V radoch zdravotníckych spoločností už dlhé roky figurujú hlavní medicínski riaditelia (CMO). Ich úlohou je dohliadnuť na to, aby firma poskytovala vysoko kvalitnú starostlivosť a zosúlaďovala ju s potrebnými regulačnými, etickými a obchodnými cieľmi.

V posledných rokoch ale začali túto pozíciu obsadzovať aj veľké technologické spoločnosti ako Google či Apple, ktoré začínajú prenikať na trh so zdravotníckymi technológiami. Úlohou budúcich CMO je poskytovať klinickú a medicínsku legitimitu produktom, ktoré vyvíjajú. Technologické firmy ich pritom často hľadajú práve v nemocniciach. Čoraz viac doktorov totiž podľa Business Insideru lákajú neklinické pracovné pozície.

Po pandémii začali mnohí lekári bojovať so syndrómom vyhorenia. Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že v rokoch 2020 a 2021 zomreli desaťtisíce zdravotníckych pracovníkov. Podiel klinických lekárov, ktorí zvažovali výpoveď, vzrástol z 30 percent v roku 2019 na vyše 40 percent v roku 2021. Vyplynulo to zo štúdie uverejnenej na portáli JAMA Health Forum. Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Bain & Company z roku 2022 až jeden zo štyroch klinických lekárov uvažoval o zmene kariéry. Hlavným dôvodom bolo vyhorenie.

Jednou z najatraktívnejších možností je rýchlo rastúci sektor digitálneho zdravotníctva, ktorý by mal do roku 2032 dosiahnuť hodnotu 1,5 bilióna dolárov s medziročným rastom na úrovni necelých 19 percent. Keďže ide o relatívne nový sektor, úloha CMO v ňom ešte nie je úplne jasne definovaná.

Svoju činnosť tak väčšinou prispôsobujú potrebám produktov, ich používateľov alebo pracovnej sily danej spoločnosti. Môžu pracovať na vývoji zariadení a aplikácií, výskume bezpečnosti spotrebiteľov alebo analýze zamestnaneckých výhod a politík. V niektorých prípadoch musia nájsť prienik medzi obchodnými cieľmi firmy a Hippokratovou prísahou, ktorú zložili. Neraz ide o náročnú úlohu, keďže tieto dva aspekty bývajú často veľmi rozdielne.

Mnohí experti veria, že by zdravotnícke spoločnosti mohli z dosadzovania lekárov do vedúcich pozícií profitovať. Ľudia z obchodnej „branže“ síce rozumejú škálovaniu podnikov, no netušia, ako určiť, či bude mať vyvíjaný produkt taký vplyv na zdravie, aký by si firma želala.

Ďalšie dôležité správy

Silvia Pekarčíková, riaditeľka odboru zdravotníctva na Žilinskom samosprávnom kraji.
Neprehliadnite

Slovensko má luxusnú zdravotnú starostlivosť. Výdavky potrebujú nestranný audit