David Spiegelhalter bol kedysi prezidentom Kráľovskej štatistickej spoločnosti Spojeného kráľovstva, dnes je profesorom na univerzite v Cambridge. S H. Roslingom má niekoľko spoločných čŕt: takisto ide o pána v rokoch s charizmou na rozdávanie, ktorý štatistiku znáša z nebies nedostupnosti k širokej verejnosti.

Čo mnohí na britskom štatistikovi kvitujú, je jeho ľudskosť a humor. V slabších chvíľach otvorene priznáva, že jeho kolegovia trávia príliš veľa času dohadovaním sa o tom, aké „štatistické nástroje pomenované po výstredných štatistikov“ použijú, ale už horšie vysvetľujú, k čomu vlastne dospeli.

Jeho kniha The Art of Statistics: Learning from Data preto ani zďaleka nie je určená pre „kockatých“ geekov, ale pre všetkých, ktorí chcú lepšie porozumieť svetu.

V jednotlivých kapitolách vysvetľuje slovíčka, ktoré ste počuli v škole, no ježila sa vám pri nich koža - korelácia, regresia, pravdepodobnosť... Prečo čítať niečo, čo vám počas školy vyvolávalo nočné mory? Pretože kapitoly obsahujú množstvo grafov a autor pojmy zo štatistiky modeluje na príbehoch z reálneho sveta. Jednoduchými spôsobmi sa dostáva k relevantným výsledkom bez použitia matematických vzorcov.

Znásilnené čísla: Ako vyrábať štatistiku, ktorá nikomu nepomáha

Kniha The Art of Statistics Zdroj: Amazon

David Spiegelhalter, The Art of Statistics: Learning from Data, Pelican Books, 2019, 448 s

David Spiegelhalter (65) je jeden z najznámejších a najcitovanejších štatistikov, ktorý sa venuje vyhodnocovaniu rizika na University of Cambridge. V rokoch 2017-2018 bol prezidentom štatistického úradu The Royal Statistical Society. Je zástancom takzvanej bayesovskej štatistiky, čo je moderná vetva tohto odboru, ktorá pracuje s podmienenými pravdepodobnosťami a dovoľuje spresňovať pravdepodobnosť východiskovej hypotézy. 

Limity dát

Ak sa dnes čoraz častejšie skloňuje problém s kritickým myslením a dezinformáciami, kniha je praktickým návodom (nielen pre školákov), ako sa naučiť lepšie posudzovať a vyhodnocovať informácie, ktoré nás zahlcujú.

Sú to dáta z ciest, sociálnych médií či nákupov na internete, na ktorých postavili svoj biznis veľké firmy. Pribúdajú informácie z množstva štúdií, ktorých výsledky sú založené na pochybných dátach, otvorene sa hovorí

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa