Snažíme sa vytlačiť sivú ekonomiku, tvrdia slovenskí colníci. Po tom, čo dostali do kompetencie správu spotrebných daní, snahu im nemožno uprieť.
Stále sa však učia, aj na svojich chybách.
Kolkový podvod
Jeden z najväčších prípadov, pri ktorom sa na trh môže dostať veľké množstvo nelegálneho alkoholu, sa odohral v októbri minulého roku. Firma z Dolného Kubína, ktorá obchodovala s alkoholom v malom, odrazu požiadala colnicu o vydanie extrémneho množstva kontrolných známok na alkohol. Išlo o vydanie milióna kusov známok za 113 miliónov korún. A potom chcel jej majiteľ firmu rýchlo presunúť do Bratislavy a na ťažko zastihnuteľného človeka.
„Prípad dodnes nie je uzavretý,“ tvrdí námestník generálnej riaditeľky Colného riaditeľstva Jozef Turčák. No v debate pripúšťa, že s prípadom sa colníci boria doteraz. Po kontrolných známkach na trhu colníci pátrajú.
V prípade vystupuje firma z Oravy, ktorá od roku 2002 normálne podnikala ako malý predajca alkoholu. Obvykle vyplatila a odobrala malé množstvo kontrolných známok. Zrazu vyhlásila, že bude silným obchodníkom a má podpísaný veľký kontrakt s novým liehovarom pri Zlíne.

Dolnokubínsku firmu dostali pod tlak ľudia z prostredia tieňovej ekonomiky. „Vplyv vo firme si presadili ľudia, ktorých policajti poznali, my, žiaľ, nie. Policajti nám povedali, čo sa bude diať. Ak by sme informáciu dostali o mesiac skôr, hľadali by sme spôsoby, ako kontrolné známky nevydať,“ tvrdí J. Turčák, ktorý v tom období šéfoval colniciam v regióne. Pripúšťa, že colníci nemali veľa legislatívnych možností, ako firme, ktorá o to požiadala, kontrolné známky nevydať.
Biele goliere
Firma spočiatku doviezla a aj riadne zúčtovala približne tritisíc litrov alkoholických nápojov. To však bolo všetko.
Colníci zistili, že firma sa chce presťahovať do Bratislavy, zhodou okolností do priestorov v areáli Slovenskej akadémie vied. A že mení konateľa. Na človeka, ktorý sa nezdržiava na svojej nahlásenej adrese. Colníci tvrdia, že prevod sa podarilo zastaviť. Podnikateľ, ktorý má na seba napísanú firmu, by mal uhradiť daň vyše sto miliónov korún.
Aj keď polícia, ktorá prípad vyšetruje, už niekoľkých ľudí obvinila, kľúčovú skupinu organizátorov podvodu je ťažké postihnúť. Jednoducho v transakcii nikde nevystupujú. Biele goliere z Liptova. „Neviem, prečo ľudia, ktorí normálne podnikajú, sa dajú zatiahnuť do takéhoto biznisu. Asi je to pod tlakom a možno to policajtom vysvetlia,“ uvažuje J. Turčák.
Colníci, ktorí poznajú čísla kontrolných známok, pátrajú po trhoviskách a veľkoskladoch. Veľké množstvá známok sa hneď nerozpredajú a do obehu sa zrejme budú uvoľňovať postupne. Časť kolkov sa objavila v žilinskom, trenčianskom a banskobystrickom regióne. Majitelia veľkoskladov, kde sa takéto pravé kolky našli, musia vysvetľovať, kde k tovaru prišli.
Na zdravie so Savom
J. Turčák pripúšťa, že colníci stále bojujú s pokusmi o falšovanie kontrolných známok. Falšovatelia sa vedia dostať k pravým farbám, papierom s ochrannými prvkami i k ruským strojom, na ktorých sa známky tlačia. „Máme na známkach ešte ďalšie ochranné prvky. Vieme zistiť ich pravosť,“ tvrdí námestník riaditeľky colnej správy. Zároveň však pripúšťa, že pre veľkosklady či obchody môže byť problém zistiť ich pravosť. Že ide o falzifikát, často potvrdí až colné laboratórium.
