V pravidelnej ankete sa TREND spýtal vybraných predstaviteľov slovenského biznisu a ekonomického diania, ktorá zo štyroch vekových skupín v rámci obvyklého populárneho delenia je na tom ekonomicky najlepšie. Reč je o takzvaných boomeroch (vek 60+), generácii X (45 – 60 rokov), mileniáloch (29 – 44 rokov) a generácii Z (28 rokov a menej). V elektronickom hlasovaní medzi 13. a 17. júnom 2025 sa vyjadrilo dovedna 40 respondentov, ktorých odpovede a komentáre publikujeme.

Boomeri: 60 rokov a viac

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Odpoveďou je uhol pohľadu a hodnoty. Nakoľko generácie sa zvyčajne formujú vplyvom prostredia, ktoré mení ich postoje. Veľkolepá a tichá generácia, narodená v prvých desaťročiach 20. storočia, zažila ekonomické ťažkosti a globálne konflikty, čo ju smerovalo k ľavicovým názorom. Babyboomeri vyrastali v prostredí rastu a prosperity, vďaka čomu inklinovali ku konzervatívnym hodnotám. Generácia Z napreduje vďaka technologickému pokroku. Životná úroveň im od dospelosti rastie priemerne o 2,5 percenta ročne. To prináša nielen väčšiu medzigeneračnú mobilitu, ale aj rýchlejšie zlepšovanie životnej úrovne, než aké mali mladí babyboomeri v rovnakom veku.

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Marián Ráno, riaditeľ, Solidita
Dennis Fino, CEO, Barney Studio

Generácia X: 45 – 60 rokov

Jan Rollo, CEO a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Otázka je či sa to dá takto paušalizovať, ale lepšie by na tom asi mali byť generácie, ktoré už za sebou majú desiatky rokov práce či podnikania.

Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Generácia X má výhodu v tom, že bola ešte naučená hospodáriť, teda šetriť a míňať obozretne a svoj dopelý vek neprežila v socializme. Mala tak možnosť cestovať za prácou do zahraničia, podnikať alebo nájsť si dobre zaplatenú prácu na Slovensku. To do značnej miery platí aj pre boomerov.

Dušana Kostická, manažérka ľudských zdrojov Kuehne+Nagel Slovensko
Generácia X kombinuje relatívne vysoké príjmy, majetok a dlhodobé skúsenosti – a aj napriek určitej zadlženosti je ich ekonomické postavenie momentálne najstabilnejšie v porovnaní s mladšími generáciami, ktoré budujú kariéru (alebo začali s jej budovaním) a čelia vyšším vstupným nákladom do života.

Stanislav Verešvársky, výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Je to generácia v plnej aktívnej činnosti, dobre vybavená znalosťami a schopnosťami. Majú dostatok skúsenosti a väčšinou aj orientáciu na moderné technológie a inovácie.

Tamás Szőke, CEO GrantExpert.sk
Na rozdiel od globálnych trendov, na Slovensku ekonomický úspech sa nedá jednoznačne priradiť konkrétnej generácii. Patrí skôr tým jednotlivcom naprieč všetkými generáciami, ktorí sa po revolúcii nebáli migrovať za lepšími príležitosťami v rámci Slovenska alebo do zahraničia.

Oto Kravec, výkonný riaditeľ, Citadela & Trumpeter
Porovnávať generácie len cez ekonomické čísla je skresľujúce. Každá generácia má v rovnakom veku svoje výzvy – iné životné nároky, iné možnosti, ale podobné starosti. Pred 30 rokmi boli byty lacnejšie, ale nedostupnejšie, neexistovali hypotéky ani pracovná mobilita, cestovať sa nedalo – dnešní mladí čelia drahote, ale majú voľnosť, ktorú sme my nemali.

Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Z pohľadu stabilného príjmu a vlastníctva majetku je na tom ekonomicky najlepšie generácia takzvaných Husákových detí – dnes ľudia vo veku 45 až 60 rokov. Mnohí nadobudli nehnuteľnosti ešte za prijateľné ceny, splatili záväzky a dnes často žijú z výnosov svojho majetku. Na druhej strane, mladšie generácie majú prístup k modernejším formám vzdelania, možnostiam štúdia v zahraničí, cestovaniu i technológiám. Môžu investovať do nových odvetví a vývoja, čo im v budúcnosti môže priniesť výrazný ekonomický potenciál.

Igor Hornák, CEO, Factory 4 Solutions
Bez dát je to len hádanie. Pocitovo by som tipoval generáciu X, dokázala využiť príležitosti ekonomickej transformácie aj hospodárskeho oživenia, pomohol aj vývoj na finančných trhoch.

Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
S predpokladom úspor za odpracované roky, splatených hypoték a zaopatrených detí by GenX už mala byť v pásme, kde si môže dovoliť žiť ako chce.

Karin Zápalová, majiteľka, Karin & Partners
Generácia X – generácia ľudí narodených v rokoch 1965 až 1980. Vyrastali sme v období viacerých spoločenských zmien, nástupu osobných počítačov a internetu. Detstvo sme prežili v socializme a dospievanie v čase Nežnej revolúcie a transformácie na kapitalizmus. Máme osobnú skúsenosť s dvomi úplne odlišnými spoločenskými systémami. Máme dokonalú a veľkú pracovnú disciplínu a morálku s dôrazom na rovnováhu medzi prácou a životom. Sme lojálni a zodpovední. 

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Ján Sabol, člen Generálnej rady, Združenie podnikateľov Slovenska
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Peter Kiss, CEO Metrans /Danubia/
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Tomáš Jančo, generálny riaditeľ, Pantheon Technologies
Jaroslav Šedivý, CEO a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Martina Mundierová, CEO, MST Partners
Ján Majerský, výkonný riaditeľ, Proma
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Marek Polic, garant projektov, Kros

Mileniáli: 29 – 44 rokov

Michal Maruška, výkonný riaditeľ, CK DAKA
Mileniáli žijú „prechod“ medzi generáciami. Zažili 90. roky a zároveň už aj zrod všetkých technológií, ktoré vedia používať, no nie sú od malička na nich závislí. Dnes majú aktívne kariéry alebo podnikanie bez divokej privatizačnej histórie. Sú už vychovaní v kapitalizme, no nemali detstvo v „dostatku“ ako to majú dnešní mladí.

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Miléniáli sú, podľa môjho názoru, najperspektívnejšia generácia, vie poriadne zamakať a je „ready“ so všetkými modernými technológiami ako napríklad AI.

Rovnakú odpoveď na anketovú otázku zvolili aj:
Rastislav Dravecký, riaditeľ, DSI Data
Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made

Generácia Z: 28 rokov a menej

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Povedal by som, že všetky. Ale ak si mám vybrať, tak tá najmladšia. Tie staršie sa o nich predsa len starajú, detí je menej, majetok sa kumuluje.