Pred dvadsiatimi rokmi zvykli nemecké automobilky žartovať, že prototypy čínskych rivalov sa až nápadne podobajú na tie ich. „Nemali žiadne vlastné nápady – len kopírovali,“ povedal pre Financial Times vysokopostavený softvérový manažér jedného z nemeckých výrobcov automobilov.
Ten istý inžinier ale nedávno dostal do rúk požiadavku na operačný systém, ktorý mal pre svojho zamestnávateľa vyvinúť. Na prekvapenie zistil, že musí obsahovať presne tie isté funkcie, ktoré už predstavili čínske automobilky. „Kruh sa uzavrel,“ dodal.
EÚ v roku 2024 zaviedla na elektromobily z Číny clá až do výšky 45 percent. V rámci novej stratégie sa ale v súčasnosti snaží získať cenné čínske know-how, aby ho mohla posunúť európskym výrobcom ako Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis a BMW. Všetky tieto automobilky už podpísali dohody s čínskymi konkurentmi, aby ich dobehli vo vývoji kľúčových systémov vrátane softvérov, batérií a autonómneho riadenia.
Nová politika EÚ má európskym automobilkám poskytnúť lepšiu vyjednávaciu pozíciu počas rokovaní s čínskymi náprotivkami. V „akčnom pláne“ pre automobilový priemysel uvažuje Európska komisia o tom, že bude od čínskych spoločností vstupujúcich na trh EÚ požadovať vytvorenie spoločných podnikov s európskymi firmami alebo licencovanie časti ich technológií.
Ak nápad prejde, pôjde o výrazný historický posun. Posledných štyridsať rokov totiž Čína poskytovala zahraničným automobilkám prístup na svoj trh, aby od nich získala odborné znalosti v oblasti rozvoja pokrokových technológií. Teraz sa Európa snaží použiť tú istú stratégiu, aby stíhala držať krok s čínskymi inováciami.
EÚ svojím akčným plánom pre automobilový priemysel nepriamo priznala, že európski výrobcovia áut potrebujú technologické know-how ázijských spoločností. „Preceňujeme samých seba, no ostatných sme určite podcenili. Musíme sa zobudiť a konečne začať vnímať realitu,“ zdôraznil Robert Falck, zakladateľ a generálny riaditeľ švédskeho startupu Einride, ktorý sa v roku 2019 stal prvou spoločnosťou na svete, ktorá na verejné cesty pustila plne autonómny nákladný automobil.
Ďalšie dôležité správy
