Ako je možné, že fľaše smoothie nápojov zdobia tropické plody, keď sú z veľkej časti naplnené lacnejšou hroznovou alebo jablkovou šťavou? S takouto otázkou sa už roky obracia na rakúske spotrebiteľské združenie Verein für Konsumenteninformation (VKI) množstvo spotrebiteľov.

Odpovede, ktoré na ňu VKI dostáva od výrobcov, sa takmer vždy zhodujú - rozhodujúce pri označení „smoothies“ z ich pohľadu nie je to, z čoho sú vyrobené, ale po čom chutia.

V praxi to vyzerá nasledovne. Na etikete smoothie nápoja pod privátnou značkou Kauflandu sa popri jablku vynímajú čierne ríbezle, čučoriedky a kúsok červenej repy. Na základe tohto obrázku sa možno prirodzene domnievať, že ak nie celý nápoj, tak aspoň jeho podstatnú časť namiešal výrobca z prezentovaného ovocia. Ide však o čiastočne skreslenú predstavu, z ktorej vytriezvete po naštudovaní zloženia.

Ovocné obrázky na smoothie nápojoch provokujú spotrebiteľov

Zdroj: Lenka Sameková

Pretlak z čiernych ríbezlí, čučoriedok a šťava z červenej repy tvoria dokopy iba 17 percent nápoja a nachádzajú sa na posledných miestach v zložení. Zvyšných 83 percent pozostáva z jablkovej šťavy, jablkového pretlaku, banánového pretlaku, hruškového pretlaku a hroznovej šťavy.

Ovocné obrázky na smoothie nápojoch provokujú spotrebiteľov

Zdroj: Lenka Sameková

Ovocie, ktorému pripadá najmenší podiel v zložení, stojí v popredí aj ďalšej verzie smoothie nápoja rovnakej značky. Mučenka (marakuja) zatieňuje na obale iné druhy ovocia aj napriek tomu, že tvorí iba 7 percent náplne. Na druhej strane treba uznať, že okrem pomaranča, ktorý je obsiahnutý v nápoji vo väčšom množstve ako mučenka, priznal výrobca na obale všetky zvyšné prítomné druhy ovocia.

Ovocné obrázky na smoothie nápojoch provokujú spotrebiteľov

Zdroj: Lenka Sameková

Ovocné obrázky na smoothie nápojoch provokujú spotrebiteľov

Zdroj: Lenka Sameková

Diera v zákonoch

Neexistujú žiadne predpisy, ktoré by výrobcom diktovali, za akých podmienok môžu označovať produkty názvom „smoothie“. Podľa rakúskeho združenia by mali byť zložené z ovocnej drene alebo ovocného pyré, ovocných štiav (nie koncentrátov!) a eventuálne aj z kúskov ovocia. Realita však vyzerá inak.

Namiesto ovocného pretlaku tvoria veľkú časť smoothie nápojov lacnejšie ovocné šťavy alebo dokonca šťavy z koncentrátu. Hlavnou zložkou exoticky znejúcich smoothie je napríklad štandardná jablková alebo hroznová šťava.

Spotrebiteľské organizácie volajú po transparentnejšom označovaní smoothie nápojov. Na prednej strane obalu by sa mali výrobcovia priznávať k tomu, z akých plodov nápoj pripravili. „Úplne neprijateľné je propagovať na produktoch také ovocie, ktoré sa v nich nachádza v minimálnych množstvách,“ podotýkajú nemecké spotrebiteľské organizácie.

Mizerné výsledky testov

Absencia predpisov, ktoré by výrobcom zväzovali ruky, sa podpisuje pod markantné kvalitatívne rozdiely medzi smoothie nápojmi. Dokazuje to aj vlaňajší test nemeckého spotrebiteľského združenia Hessen, ktorý si preklepol 25 smoothie nápojov s obsahom takzvaných superpotravín ako sú napríklad chia semienka, goji, matcha či spirulina. Zaujímalo ho, či obrázky a označenia na etiketách zodpovedajú ich skutočnému zloženiu.

V celkovom hodnotení sa takmer polovica prepadla. Superpotraviny, s ktorými sa výrobcovia hrdo pýšili na obaloch, tvorili v obsahu žalostný podiel. Namiesto nich boli smoothie z veľkej časti namiešané z jablkovej, pomarančovej, hroznovej šťavy a banánového pyré. Toto ovocie pritom až na dvoch tretinách produktov chýbalo na prednej strane obalu.

Na výrazné odlišnosti medzi smoothie nápojmi poukázal pred dvoma rokmi aj test rakúskeho združenia VKI, ktorý poslal do laboratória 15 smoothie nápojov prevažne s príchuťou mango. Výsledky odhalili vo väčšine z nich relatívne veľké množstvo cukru. Niektoré ho obsahovali toľko, že by vystačil na pokrytie polovice maximálnej dennej dávky cukru.

Prekvapujúco veľké rozdiely namerali laboratórne testy aj v obsahu vitamínu C. Päť výrobcov nahradilo ovocné šťavy lacnejšími koncentrátmi, ktoré im pomohli nápoje zriediť.

Pozor na skryté kalórie

Veľký podiel ovocia aj v kombinácii s ovsenými vločkami, proteínovým práškom či kokosovým mliekom robí zo smoothie kalorickú bombu. Pokiaľ si ho pripravujete doma, nepridávajte do neho viac ako 200 gramov ovocia a 400 gramov zeleniny. To je maximálna odporúčaná dávka, ktorú by ste za deň nemali prekročiť. V opačnom prípade vám hrozí, že sa nadopujete poriadnou dávku kalórií.

Ovocné obrázky na smoothie nápojoch provokujú spotrebiteľov

Zdroj: Flickr/Abi Porter/CC

„Jeden pohár môže mať 500 až 3000 kilojoulov (ako výdatný obed). Aj keď energetickú hodnotu smoothie môžeme porovnať s bežným jedlom, neodporúča sa ako náhrada jedného či viacerých hlavných jedál. Dôvodom je nedostatočná nutričná vyváženosť jedla v porovnaní s tuhou stravou. Smoothie obsahuje hlavne sacharidy, obsah bielkovín a tukov je nízky. Preto aj zasýtia na kratšiu dobu,“ varuje výživová špecialistka Katarína Skybová z Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy – kompliment.

„Smoothie príležitostne jedálniček spestrí, ale jeho každodenná konzumácia nie je správna voľba. Zdravý dospelý človek by nemal uprednostňovať tekutú stravu pred tuhou. Jedným z dôvodov je aj to, že žuvanie tuhej stravy podnecuje reflexné vylučovanie tráviacich štiav a prispieva k dobrému tráveniu a využitiu živín,“ podotýka špecialistka.

Tipy od K. Skybovej:

  • Najzdravšie smoothie si pripravíte doma z kvalitnej čerstvej zeleniny a ovocia s pridaním vody.
  • Po príprave skonzumujte smoothie čo najskôr, aby si uchovalo čo najviac vitamínov.
  • Smoothie nápojom nenahrádzajte hlavné jedlo a nekonzumujte ho častejšie ako 1- až 2-krát do týždňa.
  • Pamätajte na to, že priemyselne vyrobené smoothie má v porovnaní s vlastnoručne pripraveným síce dlhšiu dobu trvanlivosti, ale nižšiu nutričnú hodnotu.