nezmiznú. Jednak budú vždy zákazníci, ktorí dajú prednosť papieru, jednak sú tu chudobnejšie letecké spoločnosti, ktoré nie sú ochotné investovať veľké peniaze do systémov eleteniek a nie sú ich ochotné ani akceptovať.
V budúcnosti sa bude čoraz viac lietať, pričom možno predpokladať, že podiel elektronických leteniek bude rásť, kým klasické letenky ostanú zhruba na dnešnej úrovni. „Pre cestujúceho nie je v zásade veľký rozdiel medzi oboma typmi leteniek?“ tvrdí K. Palino.
„Elektronická podoba mu však prináša viac nezávislosti. Nemusí čakať v rade, v letiskovom automate si vybaví všetky náležitosti, môže si zmeniť termín letu alebo mu automat vydá palubnú vstupenku. Vybavenie pri okienku s klasickou letenkou je zase vhodné pre tých, ktorí majú radi obsluhu a rozhovor so živým človekom.“
Práve pre problémy so štandardmi Austrian Airlines zatiaľ používa svoje eletenky len v rámci vlastnej spoločnosti a Lufthansy. Ide o pôvodný systém Lufthansy, ku ktorému sa Rakúšania pripojili v roku 2000 v rámci aliancie Star Aliance.
Dnes aliancia plánuje tento systém rozšíriť na ďalších partnerov, napríklad na Air Canada či poľský LOT. V súčasnosti predstavujú letenky asi 15 percent všetkých leteniek Austrian Airlinies.