V radoch zdravotníckych spoločností už dlhé roky figurujú hlavní medicínski riaditelia (CMO). Ich úlohou je dohliadnuť na to, aby firma poskytovala vysoko kvalitnú starostlivosť a zosúlaďovala ju s potrebnými regulačnými, etickými a obchodnými cieľmi.
V posledných rokoch ale začali túto pozíciu obsadzovať aj veľké technologické spoločnosti ako Google či Apple, ktoré začínajú prenikať na trh so zdravotníckymi technológiami. Úlohou budúcich CMO je poskytovať klinickú a medicínsku legitimitu produktom, ktoré vyvíjajú. Technologické firmy ich pritom často hľadajú práve v nemocniciach. Čoraz viac doktorov totiž podľa Business Insideru lákajú neklinické pracovné pozície.
Po pandémii začali mnohí lekári bojovať so syndrómom vyhorenia. Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že v rokoch 2020 a 2021 zomreli desaťtisíce zdravotníckych pracovníkov. Podiel klinických lekárov, ktorí zvažovali výpoveď, vzrástol z 30 percent v roku 2019 na vyše 40 percent v roku 2021. Vyplynulo to zo štúdie uverejnenej na portáli JAMA Health Forum. Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Bain & Company z roku 2022 až jeden zo štyroch klinických lekárov uvažoval o zmene kariéry. Hlavným dôvodom bolo vyhorenie.
Jednou z najatraktívnejších možností je rýchlo rastúci sektor digitálneho zdravotníctva, ktorý by mal do roku 2032 dosiahnuť hodnotu 1,5 bilióna dolárov s medziročným rastom na úrovni necelých 19 percent. Keďže ide o relatívne nový sektor, úloha CMO v ňom ešte nie je úplne jasne definovaná.
Svoju činnosť tak väčšinou prispôsobujú potrebám produktov, ich používateľov alebo pracovnej sily danej spoločnosti. Môžu pracovať na vývoji zariadení a aplikácií, výskume bezpečnosti spotrebiteľov alebo analýze zamestnaneckých výhod a politík. V niektorých prípadoch musia nájsť prienik medzi obchodnými cieľmi firmy a Hippokratovou prísahou, ktorú zložili. Neraz ide o náročnú úlohu, keďže tieto dva aspekty bývajú často veľmi rozdielne.
Mnohí experti veria, že by zdravotnícke spoločnosti mohli z dosadzovania lekárov do vedúcich pozícií profitovať. Ľudia z obchodnej „branže“ síce rozumejú škálovaniu podnikov, no netušia, ako určiť, či bude mať vyvíjaný produkt taký vplyv na zdravie, aký by si firma želala.
Ďalšie dôležité správy
