Problémom výroby áut na Slovensku sa stávajú okrem amerických ciel už aj vysoké náklady, uviedol Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.
„V Čechách, zarobia ľudia viacej a firmu to stojí menej. Druhá vec, ktorá nás postihne, sú americké clá. Máme nový výrobný program a vieme s ním existovať do roku 2027 relatívne pohodlne bez toho, aby sa Slovensko zakývalo, s výnimkou ciel,“ spresnil Matušek.
Tvrdí, že za takýchto podmienok zväz nie sme schopný získať nové zákazky, pretože aj krajiny zo západnej Európy sú dokonca už z hľadiska nákladov na vyrobené vozidlo lacnejšie ako Slovensko.
Podčiarkov, že v Európe sa predávalo okolo 13 miliónov automobilov, v súčasnoti ide o desať miliónov, teda tri milióny áut zmizli z trhu. Kapacity, ktoré boli investované do miliónov áut, teda nie sú potrebné. Upozornil, že vyťaženosť výrobných automobiliek je menej ako 80 pecent.
Aj podľa slov Patrika Križanského, riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, sa od pandémie COVID-19 všeobecne menej kupujú autá, nielen elektromobily.
Po zavedení amerických taríf už boli podľa Danuše Nerudovej, poslankyne EP za ČR, ukončené niektoré zmluvy na dodávanie dielov do USA. „Bude sa to týkať sekundárne ČR, ďaleko viac než Slovenska, pretože ich najväčším obchodným partnerom je Nemecko a najväčším obchodným partnerom Nemecka je Čína. Pre ČR sú clá 125 percent, takže Číňania budú hľadať nové odbytištia pre svoje výrobky, logicky pôjde o európske trhy,“
upozornila.
Ľudovít Ódor, poslanec Európskeho parlamentu, doplnil, že automobilový priemysel je obzvlášť zraniteľný na tri globálne výzvy, ktorými sú zelená transformácia, digitálna transformácia a protekcionizmus.
Ďalšie dôležité správy
