Americká automobilka Tesla stavila na modernizovaný Model Y, aby znovu naštartovala predaje svojho najúspešnejšieho modelu. Napriek tomu však jeho štart naznačuje skôr slabý dopyt.
Automobilka preto ponúka extrémne výhodné financovanie – v niektorých krajinách až s nulovým úročením – čo je nezvyčajné len pár týždňov po uvedení nového modelu na trh, uviedla agentúra Reuters.
Analytici upozorňujú, že takéto zľavy a bonusy obvykle signalizujú problémy s dopytom. Podľa odborníka Loren McDonalda zo spoločnosti Paren je podozrivé, že Tesla siaha po takýchto motiváciách, keď už znižovala svoje predajné marže.
Navyše, Model Y je momentálne ľahko dostupný po celom svete bez typických čakacích lehôt, čo je veľký rozdiel oproti minulým rokom, keď bol oň enormný záujem.
Predaje v Európe aj Číne v apríli klesli – v Číne o viac než osem percent. Navyše prvé náznaky slabého záujmu o modernizovaný Model Y prichádzajú v čase silnej konkurencie, ako aj kvôli kontroverznému správaniu Elona Muska.
Finančný riaditeľ Tesly Vaibhav Taneja priznal, že v niektorých krajinách negatívne vnímanie značky už ovplyvnilo predaje vozidiel.
Tesla sa snaží situáciu riešiť – okrem nízkych úrokov na úrovni asi 1,99 percenta v USA či nula percent v niektorých európskych krajinách, ponúka aj ďalšie výhody, a to nulovú akontáciu, dvojtisícovú zľavu pre existujúcich zákazníkov alebo dvojročné bezplatné nabíjanie na vybraných nabíjačkách.
Tieto podmienky výrazne prevyšujú ponuky konkurencie, keďže napríklad priemerný úrok v Spojených štátoch na nové autá je viac ako sedem percent.
Oproti predchodcovi má nový Model Y len mierne vylepšenia, ako je svetelný pás vpredu v štýle Cybertrucku, tichšiu jazdu, dotykový displej vzadu a ambientné osvetlenie. Cenovo sa však takmer nelíši, čo môže prispievať k vlažnému záujmu.
Navyše v USA má Model Y už približne tridsať konkurenčných vozidiel iných značiek a podľa expertov ničím výrazne nevyniká. Tesla medzičasom predstavila aj lacnejšiu verziu s pohonom zadnej nápravy, čím sa snaží zaujať nových zákazníkov.
Po historickom poklese vlaňajších ročných dodávok a 13-percentnom poklese za prvý štvrťrok 2025 sa očakáva, že predaje klesnú aj za celý rok. Firma preto čelí rastúcemu tlaku na predstavenie sľubovaných lacnejších modelov, ktoré by mohli oživiť dopyt.
Ďalšie dôležité správy
