Až 91 percent slovenských podnikov v súčasnosti využíva alebo plánuje v blízkej budúcnosti implementovať umelú inteligenciu (AI) v oblasti riadenia platieb. K lídrom paria firmy v maloobchode, doprave či poisťovníctve. Vyplýva to z najnovších výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov European Payment Report 2025 (EPR 2025) od spoločnosti Intrum.

„Umelá inteligencia v odvetví kredit manažmentu a správy pohľadávok už dnes nie je len technologickým trendom, ale strategickým nástrojom, ktorý zásadne mení spôsob, akým firmy riadia financie, optimalizujú procesy a komunikujú so zákazníkmi,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.

Prieskum odhalil, že aktuálne až 59 percent firiem na Slovensku aktívne využíva umelú inteligenciu v oblasti riadenia platieb, čo zodpovedá európskemu priemeru. Najvyššia miera adopcie AI je v Srbsku (64 percent) a najnižšia v Grécku (52 percent).

Tretina slovenských podnikov (32 percent) plánuje do umelej inteligencie investovať, pričom deväť percent nemá v pláne takéto investície. Výrazný rozdiel v miere využívania AI prieskum zaznamenal medzi podnikmi rozdielnej veľkosti. Len necelá polovica (48 percent) malých a stredných firiem (SME) implementovala AI, zatiaľ čo medzi veľkými podnikmi je to až 80 percent.

V prieskume uviedlo 24 percent podnikov, že hlavným prínosom využívania AI pri správe pohľadávok je zníženie počtu oneskorených platieb. Zvýšenú efektivitu potvrdilo 20 percent respondentov.

Zatiaľ, čo SME oceňujú ekonomické prínosy implementovaných AI technológií v podobe znížených nákladov a vyššej efektivity, veľké podniky zníženie počtu meškajúcich platieb. Tieto firmy oceňujú aj kvalitatívne zlepšenia v oblasti zákazníckej interakcie a analytických výstupov, priblížila spoločnosť.

„AI predstavuje zásadný krok v modernizácii slovenského podnikania. Podniky, ktoré sa adaptujú rýchlejšie, môžu získať náskok. Tie, ktoré váhajú, riskujú zaostávanie. Výsledky nášho prieskumu naznačujú, že slovenské podniky čoraz viac akceptujú AI ako strategický nástroj pre zlepšenie riadenia platieb. Výrazný medziročný nárast v mnohých kategóriách naznačuje, že nielen prekonávajú počiatočnú nedôveru, ale začínajú vnímať AI ako konkurenčnú nevyhnutnosť,“ uzavrel Musil.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Prieskum: Slovenské firmy sú lepšie pripravené v oblasti platobného správania