Nevyžiadané zásielky trápia nielen spotrebiteľov v Česku, ako na to minulý týždeň upozornil časopis dTest, ale pristávajú aj v schránkach slovenských spotrebiteľov. Dôkazom sú sťažnosti, s ktorými sa ľudia obracajú na Európske spotrebiteľské centrum v SR (ESC SR).

Všetky prípady majú spoločné jedno: vytrvalé obťažovanie spotrebiteľa zásielkami, ktoré si nikdy neobjednal a následne upomienkami na ich zaplatenie.

Čo je to nevyžiadaná zásielka?

Nevyžiadanou zásielkou je každá zásielka, ktorú si spotrebiteľ výslovne neobjednal. Pod tento pojem spadá aj opakujúce sa zasielanie výrobkov na základe zmluvy uzavretej prostriedkami diaľkovej komunikácie (e-mailom, telefonicky, faxom, katalógom, adresným listom), ak spotrebiteľ o to výslovne nepožiadal. Predávajúci musí dokázať, že spotrebiteľ objednávku uskutočnil. Ak to nepreukáže, ide o nevyžiadanú zásielku.

Spotrebiteľ dostal od švajčiarskej spoločnosti balíček s darčekom, ktorý si nikdy neobjednal. K zásielke bol priložený poukaz na zaplatenie zásielky. Keďže o darček nemal záujem, na vlastné náklady poslal balíček spoločnosti späť. O necelé tri mesiace neskôr však na neho čakalo v poštovej schránke nepríjemné prekvapenie – upomienka na zaplatenie balíka. Spoločnosť jeho vrátenie zjavne neakceptovala.

S podobnou reakciou sa stretol aj spotrebiteľ, ktorý zrušil objednávku modelov autíčok. Tie až do momentu stornovania poctivo platil. Spoločnosť si z toho pravdepodobne neurobila ťažkú hlavu a rozhodla sa posielať modely spotrebiteľovi naďalej.

Prvú nevyžiadanú zásielku vrátil spotrebiteľ spoločnosti na vlastné náklady a emailom ju upozornil na zrušenie objednávky. Firma však v odosielaní autíčok vytrvalo pokračovala. Spotrebiteľ odmietol vracať modely na vlastné náklady a rozhodol sa zásielky ignorovať.

Namiesto autíčok však začali spotrebiteľovi chodiť upomienky o nezaplatení. Po opakovanom upozornení firmy na zrušenie objednávky ho spoločnosť ubezpečila, že dá celú záležitosť do poriadku. Dnes už hodnota upomienok presahuje 100 eur.

Zaplatiť, vrátiť späť alebo jednoducho ignorovať?

Ak vám príde výrobok (darček), ktorý ste si neobjednali, nie ste povinní ho zaplatiť ani uschovať. Bez ohľadu na to, či ho nájdete v poštovej schránke alebo si ho preberiete od kuriéra. Je na vás, či ho vyhodíte do koša, budete ho používať alebo s ním naložíte inak. Spotrebiteľovi, ktorý na nevyžiadanú zásielku nijako nereaguje, nevznikajú náklady a ani iné povinnosti v súvislosti s touto zásielkou.

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci nesmie žiadať ani prijať od spotrebiteľa úhradu za dodaný výrobok, poskytnutú službu alebo poskytnutý elektronický obsah, ktorý si spotrebiteľ neobjednal, upozorňuje ESC SR.

Ak spotrebiteľ nereaguje na výzvy odosielateľa (zásielku mu nevráti alebo za ňu nezaplatí), nijako sa tým nezaväzuje. Podľa zákona totiž mlčanie alebo nečinnosť samy o sebe neznamenajú prijatie návrhu a teda uzatvorenie zmluvy, pripomína advokát Peter Serina. Keďže nedošlo k uzatvoreniu zmluvy, spotrebiteľ od nej nemusí odstupovať.

V prípade, že odosielateľ od spotrebiteľa žiada objednanie ďalších výrobkov alebo služieb, ktoré sú podmienkou na to, aby darček nechal, ide o manipulovanie adresátom. „Objednávka ďalších tovarov, či služieb by znamenala prijatie návrhu, a tým aj uzatvorenie zmluvy,“ upozorňuje P. Serina.

Podmienky typu „ak zaplatíš, môžeš si balíček nechať” sú v priamom rozpore s právom vyjadriť vôľu slobodne a zároveň v rozpore so zákonnými ustanoveniami týkajúcimi sa uzatvárania zmlúv, pretože nútia spotrebiteľa pod hrozbou uzatvorenia zmluvy k aktivite a neplánovaným výdavkom, upozorňuje advokát.

Spoločnosť, ktorá vás obťažuje nevyžiadanými zásielkami, nahláste Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá podnikanie vytrvalého obchodníka preverí.

Na článku odborne spolupracovali Európske spotrebiteľské centrum v SR a advokát Peter Serina.