S cieľom ochrániť európsky automobilový priemysel vyzval líder Európskej ľudovej strany Manfred Weber, ktorého frakcia je najväčšia v Európskom parlamente, na prehodnotenie úplného zákazu predaja nových spaľovacích áut po roku 2035. Vo svojom návrhu predstavil alternatívu, podľa ktorej by sa produkcia uhlíkových emisií kompenzovala systémom platieb používateľov tradičných spaľovacích motorov.

„Ekonomický rast potrebujeme dosiahnuť spolu s ekologickou zodpovednosťou. Zároveň to musíme robiť spôsobom, ktorý je plne technologicky neutrálny,“ uviedol Weber pre Financial Times.

Európsky automobilový sektor v uplynulom roku čelil silnému tlaku v dôsledku rastúcich nákladov a nástupu cenovo konkurencieschopných čínskych vozidiel, čo dokazuje aj prepúšťanie tisícov zamestnancov u gigantov ako Volkswagen a Bosch.

Európska komisia na to začiatkom marca zareagovala a zmiernila nadchádzajúce emisné normy. Nové pravidlá umožňujú výrobcom automobilov priemerovať emisie počas trojročného obdobia až do roku 2027, čím získajú väčšiu flexibilitu pri plnení emisných cieľov.

Napriek lobistickým snahám Nemecka a Talianska o výnimky pre alternatívne palivá však komisár EÚ pre klímu Wopke Hoekstra potvrdil trvalý záväzok bloku k nariadeniu o zákaze predaja tradičných áut, ktoré sa má prehodnotiť v roku 2026.

Ďalšie dôležité správy

WA 26 Brusel - Na snímke šéfka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová informuje o plánoch na posilnenie európskeho obranného priemyslu a vojenských kapacít eurobloku na tlačovej konferencii v Bruseli v utorok 4. marca 2025. FOTO TASR/AP   

European Commission President Ursula von der Leyen speaks during a media conference on the defense package at EU headquarters in Brussels, Tuesday, March 4, 2025. (AP Photo/Virginia Mayo)
Neprehliadnite

Eurokomisia navrhla flexibilitu pri emisiách, majú pomôcť výrobcom áut v EÚ