Americký prezident Donald Trump si zavedením ciel pre hlavných obchodných partnerov „strieľa do vlastnej nohy,“ vyhlásil šéf Združenia nemeckého veľkoobchodu, zahraničného obchodu a služieb (BGA) Dirk Jandura.
„Trumpovo rozhodnutie vyjde Američanov draho. Clá vždy ovplyvňujú obe strany. Porazení sú vždy koncoví spotrebitelia, ktorí pociťujú zvýšenie cien pri pokladni,“ dodal.
Trump v sobotu (1. 2.) podpísal príkaz na zavedenie ciel vo výške 25 percent na tovar z Mexika a Kanady a desať percent na čínske produkty. Biely dom uviedol, že vstúpia do platnosti v utorok (4. 2.) a sú reakciou na to, že tieto krajiny nedokázali zastaviť toky nelegálnych migrantov a drog, vrátane fentanylu, do Spojených štátov. Kanada, Mexiko a Čína už sľúbili odvetné opatrenia.
Jandura má však obavy, že USA zavedú clá aj na dovoz z Európskej únie. Trump totiž na otázku, či pôjde aj po výrobkoch dovážaných z EÚ, odpovedal: „Absolútne.“
Nemecký automobilový koncern Volkswagen v tejto otázke stále dúfa v konštruktívne rozhovory. Továreň spoločnosti v meste Puebla je najväčšia v Mexiku a jedna z najväčších v rámci skupiny Volkswagen. V roku 2023 vyrobila takmer 350 000 áut vrátane modelov Jetta, Tiguan a Taos, všetky pre export do USA.
Volkswagen je spomedzi nemeckých automobiliek najviac vystavený clám. Analytici investičnej banky Stifel uviedli, že 65 percent áut, ktoré Volkswagen predáva v USA, už nebude po zavedení ciel na ich dovoz z Mexika konkurencieschopných.
„Posudzujeme akékoľvek potenciálne vplyvy na automobilový priemysel a našu spoločnosť v dôsledku ohlásených ciel,“ uviedla automobilka.
Nemecká automobilová lobby VDA skonštatovala, že americké clá sú významnou prekážkou pre svetový obchod založený na pravidlách a môžu mať vplyv na pracovné miesta v Nemecku a inde v Európe. EÚ medzitým varovala, že „pevne“ zasiahne, ak Trump splní svoju hrozbu a zavedie clá na dovoz z európskeho bloku.
