Rošáda na top postoch štátnych dopravných akcioviek

Ministerstvo dopravy minulý týždeň vyhlásilo výberové konania na viacero vedúcich pozícií vo svojich dcérskych firmách. Záujemcovia sa môžu hlásiť o miesto generálneho riaditeľa alebo funkciu v dozornej rade či predstavenstve Letových prevádzkových služieb, bratislavského letiska, osobného aj nákladného vlakového dopravcu, či Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Rezort sľubuje, že výberový proces bude transparentný a verí, že sa prihlási čo najviac uchádzačov.

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) prichádza na 73. rokovanie vlády SR 2. februára 2021 v Bratislave. FOTO TASR - Dano Veselský
Neprehliadnite

Po roku ticha prichádza legitimizácia šéfov štátnych dopravných firiem

Víťazi výberového konania by mali nahradiť súčasných riaditeľov, ktorých minister Andrej Doležal do funkcie priamo dosadil minulý rok po voľbách. Viacerí z nich sa však pravdepodobne svoju nomináciu pokúsia obhájiť. V zmysle zachovania kontinuity vo firmách, ktoré patria k najväčším verejným obstarávateľom v krajine, by ich úspech nebol zlou správou. Minister sa však potom nevyhne podozreniam, že narýchlo vyhlásená súťaž bola len zástierkou pre legitimizáciu vlaňajšieho prideľovania postov.

Východ Slovenska nie je diaľničnou prioritou

Približne tritisíc obyvateľov východného Slovenska sa podpisom pod petíciu obrátilo na vládu s apelom na urýchlenú dostavbu rýchlostnej cesty R4, ktoré tvorí severný obchvat Prešova a následne by mala pokračovať až ku hranici z Poľskom. Odpoveďou ministerstva dopravy je, že pod budúcou rýchlocestou nie sú vysporiadané pozemky. Niektoré jej úseky pritom mali byť podľa štúdie realizovateľnosti dobudované už vlani.

Práce zo stavby rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu mesta Prešov. Na snímke stavenisko pri severnom portáli cestného tunela Bikoš v októbri 2020.
Zdroj: Milan Kapusta
Práce zo stavby rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu mesta Prešov. Na snímke stavenisko pri severnom portáli cestného tunela Bikoš v októbri 2020.

Vlády na Slovensku pri plánovaní výstavby diaľnic dlhodobo viac prihliadajú na osobné preferencie, voličský potenciál, či regionálne intenzity dopravy. Infraštruktúra, akou sú diaľnice a rýchlostné cesty pritom nekončí za hranicou v poli. Napríklad spomínaná R4 je súčasťou transeurópskej dopravnej tepny, ktorá má spojiť Baltské more s Čiernym morom a Egejským morom. Kým susedné krajiny na jej dobudovaní aktívne pracujú, pre Slovensko to nie je dostatočnou prioritou. Nie je to jediný príklad. Ľahko sa môže stať, že nás európske dopravné tepny obídu a s nimi aj tovarové toky a ekonomický rozvoj, ktorý by mohli priniesť.

Nové vlaky budú, aj keď sú podľa analytikov mrhaním

Analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR vytkli štátnemu osobnému železničnému dopravcovi, že do obnovy vozového parku investuje bez jasnej koncepcie a za premrštené ceny. Výsledkom investícií sú podľa nich nákupy pomalších vagónov na modernizované trate a rýchlych vagónov na lokálne trate. Železničiari sa bránia, že nákupy tak, ako si ich predstavujú analytici, nie sú možné pre limity trhu. Nakupujú preto, čo je k dispozícii. V opačnom prípade by vyčlenené eurofondy prepadli.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila v utorok v Žiline prvú elektrickú jednotku Panter z dielne konzorcia českej Škoda Transportation a slovenskej ŽOS Trnava, ktorú zaradila do prevádzky. V Žiline 1. decembra 2020. FOTO TASR - Erika Ďurčová
Neprehliadnite

ZSSK dosiahla vlani kladný hospodársky výsledok, tržby výrazne poklesli

Železničný dopravca je v neľahkej situácii. Poradovníky vo vagonárskych fabrikách sú dlhé a proces verejného obstarávania na Slovensku ešte dlhší. Ak chcú úspešne minúť aspoň časť z vyčlenených peňazí, vozne musia získať aj zaplatiť najneskôr do konca roku 2023.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa