Spotrebitelia v eurozóne sa ochotne vzdajú amerických produktov, ak ich v dôsledku obchodnej vojny zasiahnu clá, ukázali výsledky prieskumu Európskej centrálnej banky.
Prieskum spotrebiteľských očakávaní sa uskutočnil ešte predtým, ako Donald Trump začiatkom apríla oznámil a neskôr pozastavil recipročné tarify pre Európsku úniu. Anketa ale nečakane ukázala zmenu preferencií bez ohľadu na zvýšenie cien.
„Výsledky ukazujú, že spotrebitelia sú ochotní vzdať sa amerických produktov a služieb,“ uviedla ECB o prieskume, ktorého sa zúčastnilo 19-tisíc ľudí.
Priemerné skóre dosiahlo 80 bodov na stupnici, kde nula znamená neochotu kupovať alternatívy k americkým produktom a 100 silnú ochotu.
Na otázku o motivácii 43,7 percenta respondentov uviedlo zmenu preferencií, čo predstavuje väčší podiel ako 38,1 percenta opýtaných, ktorí ako dôvod uviedli ceny. Ochota nahradiť americké produkty bola väčšia v domácnostiach s vyššími príjmami.
„Zistenia naznačujú, že v súčasnom kontexte by sa reakcie spotrebiteľov mohli výrazne odchýliť od učebnicových vzorcov o reakcii na vyššie clá,“ uviedla ECB.
Ďalšie dôležité správy
