Železničná nákladná doprava má v Európe veľkú budúcnosť a Slovensko má výhodnú polohu v strede svetadielu. Avšak nákladní dopravcovia sa nám vyhýbajú a majú na to niekoľko dôvodov. Slovenská nákladná doprava po železnici tak čelí problémom a je otázne, či to bude možné zmeniť, píše Index Sme. 

Kým na prepravu tovaru prostredníctvom kamiónov napríklad po nemeckých cestách treba jedného človeka a stovky dokumentov, v prípade železničnej dopravy ide o dopravcov, rušňovodičov a tisícky dokumentov. Prepravu po železnici zároveň komplikuje kapacita, ktorá sa nedá nafúknuť a zároveň aj to, že osobná železničná preprava má prednosť.  

Slovenské železnice sa na preprave tovaru podieľajú približne 15 percentami a 30-percentný európsky cieľ je podľa prezidenta Asociácie železničných dopravcov Jána Biznára nereálny. Dôvodom je najmä zlý stav železničných tratí, pre ktoré vlaky nezvyšujú rýchlosť, zároveň vznikajú meškania a znižujú ich kapacitu. „Cez Slovensko preto tovar nechcú prevážať ani miestni, ani zahraniční dopravcovia,” tvrdí ekonomický web.  

Biznár dodáva, že problém neriešia ani modernizácie tratí, keďže „pri nich často dochádza k zmene zabezpečenia alebo odklon k skráteniu užitočnej dĺžky koľají, ktorá má slúžiť na prípadný odklon nákladného vlaku pre potreby osobnej dopravy,” píše Index, podľa ktorého sa tak kapacita slovenských železníc opäť zmenšuje. 

Ďalším dôvodom, prečo sú slovenské železničné koľaje menej konkurencieschopné, sú vysoké náklady. Kým cestný kilometer vyjde na 20 centov, výška železničného mýta aj so štátnou zľavou sa pohybuje okolo dvoch eur za kilometer. Odradiť dokáže aj platba tarify za prevádzkovanie systému fungujúca ako podpora zelených zdrojov energie. „Podľa Biznára tak preprava kamiónového návesu vlakom z Košíc do Nemecka môže vyjsť aj o tristo eur drahšie než po ceste.” uzatvára ekonomický portál. 

Ďalšie dôležité správy

Ivanská cesta priecestie.
Neprehliadnite

Železničiari obhájili zachovanie zľavy z poplatku za používanie infraštruktúry