„Majiteľ auta sa tak lacno môže zbaviť problému. Za jeden bod sa platí od 20 do 30 zlotých (od 4,5 do 6,8 eura),“ napísal denník Rzeczpospolita.

Dotyčný poľský motorista potom predstúpi pred dopravnú inšpekciu či pred policajtov s údajmi o zahraničnom vodičovi, na ktorého bedrá presunie vinu. Postih cudzinca je pre úrady v praxi ťažko realizovateľný.

Usudzujúc podľa počtu registrovaných záujemcov na internetových portáloch sa každý týždeň odohrá bezmála tisícka transakcií.

Záujem pramení zo skutočnosti, že až dve tretiny poľských vodičov príliš nedodržiavajú rýchlostné obmedzenia, čo je aj hlavný dôvod, prečo vlani 32-tisíc Poliakov prišlo o vodičský preukaz. Jeho odobratie napríklad hrozí za prekročenie rýchlosti v obci o viac ako 50 kilometrov za hodinu - a radary bývajú na každom rohu.

„Možnosť šoférovať auto nie je pre mnohých len otázkou pohodlia, ale doslova živobytia. Preto sa niet čomu čudovať, že sa snažia zachrániť si kožu,“ vysvetlil Janusz Stoklosa zo združenia vodičov vehemenciu, s ktorou sa jeho kolegovia snažia za každú cenu si vodičák zachovať.

Na popularite získava aj ďalší trik, ktorým si možno pomôcť aj po odobratí vodičského preukazu. Stačí zájsť na Ukrajinu a zaplatiť tam ekvivalent 440 až 740 eur za ukrajinský vodičský preukaz. Na poľskom úrade potom na základe ukrajinského dokladu dostane poľský vodičák.

Právnici však pred nelegálnymi metódami varujú: za uvedenie falošných údajov totiž hrozí až osem rokov za mrežami.