Generácia Z kladie najväčší dôraz na finančnú nezávislosť, zdravie a vzťahy, vyplýva z novej štúdie EY a Young China Group LLC, ktorá oslovila viac než 10 000 mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov z desiatich krajín. Až 87 percent respondentov označilo finančnú nezávislosť za svoj cieľ, pričom 84 percent chce zostať verných samým sebe a 60 percent považuje za dôležité byť vo vzťahu.
„Dnešných mladých dospelých spája doteraz nevídaná miera spojenia prostredníctvom zdieľaných skúseností, výziev a túžob, ktoré prekračujú geografické hranice. Generácia Z je prvou skutočne globálnou generáciou a jej členovia sú pragmatickí architekti zmien. K životným míľnikom pristupujú nie rebelantsky, ale s rozumným skepticizmom a globálnou perspektívou. Organizácie, ktoré pochopia a prispôsobia sa tejto novej realite, budú prosperovať. Tie, ktoré nie, riskujú, že sa stanú zastaranými,“ uviedla Marcie Merriman, vedúca EY Americas Cultural Insights & Customer Strategy.
Viac než polovica (51 percent) mladých respondentov považuje duševné a fyzické zdravie za hlavný ukazovateľ úspechu, pričom rodinné vzťahy (45 percent) majú v mnohých krajinách väčšiu váhu než bohatstvo (42 percent). Výskum ukázal, že 86 percent mladých sa považuje za dospelých, no 60 percent z nich stále žije s rodičmi alebo opatrovateľmi. „Mladí ľudia dnes vnímajú úspech inak. Nestavajú ho len na kariére či bohatstve, ale najmä na duševnom zdraví, vzťahoch a možnosti byť verní sami sebe. Nestačí im práca s istotou výplaty, ale hľadajú miesto, kde ich hodnoty budú mať priestor, a kde budú môcť rásť ako ľudia,“ uviedol Marián Bíž, vedúci partner EY na Slovensku.
Finančné obavy sú najväčšou starosťou mladých dospelých vo všetkých skúmaných krajinách. Hoci 87 percent považuje finančnú nezávislosť za dôležitú, len 63 percent túži po bohatstve. Postoj k peniazom sa líši podľa krajiny – v Japonsku a Južnej Kórei je bohatstvo najdôležitejším faktorom úspechu, v USA až piatym. V Indii a Saudskej Arábii považuje zbohatnutie za dôležité viac než 80 percent mladých, v USA a Nemecku menej ako polovica.
Štúdia tiež ukazuje, že mladí ľudia rozvíjajú citlivosť a emocionálnu zrelosť už od útleho veku vďaka neobmedzenému prístupu k informáciám. Takmer tretina (31 percent) je nadšená z predstavy života vo veku 50 rokov, no 34 percent má z toho obavy. Zmena zamestnania sa už nepovažuje za negatívum – 59 percent si myslí, že počas života by mali pracovať pre maximálne päť organizácií.
Osobné túžby po tradičných životných cieľoch pretrvávajú – 34 percent je vydatých alebo ženatých, 25 percent má partnera a polovica tých, ktorí nie sú vo vzťahu, by si ho želala. Takmer 30 percent má aspoň jedno dieťa, 47 percent bezdetných by chcelo mať potomka v budúcnosti.
Technológia je silným motorom pokroku. Takmer všetci (99 percent) vlastnia smartfón a 94 percent denne používa sociálne siete, no 44 percent by chcelo tráviť na nich menej času a 33 percent priznáva úzkosť či depresiu. „Generácia Z, vychovaná v ére smartfónov a sociálnych médií, prináša jedinečný technologicky vlastný pohľad na vzostup technológií, vrátane AI. Pevne veríme, že vybavením a umožnením ďalšej generácii rozvíjať zručnosti a talent v oblasti AI budeme schopní vytvoriť lepší a inkluzívnejší svet,“ uviedol Joe Depa, globálny riaditeľ pre inovácie v EY.
Prieskum ukazuje, že Generácia Z je prvou skutočne globálnou generáciou, ktorá redefinuje úspech, stabilitu a vedenie, pričom kladie dôraz na hodnoty, ktoré presahujú tradičné predstavy o kariére a bohatstve.
Ďalšie dôležité správy
