O viac než štvrťmiliardovú zákazku na dostavbu dôležitého úseku severnej diaľnice D1 sa uchádzajú štyri stavebné združenia. Žiadosti o účasť v súťaži predložili Národnej diaľničnej spoločnosti v pondelok. Tá teraz posúdi, ktorí uchádzači splnili podmienky a postúpia tak do ďalšej fázy.

Tender na dostavbu nedokončeného tunela Višňové zaujal najmä veľkých domácich hráčov a etablované pobočky zahraničných firiem. V zozname uchádzačov je viacero firiem, ktoré sa snažili získať zákazku už v minulosti.

Starí hráči v novom zložení

Ponuka dotiahnuť práce na už vyrazenom diaľničnom tuneli veľa nových hráčov neprilákala. Zvážiť prevzatie zodpovednosti za rozrobenú stavbu sa rozhodli najmä regionálni stavební lídri. Viacerí z uchádzačov majú s výstavbou diaľnic na Slovensku skúsenosť, ich výhodou je aj dostupná infraštruktúra. Projekt diaľnice D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu je im navyše dobre známy.

Až šesť z ôsmich stavebných firiem, ktoré diaľničiarom poslali žiadosť o účasť v súťaži, sa o výstavbu diaľnice pri Žiline uchádzalo už v roku 2011. Vtedy však ich ponuky podliezlo taliansko-slovenské konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha, ktoré sa však po dohode so štátom zo stavby na jar minulého roku stiahlo.

Niektorí uchádzači spred štyroch rokov tentoraz vstupujú do súťaže sami, respektíve len s pomocou dcér zo susedných krajín. Iné firmy, ktoré v pôvodnom tendri o zákazku súperili ako členovia rôznych združení, tentoraz spájajú sily. Cez práce na tuneli Višňové sa na slovenský trh snaží expandovať aj poľský stavebný kolos, ktorý doposiaľ pôsobil najmä na svojej domácej pôde.

Rozostavaná diaľnica D1 pri Žiline
Zdroj: NDS a.s.
Rozostavaná diaľnica D1 pri Žiline

Spoliehanie sa na vlastné sily

Do súboja o dokončenie diaľničného úseku opäť vstupuje česká skupina Metrostav. Česká matka sa do súťaže hlási spolu so svojou slovenskou dcérou Metrostav DS, špecialistom na dopravné stavby. Skupina vďaka svojej sieti ôsmich výrobní asfaltu na Slovensku nemá problém realizovať stavby prakticky kdekoľvek v krajine. Metrostav bol ako člen združenia napríklad aj pri výstavbe susedného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa