Prada 0 : Kolhapur 1. Tento ironický status z Instagramu vystihuje náladu, ktorá momentálne vládne v indickom svete módy. A najmä v dielňach, kde vznikajú tradičné sandále „Kolhapuri“.
Módny dom Prada v Miláne predviedol sandále nápadne pripomínajúce práve indické kolhapurky. Bez toho, aby sa najskôr zmienil o ich pôvode. To vyvolalo v Indii búrku.
Indickí remeselníci, politici aj obchodníci spustili na sociálnych sieťach lavínu kritiky, memečiek aj výziev, aby sa uznal prínos indickej tradície. Prada nakoniec priznala, že jej nové sandále inšpirovali starobylé indické dizajny. Dokonca oznámila, že ak sa rozhodne model komerčne predávať, mohla by ich vyrábať priamo v Indii v spolupráci s miestnymi výrobcami.
Kolhapuri ako hit sezóny
Pre domácich predajcov je však už teraz víťaz jasný. Predaje kolhapuriek za posledný týždeň prudko vzrástli.
„Škandál okolo Prady som využil na propagáciu Kolhapuri,“ hovorí Rahul Parasu Kamble, zakladateľ e-shopu Shopkop. Kamble zverejnil otvorený list Prade, kde vysvetľoval, že tieto sandále sú „prešpikované tradíciou“. List sa na sociálnych sieťach šíril bleskovo – ľudia ho prezdieľali 36-tisíc krát. Obchodník Kamble za tri dni utŕžil päťnásobok jeho bežných tržieb.
Podobný boom zažíva aj značka Ira Soles z Mumbaia. Spustila reklamy na Facebooku a Instagrame so sloganom: „Naše ručne vyrábané Kolhapurky za 32 dolárov práve predviedli módnu šou u Prady. Obmedzený počet kusov. Vlastnite kúsok toho, čo svet obdivuje.“
Od zabudnutia k miliarde
Kolhapurky, známe aj ako „chappals“, sa ručne šijú v malých dielňach. Nosia sa najmä k tradičnému indickému oblečeniu.
Indická vláda v roku 2021 vyhlásila, že potenciál exportu kolhapuriek môže dosiahnuť miliardu dolárov ročne. Presné aktuálne čísla chýbajú, no výrobcovia hovoria o stagnácii. Mladší Indovia totiž čoraz častejšie siahajú po modernej, luxusnejšej obuvi.
Lenže škandál okolo Prady do remesla vlieva novú nádej. Lalit Gandhi, prezident hlavného priemyselného združenia v štáte Maháráštra už rokuje s Pradou o vývoji spoločnej, limitovanej kolekcie sandálov.
A práve v to dúfa aj 50-ročný remeselník Ashok Doiphode z Kolhapuru. Denne šije sandále deväť hodín, no za pár dostane sotva 400 rupií (asi päť dolárov).
„Ak prídu veľké firmy ako Prada, remeselníci ako ja by konečne mohli dostať slušnú cenu,“ hovorí. „Prečo by nemohla Kolhapuri vyrásť na veľkosť značky Birkenstock?“
Kolhapurky sa tak možno stanú globálnou módnou ikonou. A pre tisíce indických remeselníkov aj lístkom k lepšiemu životu.