Colníci tvrdia, že pri kontrolných známkach nejde len o zaistenie vyberania spotrebných daní, ale aj o ochranu zdravia. Alkohol bez kontroly sa dováža z rôznych zdrojov. Napríklad aj ako riedidlá na báze alkoholu prichádza v cisternách najmä z Poľska. Alkohol, ktorý obsahuje denaturačné činidlá, nepodlieha spotrebnej dani ani stálej colnej kontrole ako štandardný alkohol. Príjemcovi stačí ohlásiť ho do pätnástich dní na colnici.
Sú skupiny, ktoré sa snažia v týchto riedidlách eliminovať chemické látky, ktoré pôvodne majú z alkoholu urobiť nepožívateľnú a veľmi horkú chemickú zmes. „Na potlačenie horkosti používajú napríklad Savo. A najčastejšie sa pridá aróma fernetu. Nabalí sa to potom do normálnych fľašiek. Aj keď to nezverejňujeme, máme dnes vo svojich skladoch podobné produkty, deklarované od vaječného koňaku, cez becherovku až po whiskey,“ hovorí J. Turčák a tvrdí, že v prípade, ak sa takýto alkohol – často s obsahom ťažkých kovov – dostane do oficiálnej obchodnej siete, je už len veľmi ťažké stiahnuť ho.
Upravia zákon
Hoci colníci tvrdia, že s prípadmi falšovania kontrolných známok sa stretávajú pomerne často, podsvetie sa stále snaží dostať sa k pravým kontrolným známkam. A aj sa to darí. „Aby sme tomu predchádzali, navrhujeme zmenu zákona o spotrebnej dani z liehu,“ tvrdí hovorkyňa Colného riaditeľstva Martina Kereková.
Podľa nej mali colníci dosiaľ zviazané ruky, ak niektorým firmám nechceli vydať toľko známok, o koľko požiadali. V zákone sa má objaviť formulácia, že colníci vydajú „primeraný počet kontrolných známok k výške zloženej colnej zábezpeky“. Ešte silnejším prostriedkom by mala byť možnosť, že správca spotrebnej dane nevydá také množstvo, o aké firma zažiada, ale colníci budú môcť toto množstvo upraviť podľa vlastnej analýzy rizika podnikateľa.
Colníci však hovoria, že treba upraviť ďalšie zákony, aby sa obmedzili podnikateľské skupiny podsvetia. Napríklad tak, že nebudú môcť mať založených niekoľko desiatok „mŕtvych“ a vyčkávajúcich firiem.
Výnos dane rastie
Colníci nemajú jednoznačnú predstavu, koľko čierneho, nezdaneného alkoholu sa na slovenskom trhu pohybuje. J. Turčák napriek tomu vidí vývoj optimisticky. „Výber spotrebných daní z alkoholu stúpa. Firma, ktorú som mal vo svojom rajóne, niekedy vyrábala osem miliónov litrov, dnes je to osemnásť, bez toho, aby sa nejako vážne zmenil trh liehovín.“
Po tom, čo sa colníci dostali do firiem, ktoré vyrábajú alkohol, sa výnos spotrebnej dane na alkohol zvyšuje. Tvrdia však, že po opustení hraníc stratili možnosť vážnejšie kontrolovať pohyb tovaru v čase a skomplikovala sa kontrola pohybu nebezpečného tovaru.
Zmenili sa aj spôsoby logistiky a z kamiónov sa stali sklady na kolesách. Preto chcú colníci prebudovať systém kontroly pohybu tovarov v pohraničí a posilniť colné kontroly kamiónov v prihraničných oblastiach.
Ilustračné foto – Miro Nôta